kasteel regelsbrugge

Algemene babbel, over ditjes en datjes.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

kasteel regelsbrugge

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:08

Geplaatst: 14 Nov 2013 08:28 pm
david schreef:Net van Aalst.tv geplukt:

Op maandag 25 november start veilinghuis d'Oude Galerij met de veiling van de inboedel van het kasteel van Regelsbrugge. Dat kasteel is bij iedereen beter bekend als het kasteel van Schotte en bevindt zich in de Kwalestraat, rechtover de campus van KAHO Sint-Lieven.

Het kasteel werd een paar jaar geleden nationaal nieuws toen bekend werd dat de Vlaamse regering 900.000 euro in het kasteel zou investeren om er een wellnesscentrum in te richten. Dat verhaal ging uiteindelijk niet door.

Het kasteel staat op een domein van 13 hectare, telt meerdere leefruimtes, elf slaapkamers en vier badkamers. Top of the bill is de grote kasteeltafel die plaats biedt aan 14 mensen, maar er zijn ook de klassieke slaapkamerinrichtingen uit de jaren veertig, klassieke kasten, glamoureuze kroonluchters enzovoort.

Bezichtigen kan nu zaterdag tussen 10 en 16 uur. Bezoekers zullen zich met hun elektronische identiteitskaart moeten registreren. :)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: kasteel regelsbrugge

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:09

Geplaatst: 16 Nov 2013 06:25 pm
david schreef:Ik weet dat het kasteel van Regelsbrugge net buiten de stad ligt (100 meter)Toch enkele leuke foto's

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: kasteel regelsbrugge

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:10

Geplaatst: 16 Nov 2013 06:41 pm
david schreef:
Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: kasteel regelsbrugge

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:10

Geplaatst: 17 Nov 2013 10:42 am
Nirron schreef:Ging normaal zaterdag gaan, maar helaas vergeten :(
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: kasteel regelsbrugge

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:11

Geplaatst: 17 Nov 2013 12:10 pm
willy kiekens schreef:binnen geeft het gebouw niet echt de indruk van een "kasteel", eerder van een royale art-deco villa; er zal heel moeilijk een bestemming kunnen gegeven worden; voor een hotel-restaurant denk ik te weinig kamers; teveel algemene onkosten: installatie keuken, voldoen aan veiligheid-en hygiëne reglementen; verwarming; vervanging van een groot aantal ramen; dubbel glas en dan spreken we nog niet van het onderhoud van het achteraan sterk verwaarloosde park en vijver. Inrichting van burelen (stad -staat) brengt teveel interne verwoestingen mee enz.. enz... Met andere woorden ik zie het nog niet zo vlug verkocht worden en langs de andere zijde dreigt stilaan het verval.
Bij mijn wandeling door het park heb ik ook gezien dat onze druk besproken Hoezebeek wel een groot deel op het terrein van het kasteel loopt met zelfs een sashuisje tussen de vijver en de beek, ik denk om bij laagstand van de vijver deze met water van de beek aan te vullen en niet omgekeerd. Ik ben tevreden het uitgebreid te kunnen bezichtigen hebben: mijn vader heeft de bouw meegemaakt als werknemer en vriend van Paul Schotte en ik maak min of meer het einde mee. Achille Schotte zal nooit gedacht hebben dat het maar voor twee generaties in de familie zal gebleven hebben.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: kasteel regelsbrugge

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:11

Geplaatst: 17 Nov 2013 08:08 pm
Alostum schreef:Enkele jaren geleden waren we met enkele oud-collega's op uitstap naar Kortrijk. We gingen in "De Heeren van Groeninghe'" wat drinken en tot mijn grote verbazing stonden er in de inkomhal 2 grote kaders met de plannen van het kasteel Regelsbrugge erin, de waard wist me te vertellen dat de kaders verkocht waren aan een horecazaak om er filmaffiches in tentoon te stellen!

Afbeelding

Afbeelding

spijtig van de mindere kwaliteit van de foto's, lag aan het zicht van de fotograaf, was toen zo scherp niet meer :oops:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: kasteel regelsbrugge

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:12

Geplaatst: 18 Nov 2013 02:25 pm
willy kiekens schreef:per ongeluk Achille genoemd inplaats van Hipolyte als bouwer van het kasteel. Zijn vrouw was gisteren 53 jaar overleden, dus één dag verschil met de tentoonstelling.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: kasteel regelsbrugge

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:12

Geplaatst: 19 Nov 2013 07:22 pm
willy kiekens schreef:voor de geïnteresseerden die de opendeur gemist hebben: op Immoweb.be kan je een dertigtal foto's van het kasteel (binnen en buiten) en het park bewonderen. Ook de verkoopprijs wordt vermeld (klein beschrijf is niet mogelijk); ik heb zo het gevoel dat voor de vermelde prijs zelfs Chipper de koper niet zal worden.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: kasteel regelsbrugge

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:13

Geplaatst: 20 Nov 2013 01:58 pm
stephane schreef:http://immo.vlan.be/nl/Detail/Kasteel/te-koop/9320/Nieuwerkerken/(RAB11378)

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: kasteel regelsbrugge

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:15

Geplaatst: 20 Nov 2013 03:02 pm
Alostum schreef:
Regelsbrugge-kasteel

1409, Gillis van Regelsbrugghe. Grens Aalst-Nieuwerkerken, Sint-Jobstraat. Ten tijde van eigenaar graaf Jozef de Wauthier de Regelsbrugghe († 1866), onderging het oorspronkelijk slot een merkelijke verandering: er werd een verdieping bijgebouwd en de kapel werd aanzienlijk vergroot. Charles Liénart, bankier en senator, kocht het kasteel op 19 november 1877 van de erfgenamen de Wauthier en verhuurde het vervolgens aan de heren de Waepenaert (Woubrechtegem) en d'Haenens (Gent). a een drietal jaren kwam Liénart zelf het slot bewonen en deed een der zijgevels afbreken. Hij bezat hier ook een befaamde stoeterij. Omstreeks 1890 is de volgende kasteelheer Pol.Wauthier; in 1897 aan zijn dochter Louise, gehuwd met Charles van Hauwermeiren. Bij haar dood (1923) - het echtpaar bleef kinderloos - gaat het domein nar haar echtgenoot. Deze hertrouwt in 1924 met Hortense Meert. Op 2 juni 1930, bij openbare verkoop (1.625.000 fr), komt leerlooier Hipoliet Schotte in bezit van 'Regelsbrugghe' en het domein. Hij deed toen de oude gebouwen afbreken en bouwde het huidig buitengoed. In 1964 in opvolging en in overname aan Lucie Schotte-André Vanderhaegen. Gedeelte van de gronden aan haar zoon Guy, nadien aan de Generale Bank.


uit "Geschiedenis der straten van Aalst" Jos Ghysens, 1986
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Ditjes en datjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie