Gekaste erwten

Algemene babbel, over ditjes en datjes.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Gekaste erwten

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:05

Geplaatst: 27 Feb 2014 10:42 am
JerrevanOilsjt schreef:Beste mensen,

ik ben naar goede traditie weer veel te laat in gang geschoten voor Carnaval, en nu had ik het lumineus idee om eens gekaste erwten te maken tegen Carnaval.
het recept is helaas onvindbaar, aangezien niet veel mensen dit recept meer kennen en diegenen die het kennen houden het liever voor zichzelf...
Indertijd is er al eens een oproep gedaan (door Jan Louis dacht ik) teneinde een correct recept samen te stellen, heeft iemand hier soms weet van?

Ik besef uiteraard dat ik niet zomaar op 1-2-3 iets kan maken waar sommige families generaties over gedaan hebben om de perfecte gekaste erwt met de juiste hoeveelheid zout en andere kruiden te maken, maar zelf zou ik dit jaar toch eens een poging willen ondernemen.

Alvast bedankt!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Gekaste erwten

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:06

Geplaatst: 27 Feb 2014 03:26 pm
Alostum schreef:Een Forum-gebruiker (Jerre78) "produceert" kleinschalig, voor familie, vrienden en collega's, "gekaste erwten"

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Gekaste erwten

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:06

Geplaatst: 27 Feb 2014 08:10 pm
david schreef:Dag Jerreken van Oilsjt,
Zie eens op volgende link:
http://nieuwsblad.typepad.com/aalst/200 ... rwten.html .
Volgens mij moet je niet verder zoeken als het laatste antwoord van Marc C. helemaal onderaan.
Het amusement en hou me een portie opzij.
Njamnjam :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Gekaste erwten

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:07

Geplaatst: 01 Mrt 2014 05:33 pm
JerrevanOilsjt schreef:Bedankt voor de feedback!

Ik wil ze absoluut graag zelf maken, dus in plaats van de gekaste erwten ergens te kopen heb ik zelf een poging ondernomen.

De erwten hebben nu 24 uur geweekt in gezouten water. Ook heb ik nog enkele andere kruiden toegevoegd.
De erwten hebben een massa water opgeslorpt en staan nu uit te lekken.

Ik heb al een kleine portie proberen poffen, maar niet alle velletjes springen zoals het hoort. Ik heb nu al van enkele mensen gehoord dat dit normaal is: de erwten zouden immers eerst een korte tijd moeten drogen terug.
Ik snap de logica niet, maar ik heb tijd en probeer het maar eens.
Iemand nog een mening hieromtrent?

Zelf heb ik de erwten vroeger niet gegeten, dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet... Ik zal David dan toch een portie op kant moeten houden :)
En tijd oefening baart kunst, dus wie weet lukt het me over enkele jaren wel ;)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Ditjes en datjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

Advertentie