scherregossenkot

Algemene babbel, over ditjes en datjes.

Moderators: Alostum, david, janlouies

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: scherregossenkot

Berichtdoor esja » 30 Jan 2015, 22:53

Ben een beetje aan het graven geweest naar de oorsprong van dit scherregossekot.
Erge ver ben ik niet geraakt, het was inderdaad Richard Van Boxtael die voor de huidige uitbaters hier bedrijvig was. Hij heeft dit tot rond 1990 gedaan en is nu reeds een tiental jaar overleden. Hij woonde in de Groenstraat maar zijn weduwe heeft geen foto's meer, alles is bij haar kleinzoon die ergens aan de Arend moet wonen, ze kon me geen adres geven.
Haar man was ook bekend als "de witte maan", als tegenhanger van de "zwerte maan".
De oorspronkelijke scherregossemaan was een zekere "Fong", die woonde op de hoek Bolleweg en Korte Binnenstraat.

Kan er iemand aanvullen?

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: scherregossenkot

Berichtdoor david » 31 Jan 2015, 16:27

Ik heb altijd horen zeggen dat de oorspronkelijke uitbater (Fong?) afkomstig was van Burst.
Volgende week zie ik een vriend die hier meer over weet, ik kom hierop terug.
Mvg.David
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

mmarc
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 15:45

Re: scherregossenkot

Berichtdoor mmarc » 31 Jan 2015, 17:50

In onze jonge jaren ('60-70') zijn wij eens gaan kaatsen in Kerksken en hebben daar in de kring iemand ontmoet die beweerde dat hij het scherregossenkot aan de Sint-Annabrug openhield. Spijtig genoeg geen naam of andere gegevens.

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: scherregossenkot

Berichtdoor esja » 02 Feb 2015, 15:40

Ik ben deze morgen bij de weduwe van Richard en de huidige uitbaatster te rade geweest en volgens hun is dit de geschiedenis:
In 1932 begonnen door Gusta en Fons, verdere gegevens ontbreken.
Dan volgt Richard Van Boxtael, die inderdaad uit Burst afkomstig is en kwam in Aalst trouwen met Maria De Beul wiens ouders koekjes bakten voor de "kremkes".
Daarmee was zijn toekomst begonnen: kremkesmaan. Hij begon hiermee dadelijk na de oorlog met een triporteur. In 1953 nam hij er de ambulante verkoop van scherregossen bij. Hij had dan een wagentje met een gasbrander erin en ging de cafés afdwijlen met zijn koopwaar. Hij had ook een vast standje aan de voet van de passarel. Toen Fons in 1963 stopte nam hij het (toen nog houten) scherregossenkraam over. Wat niet op de bovenstaande foto's zichtbaar was: het was rood geverfd.
Richard was elke dag om 7 uur in zijn kraam aanwezig om het gans op te kuisen zodat hij om 9 uur open kon gaan tot 9 uur 's avonds. Sluitingsdag: donderdag (nu ook).
Richard was in België de enige zelfstandige voltijds beroepsverkoper van scherregossen met een vaste standplaats. Zijn bijnaam "de witte maan" kreeg hij door zijn witte kledij.
Op Pinksteren1968 werd het rode karretje door brand vernield en duurde het een maand voor het nieuw standje er stond. Ook dit standje werd eens vernield, Plasken, speler bij den Eendracht, reed er met zijn wagen in.
Richard overleefde dit ook en bleef in zijn kraampje tot zijn pensioenleeftijd gekomen was in 1990. De volgende 14 jaar zijn voor mij nog blanco.
Eerst in 2004 nam de huidige uitbaatster, Lilly D'Hooghe uit Opwijk, de zaak over.
Intussen is het oude kraampje vervangen door een nieuw kraam.

foto's zullen in de komende dagen volgen.

wie kan de periode 1990-2004 invullen?

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: scherregossenkot

Berichtdoor Jerommeke » 02 Feb 2015, 18:18

Richard Van Boxstael met zijn karretje aan de St. Annabrug in Aalst.

Bron:
Mededelingen van de Heemkundige Kring van Erpe-Mere, April 2014, jaargang 54, nr. 2.

Afbeelding

Als ik het artikel terugvind zal ik het ook plaatsen.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: scherregossenkot

Berichtdoor esja » 03 Feb 2015, 12:01

heb al een correctie op mijn voorgaande bericht: Lilly is niet van Opwijk maar komt oorspronkelijk uit Baasrode, is getrouwd met een Aalstenaar en woont in Herdersem.

Het zwarte gat tussen 1990 en 2004 wordt ook stilaan ingevuld, dat was een zekere Jean, en de kwam uit Opwijk.
Op zijn 60ste ging hij met pensioen en liet alles over aan Lilly.

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: scherregossenkot

Berichtdoor esja » 06 Feb 2015, 18:11

Vanmorgen toevallig in het archief gevonden: een verpakking van De Beul voor de "kreemkoekskes". (schoonouders van Richard)

Afbeelding

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: scherregossenkot

Berichtdoor stephane » 19 Mar 2015, 07:22

op 18 maart is dit "kot" afgebroken door arbeiders van stad

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

oud scherregossenkot weg

Berichtdoor janlouies » 07 Apr 2015, 20:54

Hierbij drie foto's van Martin Tydgat: het voormalige scherregossenkot is weg!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: scherregossenkot

Berichtdoor janlouies » 09 Aug 2020, 15:04

Afbeelding
Richard in zijn Scherregossenkot in 1984, foto van Hendrik De Schrijver voor de voorpagina van De Gids voor Uithuizigen.


Terug naar “Ditjes en datjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie