Ik was 19 in '14

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Ik was 19 in '14

Berichtdoor Alostum » 24 Jan 2015, 19:41

‘Ik was 19 in ‘14’ is een interactief theaterstuk waarin het publiek lief en leed deelt met een Aalsterse familie in de Groote Oorlog. We volgen Frans Rabier van zijn mobilisatie in 1914 tot zijn dood, eind augustus 1918, in de hel van Diksmuide. Samen met de achtergebleven familie en een Aalsterse vluchteling, Theofiel Van Den Driessche, ervaren de toeschouwers de opwinding van de eerste oorlogsdagen, de misselijk makende angst in een schuilkelder als de Duitse troepen de stad overspoelen en hoe het is om te leven in een bezette stad. We spelen het stuk in drie historische decors: de huiskamer in de Sint-Jobstraat, de schuilkelder onder het auditorium en een heuse loopgraaf aan de IJzer. Via multimediatechnieken plaatsen de acteurs de ervaringen van het publiek in een correct historisch kader.


meer info op http://www.19in14.be/
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: Ik was 19 in '14

Berichtdoor david » 14 Mar 2015, 17:21

Ik heb het stuk gisteren gezien en ik moet zeggen dat de "teaser" die Alostum plaatste hierboven absoluut niet overdreven is.
Je wordt actief meegenomen in het verhaal van in het begin tot het einde, alles is perfect in de tijd geplaatst tot het kleinste detail, de acteurs van dienst leven zich zodanig in dat je op den duur zelf niet anders kan dan een traantje wegpinken. Achteraf (en vooraf ook) kan je in het voor de gelegenheid als café "In de zotte broeder" (wat een logische naamkeuze is gezien de locatie) ingerichte berghok genieten van een 'Rabier' een voor de gelegenheid lekker gebrouwen biertje uit de proefbrouwerij te Lochristi.
Kortom een absolute aanrader voor iedereen zowel jong als oud.Ik heb gehoord dat er nog extra voorstellingen volgen, dus je haasten is de boodschap.
Hier volgt het SMI een visie die me enorm aanspreekt, nl. kennis blijven uitdragen over alle leeftijden heen en dat op een leuke manier.(hoe komt het dat ik daar 25 jaar geleden anders over dacht :?
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)


Terug naar “Beurzen en tentoonstellingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie