Pagina 1 van 1

ACADEMIE : FRANS LEMAITRE

Geplaatst: 26 Feb 2015, 17:47
door andreschollaert
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: ACADEMIE : FRANS LEMAITRE

Geplaatst: 27 Feb 2015, 13:54
door willykiekens
Frans woonde in de Veldstraat nr 5 ; het huis heeft enkele onderwerpen goed voor een toekomstige "wie kent".
Ik denk dat het st. Martinus beeld in de St. Martinuskerk door hem gebeeldhouwd is.

Re: ACADEMIE : FRANS LEMAITRE

Geplaatst: 27 Feb 2015, 14:16
door willykiekens
Jan D'Haese: Oilst mijn eerste liefde. Was afkomstig van de Caudronstraat; hij had een echte kunstenaarskop met weelderig krullend grijs haar. Gezien zijn Vlaamse overtuiging vind ik de sprekerscombinatie met Bert Van Hoorick, tijdens die opening van Frans zijn tentoonstelling, in die tijdsperiode hoogst merkwaardig. Hij is gestorven 5/2/2005 op 82 jarige leeftijd.
-------------------------------------------
-D'Haese werd op 17 maart 1922 geboren in Aalst. Hij was een werkmanszoon en was de kleinzoon van een fervent Daensist, zegt D'Haese-kenner Pieter Jan Verstraete. D'Haese groeide later in Vlaanderen uit tot een bekend kunstcriticus, met een uitgesproken Vlaams-nationalistische mening.
Hij publiceerde ook enkele dichtbundels, waaronder "Eerste verzen" in 1940, wierp zich op als kunstcriticus en cureerde zelf ook tentoonstellingen. D'Haese was lang medewerker van het Pallieterke en behoorde als dusdanig niet tot het reguliere kunstcircuit, zegt Pieter Jan Verstraete, die in 2003 een boek publiceerde over D'Haese. "Hij was in de Vlaamse leefwereld een eminent kunstcriticus, maar is nooit officieel aanvaard en heeft zich altijd wat miskend gevoeld".
Als gewezen Oostfronter leefde D'Haese na de Tweede Wereldoorlog ondergedoken, tot hij werd gearresteerd op beschuldiging van collaboratie en opgesloten in de gevangenis. Na zijn vrijlating zou hij altijd een fervent voorvechter voor de Vlaamse zaak blijven. "Hij had ook een zeer zwart-witte mening over moderne kunst en over cultuurpausen zoals Jan Hoet. De mosselpot, de strontmachine, dat vond hij aberraties en gemarchandeer met kunst".
D'Haese hield veel van figuratieve kunst. Hij schreef een aantal monografieën, waaronder "De ateliers van Octave Landuyt" (1980) en "Emile Claus" (1983). "Zijn hoofdwerk over Leon De Smet is nooit gepubliceerd", zegt Verstraete, "hij slaagde er maar niet in om er een punt achter te zetten".-
overgenomen van het O V V.