stadszegels

Maak het Forum deelgenoot van je collectie.

Moderators: Alostum, david, janlouies

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

stadszegels

Berichtdoor esja » 03 Feb 2015, 15:04

Een tijdje geleden heb ik deze droogstempels en lakzegels van Aalst via internet kunnen kopen.

Afbeelding

het betreft een blad uit een oude verzameling met 2 lakzegels en 8 droogstempels waarvan ik vermoed dat deze ook als "zegel" gebruikt werden.
Een paar van de droogstempels zijn door insecten aangevreten maar verkeren nog in vrij goede staat.

Ik heb sinds alles nagekeken maar ik heb nog geen andere droogstempels als zegel gevonden sinds.
Wie weet meer?

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: stadszegels

Berichtdoor esja » 04 Feb 2015, 17:42

Heb inmiddels de zegels uitvergroot:

zegel 1:
Afbeelding

gekroond wapenschild van Aalst met er bovenop een krijger, naar links kijkend, in een hand een zwaard, in de andere een vlag met zwaard, parelrand en de tekst: Sigilum comit alostensis.

zegel 2:
Afbeelding

zelfde afbeelding, zonder tekst

zegel 3:
is ontsnapt, moet hernomen worden.

gekroond schild van Aalst, geflankeerd met 2 leeuwen, tekst: Sigil * onleesbaar * com * alost

zegel 4:
Afbeelding

gekroond wapenschild van Aalst met er bovenop een krijger, naar links kijkend, in een hand een zwaard, in de andere een vlag met zwaard, parelrand en de tekst: Sigilum comit alostensis, ovaal.

zegel 5:
Afbeelding

ongekroond wapenschild van Aalst met er bovenop krullen, parelrand en de tekst: Sigilum urbis alostensis, ovaal.

zegel 6:
Afbeelding

gekroond schild van Aalst, geflankeerd met 2 leeuwen, tekst: Sigilum * onleesbaar * com * alost

zegel 7:
Afbeelding

gekroond wapenschild van Aalst met er bovenop een krijger, naar links kijkend, in een hand een zwaard, in de andere een vlag met zwaard, parelrand en de tekst: Sigilum onleesbaar alostensis, ovaal.

zegel 8:
Afbeelding

gekroond wapenschild van Aalst met er bovenop een krijger, naar links kijkend, in een hand een zwaard, in de andere een vlag met zwaard, parelrand.

waszegel1:
Afbeelding

gekroond wapenschild van Aalst met er bovenop een krijger, naar links kijkend, in een hand een zwaard, in de andere een vlag met zwaard, loof aan beide zijden, parelrand en de tekst: Sigilum urbis alostensis, ovaal.

waszegel 2:
Afbeelding

symbolen van de Franse revolutie, o.a. de phrygische muts, pijlenbundel, weegschaal en de tekst: comité du district d'Alost: République Française.

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: stadszegels

Berichtdoor esja » 08 Feb 2015, 23:02

zegel, 3 is opgedoken:

Afbeelding

Ook heb ik ondertussen op internet gezocht naar die droogstempels en komischer wijze zegt men daar dat deze zegels enkel populair werden eind 19e eeuw terwijl deze allemaal 100 jaar ouder zijn.
Navraag in het archief leverde mij tot hiertoe ook geen antwoord op. Michel kende ze niet en ging navraag doen, we horen wel.


Terug naar “Verzamelaars en hun collectie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie