limonadefabriek Frère Buyl

Moderators: Alostum, david, janlouies

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

limonadefabriek Frère Buyl

Berichtdoor esja » 12 Jan 2017, 20:14

Ik ben in het bezit van een origineel etiket van de limonadefabriek van Frederik, Buyl en zoons.
Meer als dat ze in de Meuleschettestraat 64 zaten, Frère 135 kilo woog en, steeds op pad was met zijn stootkar weet ik er niet van.
Er moet een foto van bestaan van Frère en zijn stootkar.
wie weet meer of weet de foto zijn?

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: limonadefabriek Frère Buyl

Berichtdoor willykiekens » 13 Jan 2017, 13:58

Frederik Frère voor de vrienden woonde inderdaad in de Meuleschettestraat 64 samen met zijn zuster, beiden ongetrouwd. Hij had er zijn eigen limonade fabriekje en leverde met zijn lange stootkar in gans Aalst tot café De Keizer op de Blekte in Hofstade. Zijn gewicht van 135 kg klopt, hij had dan ook in iedere café' waar hij leverde zijn eigen zitplaats, liefst op de bank tegen de muur en boven een steunpunt. Ondanks zijn volle kop haar droeg hij steeds zijn klak, met een maat waar gerust een vijftal kg aardappelen in kon. Verder droeg hij steeds een hemd met das gilet met zakuurwerk een vest en donker blauwe schort, als schoeisel sandalen, door zijn enorme buik kon hij de veters van zijn schoenen niet strikken. Zijn sandalen dichtgespen was het werk van zijn zuster. Zijn bierverbruik: een Export 33cl was eerder indrukwekkend, laat ons veronderstellen 10 tot 15 café's per dag aan 2 tot 3 pinten per adres en toch heb ik hem maar één keer dronken gezien. op een warme zomerdag had mijn vader hem voorgesteld hem te helpen op zijn ronde, in iedere halte bestelde mijn vader een pils maar 33cl getapt in plaats van 25 cl ,het resultaat van dat iets meer alcohol gehalte was , spectaculair: Frère was niet meer in staat om met zijn kar te rijden. Als hij lachte zag men steeds het puntje van zijn tong en zijn vloek voor zo een reus van een man was indrukwekkend: OFTEDEMME. Eetlust: een bokaal opgelegde haring met twee kilo friet; of een emmertje princesseboontjes met zes gekookte eitjes..... Ik heb hem nog op 8mm film later overgezet op cd en kopie naar de stad.
Ooit kwam hij al pikkelend bij ons binnen: jicht aan zijn grote teen; toen mijn vader hem zei wat te minderen met eten en drinken vertelde Frère dat hij nog al mensen gezien had in 't stad die ook mankten, waarop mijn vader replikeerde: " Ja, 't zal mode worden zeker."

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: limonadefabriek Frère Buyl

Berichtdoor Jerommeke » 13 Jan 2017, 21:02

Frederik Buyl is geboren op 25-01-1900 in Aalst, zoon van Camillus Buyl en Clementina Spittaels.
Frederik is overleden op 06-04-1974 in Aalst, 74 jaar oud. Hij is begraven op 09-04-1974 in Aalst, St. Jozef.

Adressen:
Ledebaan, Aalst (1931)
Meuleschettestraat 64, Aalst (1974)

Beroep:
Limonadefabrikant (1974)

Frederik trouwde met Alina Justina Roelandt.
Alina is geboren op 09-03-1903 in Lede, dochter van Seraphinus Roelandt en Maria Antonia Blondeel.
Alina is overleden op 06-12-1931 in Aalst, 28 jaar oud.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: limonadefabriek Frère Buyl

Berichtdoor esja » 13 Jan 2017, 21:19

Willy, kan ik aan een copy van die CD geraken?

Jommeke, gegevens over zijn zonen?

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: limonadefabriek Frère Buyl

Berichtdoor willykiekens » 13 Jan 2017, 23:02

ik zal die cd opzoeken,ben je zeker van zoons, daar heb ik nooit iets over horen vertellen; maar ook niet dat hij een weduwnaar was. hij had wel familie op de Asserendries, Van Esse .

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: limonadefabriek Frère Buyl

Berichtdoor esja » 14 Jan 2017, 10:06

Dat van zijn zonen heb ik van zijn etiket waarop Buyl & Zoons staat, etiket van rond 1950.

Afbeelding

ik heb de informatie over zijn weduwnaarschap van het bericht in de kranten van zijn overlijden.

ik heb juist van Jos Ghysens gehoord dat hij twee dochters had, een die reeds overleden is en een ander, Fientje, die nog zou moeten leven.

in de kranten vind ik ook in 1947 de verkoop van het huis op de Ledebaan waar er naar Fre Buyl, Meuleschettestraat 64 verwezen wordt.<

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: limonadefabriek Frère Buyl

Berichtdoor esja » 14 Jan 2017, 12:27

kent er iemand Fientje Buyl, moet nu rond de 90 jaar zijn?

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: limonadefabriek Frère Buyl

Berichtdoor willykiekens » 14 Jan 2017, 17:20

ik heb daar de familie Van Es(se) vernoemd die woonden op de Asserendries juist naast de café hoek st Anna laan; de naam van de vrouw weet ik niet, haar man noemde Frans en ze hadden er verscheidene zonen en dochters waarvan één de naam Erna had, moet nu +/- 73 jaar zijn. eén der zonen hielp soms Frère op zijn toer.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: limonadefabriek Frère Buyl

Berichtdoor willykiekens » 14 Jan 2017, 17:30

Bij Van Esse was de dochter Erna de jongste de anderen moeten dus geboren zijn eind jaren '30 en voor 1943, dus zou de moeder eventueel de dochter van Frère geweest zijn. Oplossing volgt indien Esja 's echtgenote Erna kent.

Leovdb
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 Nov 2016, 08:36

Re: limonadefabriek Frère Buyl

Berichtdoor Leovdb » 15 Jan 2017, 17:30

De jongste dochter Annie woont denk ik nu n de Biekorfstraat.
Een zoon Emiel, was getrouwd met Marie Paul van der Taelen (vd Klapstraat waar nu den Babbelaar is).


Terug naar “Vraag en aanbod, te koop, gezocht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie