"nen annekensnest"

Hier kan je foto's van onbekende personen of gebeurtenissen en waarvan je meer wenst te weten plaatsen. Misschien kan er iemand ze identificeren. Succes !

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

"nen annekensnest"

Berichtdoor Alostum » 07 Dec 2020, 14:04

Ik las zojuist in "Wil" van Jeroen Olyslaegers "... was in die tijd "nen annekensnest" als ze dat hier in de stad zeggen".
Jeroen's verhaal speelt zich af in Antwerpen, maar mij lijkt "nen annekensnest" ook in Aalst gebruikt te zijn.
Kan iemand dit bevestigen?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Re: "nen annekensnest"

Berichtdoor La Fontaine » 07 Dec 2020, 14:10

Ik heb dat woord tijdens mijn kinderjaren in Aalst wel horen gebruiken. Ik dacht dat het iets betekende zoals: "warboel".

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: "nen annekensnest"

Berichtdoor willykiekens » 07 Dec 2020, 15:26

klopt het betekent wanorde, met gans den annekesnest: met alles tezamen ;alles dooreen.

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: "nen annekensnest"

Berichtdoor stranger » 07 Dec 2020, 16:04

Ik weet niet hoe de nest van Anneken er uitziet, maar ik meen te weten dat een annekensnest het nest van een ekster is.

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: "nen annekensnest"

Berichtdoor david » 07 Dec 2020, 18:28

Volgens mij is "nen annekensnest" een afleiding van een veel voorkomend Vlaams (dialect)woord "hannekesnest"
Uit het Vlaams woordenboek:
hannekesnest (de ~ (m.) geen meervoud)
rommel, inboedel, hebben en houden
meestal in de uitdrukking “heel den hannekesnest” = heel het hebben en houden, al de bezittingen, al de rommel
Oorsprong: de nest van een hanne, hannik. Een ekster brengt de meest onmogelijkste, meestal blinkende, voorwerpen naar haar nest.
Heel den bazaar, al zijnem boecht, gans den hannekensnest moest opgeladen worden. Daar moeten we twee keer voor rijden.
Maar man, wat een hannekesnest is uw slaapkamer nu toch!

Olyslaegers is een Antwerpenaar, hij heeft zich waarschijnlijk laten inspireren door Sint Anneke ;-)
Deze staat trouwens ook klaar op mijn E-reader, eerst "Grand Hotel Europa" en "Urk" afwerken
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: "nen annekensnest"

Berichtdoor Jerommeke » 07 Dec 2020, 19:48

Mijn ouders gebruikten deze uitdrukking in de betekenis van rommel, warboel, iets dat overhoop ligt.
In dezelfde betekenis gebruikten zij soms ook: dat is hier precies "loeizen oerlog" of dat ligt hier "kop oever kloeiten".

Een hannekensnest is ook een slaapplaats voor niet inwonende knechten (b.v.b. seizoenarbeiders) op een boerderij, meestal ergens in een hoek van de koeienstal.

Eigen foto, genomen in een museumboerderij in Friesland.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: "nen annekensnest"

Berichtdoor walter » 09 Dec 2020, 00:21

ik ben afkomstig van Vlierzele
Zelf gebruik ik dit woord al heel mijn leven.
"Het is hier nen annekensnest" = het is hier een grote warboel


Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie