Dialectproject Universiteit Gent

Hier kan je foto's van onbekende personen of gebeurtenissen en waarvan je meer wenst te weten plaatsen. Misschien kan er iemand ze identificeren. Succes !

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Dialectproject Universiteit Gent

Berichtdoor Alostum » 08 Jan 2015, 21:25

Het woordenboek van de Vlaamse Dialecten gaat digitaal, en zoekt daarvoor hulp.



Het Woordenboek van de Vlaamse Dialecten (WVD) is een woordenboekproject dat in 1972 aan de Universiteit van Gent werd opgestart en tot op de dag van vandaag nog steeds actief is. Het doel van het project is om de Vlaamse dialectwoordenschat te verzamelen, te bewaren en te documenteren. Daarvoor werden jarenlang vragenlijsten rondgestuurd, gegevens verwerkt en opnames gemaakt.



De grootste collectie van die opnames is de Verzameling dialectbanden van de Universiteit Gent uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Enkele Gentse dialectologen namen toen het initiatief om bandopnemingen (met spontane gesprekken) te maken voor elke plaats in Vlaanderen en verzamelden zo een collectie van 783 banden voor 550 plaatsen. Die getuigen niet alleen van honderden authentieke Vlaamse dialecten, maar hebben ook een belangrijke historische waarde door de thema’s die in de gesprekken aan bod komen. De banden bevatten namelijk de levensverhalen van honderden sprekers geboren omstreeks de eeuwwisseling van de 19de en de 20ste eeuw met unieke getuigenissen van Vlaamse IJslandvaarders, verhalen over de opkomst van fietsen, auto’s, elektriciteit en noem maar op.



Om al dat prachtige materiaal voorgoed te bewaren, werd de collectie het voorbije jaar gedigitaliseerd. Het is de bedoeling om ze binnenkort onder de naam ‘Stemmen uit het verleden’ voor iedereen toegankelijk te maken op een website. Om de fragmenten echter doorzoekbaar te maken (voor historici, heemkundigen, geïnteresseerden, enz.) wordt er van elk fragment ook een korte inhoud getypt.



De korte inhouden van de geluidsopnames worden vooral gemaakt door vrijwilligers met kennis van een dialect uit een bepaalde streek, wat uiteraard nodig is om de gesprekken op de banden voldoende te begrijpen. Vrijwilligers beluisteren de banden en typen een kleine samenvatting in een document dat wij hen opsturen.



Voor enkele dorpen/steden uit de provincie Oost-Vlaanderen zijn we nog op zoek naar vrijwilligers die aan dit project willen meewerken. Meewerken kan van thuis uit (als u over een pc beschikt) of bij ons op de redactie en geheel op vrijwillige basis.



Verenigingen of personen die interesse hebben om hieraan mee te werken, of meer info willen over het project, kunnen vrijblijvend contact opnemen met Pauline Van Daele (Pauline.vandaele@ugent.be), de coördinator van ‘Stemmen uit het verleden’.
Na een extra woordje uitleg kan u dan nog steeds beslissen of u al dan niet aan de slag wil gaan met een dialectopname.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Dialectproject Universiteit Gent

Berichtdoor dollemans » 09 Jan 2015, 18:34

Met mij kan je niets doen Dirk.

Ben al bijna 40 jaar uit Aalst uitgeweken en heb andere dialecten gesproken met collega's en
buren en kennissen en zelfs andere talen, mijn geliefd "Oilsjters" is er niet meer.
Spijtig genoeg!

Sorry!

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Re: Dialectproject Universiteit Gent

Berichtdoor La Fontaine » 09 Jan 2015, 23:36

Ik heb net als Dollemans tijdens mijn loopbaan vele andere talen gesproken, om te beginnen met het Algemeen Nederlands, zoniet was ik nooit getrouwd (is ondertussen reeds ruim 41 jaar het geval).
Toch bewaar ik veel herinneringen aan mijn "Oilsjters" dialect, omdat het nu eenmaal mijn moedertaal was. Als men het mij vraagt spreek ik het nog steeds met alle verbuigingen incluis.
Ik heb hier thans in Frankrijk, jammer genoeg, nog al wat beslommeringen die heel wat van mijn tijd en aandacht opslorpen.
Ik hoop niettemin dat ik later mijn steentje zal kunnen bijdragen.
La Fontaine

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Dialectproject Universiteit Gent

Berichtdoor janlouies » 11 Jan 2015, 19:27

Projectverantwoordelijke Pauline Van Dael liet me weten:
De opnames van de stad Aalst zelf zijn al klaar, maar ik heb wel nog opnames uit: Baardegem, Lede, Smetlede, Impe, Wanzele, Opstal en Oordegem...


Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie