Heraldiek Wapenschild Aalst

Hier kan je foto's van onbekende personen of gebeurtenissen en waarvan je meer wenst te weten plaatsen. Misschien kan er iemand ze identificeren. Succes !

Moderators: Alostum, david, janlouies

Mannaert
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 Jul 2014, 10:11
Locatie: Denderleeuw

Heraldiek Wapenschild Aalst

Berichtdoor Mannaert » 06 Aug 2014, 15:46

Op de webpagina van de stad aalst/toerisme staat het Wapenschild van Aalst beschreven "de twee schildjes bovenaan met keizerlijke adelaar en de leeuw van Vlaanderen - duiden op de horigheid van de graaf van Vlaanderen aan de Duitse keizer én de Franse Koning.Het schild wordt gedekt door de traditionele gravenkroon uit de oude katholieke Nederlanden.

Mijn vraag : als ik het wapenschild bekijk zie ik niets dat naar de "Franse koning" verwijst...of heb ik het verkeerd voor ???

Mannaert
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 Jul 2014, 10:11
Locatie: Denderleeuw

Re: Heraldiek Wapenschild Aalst

Berichtdoor Mannaert » 06 Aug 2014, 15:51

[imgAfbeelding][/img]

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Heraldiek Wapenschild Aalst

Berichtdoor Jerommeke » 06 Aug 2014, 16:26

Aalst was de hoofdstad van het Land van Aalst dat in het graafschap Vlaanderen lag.
Vlaanderen bestond echter uit twee delen, Kroon-Vlaanderen en Rijks-Vlaanderen.

Naast het Kroon-Vlaanderen dat een leengoed was van Frankrijk was er ook nog het Rijks-Vlaanderen dat een leengoed was van de Duitse keizer.
Vanaf het einde van de 10e eeuw was Kroon-Vlaanderen één van de oorspronkelijke wereldlijke leengoederen van Frankrijk en één van de zes ridderschappen van Frankrijk.

Rijks-Vlaanderen is het gedeelte van het graafschap Vlaanderen dat zich binnen de grenzen van het Heilige Roomse Rijk bevond en in leen werd gehouden van de Duitse keizer.
Het was het gebied ten oosten van de Schelde (met uitzondering van een klein gebied rond Hulst dat ten westen van de rivier lag) en werd bij de opdeling van de historische Brabantgouw volkomen legitiem door de graven van Vlaanderen als rijksleen verworven in de loop van de 11e eeuw.

De rest van Vlaanderen, ten westen van de Schelde, was leenhulde verschuldigd aan de Franse koning en werd Kroon-Vlaanderen genoemd.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Heraldiek Wapenschild Aalst

Berichtdoor Jerommeke » 06 Aug 2014, 17:03

Het wapenschild van Aalst gaat naar vorm en uitzicht terug op het in 1394 door zilversmid Nicolaas Colijn ontworpen stadszegel voor poorterszaken.
Het rechtopstaande zwaard symboliseert de autonome rechtsmacht en militaire weerbaarheid van de stad.
De twee schildjes in het hoofd bij de punt van het zwaard, met Duitse keizerlijke adelaar en de leeuw van Vlaanderen, duiden op de horigheid van het Land van Aalst, waarvan Aalst de hoofdplaats was, enerzijds aan de Duitse keizer en anderzijds aan de graaf van Vlaanderen.
Het schild wordt gedekt door de traditionele, met dertien parels versierde gravenkroon uit de katholieke Nederlanden.
De rode kleur van het zwaard duidt op manhaftigheid en het zilveren veld duidt op onderdanigheid en schoonheid.
Rood en wit of keel en zilver zijn ook de kleuren van Frans Lotharingen.

De officiële blazoenering is als volgt:
In zilver een zwaard van keel, bovenaan vergezeld van twee schildjes, rechts in goud een dubbele adelaar van sabel, getongd, gebekt en gepoot van keel, links in goud een leeuw van sabel, geklauwd en getongd van keel. Het schild getopt met een kroon van goud met dertien parels, waarvan drie verheven.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Mannaert
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 Jul 2014, 10:11
Locatie: Denderleeuw

Re: Heraldiek Wapenschild Aalst

Berichtdoor Mannaert » 06 Aug 2014, 20:47

Bedankt voor de informatie die me nu een andere kijk geeft op het wapenschild...de vraag die ik me nu stel is, waarom werd na de fusie in 1976 het wapenschild niet aangepast ???


Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie