naam van schilder?

Hier kan je foto's van onbekende personen of gebeurtenissen en waarvan je meer wenst te weten plaatsen. Misschien kan er iemand ze identificeren. Succes !

Moderators: Alostum, david, janlouies

BDB
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 Jul 2014, 23:17

naam van schilder?

Berichtdoor BDB » 22 Jul 2014, 18:04

Schilderij in persoonlijk bezit.

Tafereel op de grote markt (zondagmarkt?). Ik kan de handtekening niet ontcijferen. Iemand een idee wie de schilder kan zijn? :D


Afbeelding

Handtekening detail :

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: naam van schilder?

Berichtdoor Jerommeke » 22 Jul 2014, 20:35

Ik betwijfel zeer sterk dat dit de Grote Markt van Aalst is.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

BDB
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 Jul 2014, 23:17

Re: naam van schilder?

Berichtdoor BDB » 22 Jul 2014, 21:37

Lijkt me toch wel hoor, Jerommeke.

Afbeelding

Je kan toch verschillende gebouwen, inclusief de zwarte man, op het doek waarnemen, vind ik. Het belfort zie ik er ook niet meteen in ... mss een vorm van eclecticisme ;)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: naam van schilder?

Berichtdoor Alostum » 22 Jul 2014, 22:20

Inderdaad, is wel duidelijk de Grote Markt van Aalst en voorstellend de zaterdagse markt.

De handtekening lijkt me Em. Van Maldeghem te zijn ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: naam van schilder?

Berichtdoor Jerommeke » 22 Jul 2014, 22:28

Bij nader inzien zal het inderdaad de Grote Markt zijn, ik heb me laten misleiden door de eigenaardige vorm van het Belfort.

Een vriendin die zelf ook schildert en dus een beetje vertrouwd is met de manier waarop schilders hun handtekening plaatsen met een penseel heeft hetzelfde idee als Alostum.

De handtekening is volgens haar waarschijnlijk Em. Vanmaldeghem.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

BDB
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 Jul 2014, 23:17

Re: naam van schilder?

Berichtdoor BDB » 23 Jul 2014, 21:08

Dat zou wel eens kunnen kloppen. :D Redelijk anoniem als schilder. Ik vind wel ene Luc Van Maldeghem terug, maar het lijkt inderdaad meer op Em.

rosenior167
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 Jun 2014, 18:49

Re: naam van schilder?

Berichtdoor rosenior167 » 01 Dec 2014, 11:44

Als het kan helpen: Op de afbeelding van de "Borse van Amsterdam" staat duidelijk het torentje. Lees hier wanneer dit torentje er geplaatst is

In 1663 kocht de Rederijkerskamer van de Heilige Barbara (De Barbaristen) de zaal van de Wezenmeesters. De toren kreeg toen de naam van Barbaratoren.
Ondertussen was het gebouw dringend aan herstelling toe. In 1683 werd het torentje afgebroken........
In 1855 was er reeds een hotel met 6 kamers. Omstreeks 1863 werd het gebouw aangekocht door een vereniging om er een “Cercle Catholique” op te richten.
Het was de eerste maal dat er in het land een dergelijke “cercle” werd gesticht, met als doel concerten te geven, conferenties houden en goede lectuur te verschaffen.
[b]In 1908 werden de restauratiewerken uitgevoerd : de Barbaratoren werd heropgebouwd volgens plannen van stadsarchitect Jules Goethals.

[/b]Dus dateert het schilderij van na 1908. en nu maar verder zoeken!


Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie