't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het nu?

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 21:25

Geplaatst: 17 Jan 2012 09:01 pm
stephane schreef:uit: Gazette van Aelst, 04/11/1972

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

onderzoek Siesegembeek 14/02/1917

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 21:26

Geplaatst: 17 Jan 2012 10:24 pm
Alostum schreef:Afbeelding
Afbeelding

Het jaar duizend negen honderd zeventien, den veertienden Februari.
Op het verzoek van de stad Aalst vervolging en be..tiging van haren hand van Burgemeester en Schepenen wiens bureelen zich bevinden ten stadhuize groote markt.
Heb ik ondergeteekende Jozef De Vos, deurwaarder bij de Rechtbank van Eersten Aanleg zitting houdende te Dendermonde woonende te Aalst statiestraat n° 3 gepatenteerd; vergezeld van M.M. Triphon De Smet, bouwkundige en Frans Peynsaert ondernemer beiden woonende te Aalst, mij begeven in het fabriek der naamlooze Maatschappij “Nederlandsche poetsdoeken maatschappij” wiens zetel gevestigd is te Aalst Esplanadeplein n° alwaar ik op den koer van gezegd fabriek bestatigde: eene opening gemaakt uitgevende op de overwelfde Siesegembeek en verder in loodrechte lijn onder die opening een muur gemetseld hebbende twee steenen dikte (0,38 cm.) op de volle breedte der oevrwelfde beek, dienende als versperring over het ophouden van het water. In het midden van dezen muur is eenen opening gelaten van 0,22 cm. breedte met aan beide zijden een slag in de metserij van 0,05 cm. deze opening is bestand voor een schop en meet (?) op zijne grootste oppervlakte door het aandrijven van vele voorwerpen toegespoeld. Ik bestatigde ook dat gemelde heeren Triphon De Smet en Frans Peynsaert verschillige peilingen deden voor het bepalen der hoogte van den versperringsmuur de grootste hoogte die wij vonden was 1,15 meter, mogelijk is die nog wat hooger maar dit is onduidelijk te bepalen gezien er aan den voet van den muur veel vuil aangedreven en den bodem dus zeer ongelijk is. de hoogte van het water in de overwelfde beek stond een weinig hooger als de versperringsmuur en de strooming was zeer sterk.
Ik bestatigde verder in de opening op de beek twee getrokken ijzere buizen leidende van de beek naar de machienplaats.
Van welke alles ik heb opgemaakt het tegenwoordig proces verbaal, geteekend door mij Deurwaarder en M.M. Triphon De Smet en Frans Peynsaert boven aangeduid om voor mijne verzoekster te dienen en te gelden daar en waar zij het geradig zal vinden.
Waarvan akte. Kost zes en twintig frank zes en zestig centiemen.
(get. De Vos, Frans Peynsaert, Triphon De Smet)

Geboekt te Aalst een blad zonder verzending den achtienden februari 1900 achttien
Boek 5 blad 95 vak 13
Ontvangen Twee frank veertig centiemen
d.d ontvanger
(get.)


bron: S.A.A. inkomende briefwisseling

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

onderzoek Siesegembeek 12/03/1918

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 21:27

Geplaatst: 17 Jan 2012 10:26 pm
Alostum schreef:Afbeelding

Inlichtingen
N° 243.7
Verslag

Handelende als gevolg aan het onderzoek gedaan door den heer Politie Commissaris, nopens het plaatsen van de muur in de waterloop die doorloopt of uitkomt op de koer der wasscherij, genaamd: “Naamlooze poetsdoeken Maatschappij” gelegen en staande alhier Fabriekstraat, hebben aangaande die zaak een nieuw onderzoek ingesteld om te kunnen vaststellen, wie de verantwoordelijkheid op zich moet dragen. Uit ons gedaan onderzoek is het gebleken dat sieur Lelievre Frans, metser en ondernemer, woonende ter stede, Jozef Meganckstraat n° 5, ongeveer een 20 tal jaren geleden en op verzoek van zekeren Hoffmeier, van duitsche nationaliteit, en die sedert verscheidene jaren onze stad verlaten heeft, de muur waarvan kwestie is, gemetseld heeft.
Hoffmeier, en volgens de verklaring gedaan door Lelievre, heeftvoor het plaatsen van dien muur nooit de toelating van het Gemeente Bestuur bekomen, of zelfs heeft hij er geene aanvraag voor ingediend, ten einde dit werk ten uitvoer te mogen brengen. Alswanneer Lelievre, tot dit werk is overgegaan, heeft hij aan de lastgever (Hoffmeier) gevraagd, of hij wel, voor het daarstellen van dien muur, de toelating van de Gemeente Overheid bekomen had, waarop Hoffmeier, zoude geantwoord hebben: “Wel ! ik moet daarvoor geene aanvraag doen, voert dit werk maar uit”.
Waarvan Akte, 12 Maart 1918.
De Adjunkt Politie Commissaris,
(get.) L. Gits


bron: S.A.A. inkomende briefwisseling

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 21:28

Geplaatst: 18 Jan 2012 08:56 am
willy kiekens schreef:aan het sluisken zijn we als kind van 12-13 jaar, dus rond '55, regelmatig in de tunnel geweest, gewapend met rubberen laarzen en een zaklamp. Wat is er op die leeftijd spannender dan een stap in het onbekende, wij voelden ons echte ontdekkingsreizigers, tot het ons na een tiental meters toch te benauwd werd en we vlug op onze wadende passen terugkeerden en ons verder bezighielden met het vangen van stekelbaarsjes. Hoger op, tussen het huidig brugje aan de kasteeldreef en de Siesegemlaan was er in die tijd al een grote poel waarschijnlijk waar de twee beken komende van Nieuwerkerken bij mekaar kwamen.
In die periode is er ook een inzakking van de overwelving geweest beneden de Schoolstraat, dat was een put van enkele meters diep en praktisch de ganse breedte van de straat, dan heeft Roger Anné, directeur van de Couverture me ook verteld dat het gedeelte van de fabriek dat nu afgebroken is op palen gebouwd was en de beek eronder liep.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 21:28

Geplaatst: 18 Jan 2012 12:01 pm
Kozzen66 schreef:In de tekst van Mr DE VOS moet gelezen worden :
"bekrachtiging van haren hand ..."
en
" "deze opening is bestemd voor een schof en meet..."
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

siesegembeek

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 21:29

Geplaatst: 18 Jan 2012 09:43 pm
lucvdh schreef:Het artikel uit De Nieuwe Gazet van Aalst van 1982 is nog van mijn hand.
Ik wist zelf niet meer dat ik dit ooit geschreven had.
Voor wie het interesseert. De initialen M.P. komen van de voornamen van mijn kinderen : Mieke en Pieter.
Groeten

LucVDH
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 21:30

Geplaatst: 29 Jan 2012 02:04 pm
stephane schreef:De Voorpost, 08/01/1982

Afbeelding

per toeval gevonden

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Siesegembeek

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 21:31

Geplaatst: 29 Jan 2012 09:40 pm
lucvdh schreef:Ik begrijp de reactie van Stephane niet.
De artikels uti de Voorpost getekend door VEHE zijn inderdaad ook van mijn hand. (Mijn vrouw heet immers Van Hende vandaar mijn alias). Maar wat het artikel over een huis in de Nieuwstraat in deze rubriek komt doen is mij een raadsel. Misschien kan Stephane meer uitleg geven over het verband tussen het een en het ander en tussen mijn artikels getekend als VEHE en als M.P.
Groeten

Lucvdh
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 21:31

Geplaatst: 30 Jan 2012 09:45 am
stephane schreef:In het artikel staat dat men in de kelder de loop van de overwelfde Siesegembeek ontdekte, en deze moest herstellen!

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 21:32

Geplaatst: 30 Jan 2012 02:17 pm
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie