't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het nu?

Moderators: Alostum, david, janlouies

Martin
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:53

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Martin » 14 Jul 2016, 23:10

In de Hoezebeekcollector thv van Keizersplein N°47 kom je volgende vernauwing in blauwe steen tegen:
Afbeelding
06-07-2016 Keizersplein thv N°47 - Hoezebeekcollector - Restant stuw
(Bovenstaande foto genomen met rug naar de toegangsput aan Onthaalcomplex Keizershallen)
De blauwe steen is hier heel wat lager dan aan de kant thv Keizersplein N°3 (Het slib stond thv N°47 iets lager dan de knie). Tussen de toegangsput en thv Keizersplein N°47 was er twee keer een verlaging van de bodem van de collector van een traptrede groot.

Ook hier is de blauwe steen voorzien van een gleuf. Zie foto hieronder:
Afbeelding
06-07-2016 Keizersplein thv N°47 - Hoezebeekcollector - Restant stuw_2

Boven de blauwe steen, in het plafond van de gewelven, is er een met een dunne metalen plaat en beton? bedekte uitsparing. Zie volgende foto:Afbeelding
06-07-2016 Keizersplein thv N°47 - Hoezebeekcollector - Restant stuw_3

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor stranger » 16 Jul 2016, 10:52

Mooie locatie voor de volgende Historiek-wandeling in mei 2017 !!!

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor willykiekens » 16 Jul 2016, 13:03

ben al kandidaat, mijn botten staan al klaar, nu nog een datum

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor janlouies » 16 Jul 2016, 16:08

Beter met botten naar de Vesten dan uw vesten nar de botten!

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor willykiekens » 16 Jul 2016, 17:29

en misschien ook het best zonder "e stik in a botten" want dan is het mogelijk "nor de botten" mor wedje dag nodien van gin botten"

Martin
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:53

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Martin » 26 Jul 2016, 23:41

Hier komt de Siesegembeek van onder de Siesegemlaan.
Links van de beek Nieuwerkerken, rechts Aalst.
Afbeelding
10-04-2016 Siesegemlaan - Siesegembeek
Van hier loopt het tracé richting "Sluizeken".
140 à 160 m van de Siesegemlaan op dit tracé mondt de Ediksveldbeek(buis) uit in de Siesegembeek. Zie foto hieronder(foto genomen met rug naar ASZ).

Afbeelding
26-07-2016 Siesegemlaan - Monding Ediksveldbeek
Zowel volgens waterinfo.be als geopunt.be>waterlopen, noemt de beek vanaf dit punt Ediksveldbeek. Aan het "Sluizeken" vloeien Ediksveldbeek en Hoezebeek samen en duiken er de grond in.
Hieronder foto "Sluizeken".Afbeelding
26-07-2016 Regelsbruggestraat - Harkrooster
Vanaf dat het water hier door de grijze rooster gaat stroomt het (vrij van rioolaansluiting) naar de Dender aan de Tragel ( ong thv oude vestiging Nieulandt ) via Regelsbruggestraat, Gentsesteenweg (tot Posthoornstraat) vandaar naar Koningin Astridpark, Koolstraat en Dirk Martensstraat (niet achter de huizen), Dendermondsesteenweg en dan tussen Aldi en oprit R41 naar de Tragel.
Komt het water hoger te staan aan het "Sluizeken" dan stroomt een deel de kamer in rechts voor de grijze rooster, kamer die in verbinding staat met de riool Hoezebeekcollector (tracé via Beekveldstraat en Keizersplein en Houtmarkt) en ook de rioolcollector die onder de Couverture, onder het Bauwensplein, tot aan het station (tot voor de krantenwinkel), vandaar onder station en pendelparking,voor Zwarte Hoekbrug via Tragel naar het zuiveringsstation in Hofstade loopt.
Het tracé tussen krantenwinkel station en Dender doet enkel nog dienst als opvang van overstort. Op termijn is het de bedoeling een deel van het RWA-gedeelte(regen) van de gescheiden afvoer hier op aan te sluiten.

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor esja » 29 Jul 2016, 15:02

Martin,

ik vrees dat je toch even uit de bocht gaat. Ik heb 40 jaar in de Dirk Martensstraat gewoond en heb de aanleg van de gesplitste riolering meegemaakt, wanneer de ganse Dirk Martensstraat open lag: er zit geen beek onder die straat. Wel komt de siesegembeek, lijk je zegt, door het klein parkje, voedt de vijver en gaat dan verder op het diepste punt, dat is niet de koolstraat, maar onder de couverture waarbij de beek bloot lag tijdens de afbraakwerken, kruist dan de schoolstraat(watermolen), komt achter de huizen, op de grens van de huizen en de couverture, lag daar ook bloot. Volgt dan de grens van de couverture (de beek lag half in mijn hof, mijn dakafvoer heb ik daar zelf op aangesloten), steekt de st Jozefstraat over en blijft op de grens van de couwerture lopen (nu klein college) om grenzend aan de vroegere brouwerij "De Ster" op de dendermondse stw uit te komen, deze over te steken, onder de huizen door naar het bauwensplein (lag daar ook open bij de heraanleg, onder station door om daar in de dender uit te monden.
Deze loop van de beek is perfect te volgen op de POPP kaart.

Martin
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:53

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Martin » 29 Jul 2016, 23:46

Esja,
Ik ga een poging doen om nog wat duidelijker te formuleren. We hebben het over de situatie zoals die nu is.
"Vanaf dat het water hier door de grijze rooster gaat stroomt het (vrij van rioolaansluiting) naar de Dender aan de Tragel ( ong thv oude vestiging Nieulandt ) via Regelsbruggestraat, Gentsesteenweg (tot Posthoornstraat) vandaar naar Koningin Astridpark, Koolstraat en Dirk Martensstraat (niet achter de huizen), Dendermondsesteenweg en dan tussen Aldi en oprit R41 naar de Tragel."
Met vrij van rioolaansluiting bedoel ik dat er geen huishoudelijk afvalwater op aangesloten is. Of het regenwater dat via de roosters langs het trottoir opgevangen wordt er al op aangesloten is, weet ik niet,
maar ik denk het niet omdat in de tijd van de aanleg dit nog niet aan de orde was.
Met Koningin Astridpark bedoel ik de straatnaam(het deel dat ongeveer evenwijdig met de Koolstraat loopt) en niet het eigenlijk groen en de vijver, en ook de hoek om. Op waterinfo.be en geopunt.be>waterlopen kun je dit zien als een dunne blauwe lijn (dun=ingekokerd): dus is het een waterloop die zonder tussenkomst van zuivering in de Dender uitkomt. In feite zoals de Molenbeek op rechteroever. Is die laatste geen beek meer omdat ze van het Bleekveld tot aan de Leo Gheeraerdtslaan (onder de sporen) ingekokerd is?


"kamer die in verbinding staat met de riool Hoezebeekcollector (tracé via Beekveldstraat en Keizersplein en Houtmarkt"
Tot aan Keizersplein het tracé van de vroegere Hoezebeek of Nieuwbeek, vanaf Keizersplein tot Houtmarkt het tracé van de Vesten. Nu een gemengde riool: vangt zowel regenwater(ook ontvangst van Ediksveldbeek bij hoge waterstand aan het "Sluizeken") als huishoudelijk afvalwater op. Verder tracé waarschijnlijk langs Burchtstraat, Werf, station. Noemt het tracé daar ook nog Hoezebeekcollector?

"ook de rioolcollector die onder de Couverture, onder het Bauwensplein, tot aan het station (tot voor de krantenwinkel), vandaar onder station en pendelparking,voor Zwarte Hoekbrug via Tragel naar het zuiveringsstation in Hofstade loopt."
Tot aan voorkant station het tracé van de vroegere Siesegembeek of Meuleschettebeek. Ook ik heb de reparatie gezien aan de Couverture en de vervanging van de gewelven door buizen op het Bauwensplein . Is ook een gemengde riool (Ook ontvangst van Ediksveldbeek bij hoge waterstand aan het "Sluizeken"). De naam van deze rioolcollector weet ik niet. Logisch zou mij lijken Ediksveldbeekcollector. Loopt niet in Dender, maar gaat naar het zuiveringsstation in Hofstade.

"Het tracé tussen krantenwinkel station en Dender doet enkel nog dienst als opvang van overstort. Op termijn is het de bedoeling een deel van het RWA-gedeelte(regen) van de gescheiden afvoer hier op aan te sluiten."
Dit stuk maakt ook deel uit van het tracé van de vroegere Siesegembeek of Meuleschettebeek.

Hoe de vijver in het parkje gevoed wordt, weet ik niet.
Maar het kan zeker de gemengde riolering (vroegere tracé Siesegembeek of Meuleschettebeek) niet zijn:
het zou daar niet te harden zijn van de stank.
Ik blijf dus bij mijn standpunt.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor willykiekens » 30 Jul 2016, 07:45

we zullen dan toch ooit eens ons botten moeten aantrekken. Ik weet wel dat er in de jaren 50 eens een grote grondverzakking van een paar meters diep en breed geweest is helemaal beneden in de Schoolstraat( ik weet de aktuele naam niet, woon ook niet meer in Aalst, daardoor)

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor stephane » 30 Jul 2016, 10:01

Tot aan Keizersplein het tracé van de vroegere Hoezebeek of Nieuwbeek, vanaf Keizersplein tot Houtmarkt het tracé van de Vesten. Nu een gemengde riool: vangt zowel regenwater(ook ontvangst van Ediksveldbeek bij hoge waterstand aan het "Sluizeken") als huishoudelijk afvalwater op. Verder tracé waarschijnlijk langs Burchtstraat, Werf, station. Noemt het tracé daar ook nog Hoezebeekcollector?

Vanaf de Houtmarkt loopt de riool naar de Alfred Nichelstraat en gaat dan de baan volgend naar rechts om onder de Zeebergbrug in de Dender uit te monden!

Logisch zou mij lijken Ediksveldbeekcollector. Loopt niet in Dender, maar gaat naar het zuiveringsstation in Hofstade.

Gaat het water dan via de riool onder de Major Claserstraat naar Hofstade of onder de pendelparking?


Mogelijk komt de beek opnieuw tevoorschijn aan de Couverture in de Bert Van Hoorickstraat (Schoolstraat) want daar is een woning afgebroken waar de beek 50 cm (ongeveer) onder de grond zit.

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie