't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het nu?

Moderators: Alostum, david, janlouies

Martin
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:53

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Martin » 30 Jul 2016, 23:09

Hieronder een kopie van "werken en werven" van de stadswebsite:
[b][/Aard werken Binnen de site van de pendelparking (NMBS) die wordt ontwikkeld (zie projecten Aalsterse Stationsomgeving - ASO) liggen enkele belangrijke rioleringen van Aquafin waaronder de collector Linkeroever waarop een groot deel van het afvalwater van Aalst LO en Erembodegem is aangesloten en een overstortleiding die het Statieplein met de Dender verbindt (een overstort treedt.
Beide leidingen worden waar nodig aangepast, verplaatst of gerenoveerd in functie van de ontwikkeling van de site.
Dit project houdt de renovatie in van een deel van de overstortleiding. Meer bepaald het deel vanaf het Statieplein tot een eind voorbij het achterste spoor.
Deze overstortleiding was voor ze de functie als overstortleiding kreeg het meest afwaartse deel van de Siezegembeek.
Het gewelf wordt gerenoveerd met de schaaldelentechniek (zie hiervoor project Hoezebeekcollector fase 2) b]

Het zou mij erg verwonderen dat de gemengde riolering die aan de Houtmarkt passeert uitkomt onder de Zeebergbrug:
- Als zelfs een deel van de gemengde riolering van Erembodegem tot aan het station van Aalst gebracht wordt.
- Onder de Zeebergbrug is er geen enkele buis te zien met een diam>15cm.

Het tracé van de Aquafincollector loopt onder de sporen en de parking en is bijna een rechte lijn van de krantenwinkel aan het station tot aan de hoek van de stationsparking aan het brugwachterhuisje (Zwarte Hoekbrug).

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor stephane » 01 Aug 2016, 12:28

Wat wij zeker weten is dat voormalige gracht/beek vanaf de krantenwinkel in een rechte lijn loopt naar de Dender (zie foto's monding gracht in Dender in vorige berichten). Er zijn 2 toezichtputten opengelegd voor het kuizen van deze beek enkele maanden geleden ter hoogte van de parking, op enkele tientallen meters van de Dender. Dit is de oorspronkelijke overwelfde beek.

Het tracé van de Aquafincollector loopt onder de sporen en de parking en is bijna een rechte lijn van de krantenwinkel aan het station tot aan de hoek van de stationsparking aan het brugwachterhuisje (Zwarte Hoekbrug).

Dit zou mij verwonderen, omdat dit in het verleden geen enkel nut had. Het rioolwater moest immers zou snel mogelijk in de Dender verdwijnen. Waarom zouden ze een buis leggen naar de Zwarte Hoekbrug? Het zuiveringsstation in Hofstade was er nog niet. Het stationsgebouw is gebouwd in 1856, nadien is alles opgehoogd tot 8m hoogte. Naar mijn weten is er nooit een nieuwe buis gelegd onder de sporen? Ook bij het afgraven en bouwen van de nieuwe fietsenstalling heb ik niets gezien?

Mogelijk komen wij meer te weten binnen enkele maanden als de afgraving begint...ben ook benieuwd naar die schuilkelder die er nog ligt, ongeveer midden op de parking.

stephane

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Martin
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:53

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Martin » 01 Aug 2016, 23:15

Voor het zuiveringsstation en de Aquafincollector er was, liep het water van de gemengde riool (hier op het forum meestal Siesegembeek en Meuleschettebeek genoemd) de Dender in. De bouw van het zuiveringsstation had echter de bedoeling die situatie te vermijden en de waterkwaliteit van de Dender te verbeteren. Vandaar dat het laatste stuk van het oorspronkelijk tracé van de beek (hier op het forum meestal Siesegembeek en Meuleschettebeek genoemd), alleen nog dienst doet als afvoer van het overstort van de Aquafincollector, bij plots hevige regenval of aanhoudende regen. (Zie mijn bericht van 26 en 29 juli.)
Het tracé van deze collector heeft mij ook verbaasd en ook ik kan mij niets van de bouw ervan herinneren, hoewel ik van 1983 tot 2010 in 't station gewerkt heb.
De buis heeft een diam van 140 cm.
Vanaf het riooldeksel op volgende foto zal het tracé van de Aquafincollector gewijzigd worden en loodrecht naar de Denderstraat lopen (om niet onder de toekomstige gebouwen te komen liggen).
Dit riooldeksel geeft ook de plaats aan waar de bunker zich bevindt: de collector zal er waarschijnlijk onder lopen.

Afbeelding
30-07-2016 Denderstraat - Stationsparking
(De kijkrichting vanaf het riooldeksel geeft het huidige tracé van de collector onder de parking aan)

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor stephane » 02 Aug 2016, 13:01

Martin's uitleg ingetekend op het terreinplan van de station parking:

De bruine lijn is de oorspronkelijke Siesegembeek (nu overwelfd) vanaf het station richting Dender.
De blauwe lijn is de aftakking naar het zuiveringsstation en de Aquafincollector.
De bruine lijn is een verbinding riool

De zwarte kader is/was een bunker

Het waterzuiveringsstation in Hofstade is gebouwd in 1987.

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor stephane » 10 Aug 2016, 10:33

Siesegembeek ter hoogte van de Bert Van Hoorickstraat

foto's 08/2016

Afbeelding

Afbeelding

aanduiding van de riool

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het nu?

Berichtdoor stephane » 31 Jan 2017, 16:17

Fotoreeks van de overwelfde stadsgracht in de Zonnestraat
2013 - voor renovatie

https://www.dropbox.com/sh/if0dx3j9svse ... ation?dl=0

tijdens renovatie

https://www.dropbox.com/sh/if0dx3j9svse ... ation?dl=0

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

voorlopige verluchtingsrooster Arbeidstraat

Berichtdoor janlouies » 01 Feb 2017, 20:19

De voorlopige verluchtingsrooster op het fietspad Keizerplein (bijna aan monument Koning Boudewijn) is weer vervangen door een dicht deksel. De fluorescent geschilderde rooster bevindt zich nu boven een rioolmangat in de Arbeidstraat, ter hoogte van het "Stretjen van den Hieten Oven".

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: voorlopige verluchtingsrooster Arbeidstraat

Berichtdoor stephane » 08 Mar 2017, 10:30

janlouies schreef:De voorlopige verluchtingsrooster op het fietspad Keizerplein (bijna aan monument Koning Boudewijn) is weer vervangen door een dicht deksel. De fluorescent geschilderde rooster bevindt zich nu boven een rioolmangat in de Arbeidstraat, ter hoogte van het "Stretjen van den Hieten Oven".


De aannemer is momenteel 08/03/2017 een werfput aan het graven ter hoogte van de rooster aan de Arbeidstraat. De overwelfde gracht is hier vrij smal en de riool van de Arbeidstraat is hier op aangesloten.

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het nu?

Berichtdoor stephane » 10 Mar 2017, 10:33

foto's 10/03/2017

Afbeelding

Afbeelding

op de moment dat ik foto's nam zag ik een rattenfamilie in de riool overlopen :o

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor stephane » 16 Mar 2017, 11:18

stephane schreef:Martin's uitleg ingetekend op het terreinplan van de station parking:

De bruine lijn is de oorspronkelijke Siesegembeek (nu overwelfd) vanaf het station richting Dender.
De blauwe lijn is de aftakking naar het zuiveringsstation en de Aquafincollector.
De bruine lijn is een verbinding riool

De zwarte kader is/was een bunker

Het waterzuiveringsstation in Hofstade is gebouwd in 1987.

Afbeelding

stephane


Op bovenstaand plan is er een rode lijn (punt/streeplijn) die aanduid waar er een riool loopt. Deze week kwam mogelijk deze riool te voorschijn in de Denderstraat bij de tunnelwerken. Deze gemetselde riool ligt dwars op de baan en loopt richting het voormalig tankstation.

Opvallend is de breedte van de muren, een normale riool bestaat uit één steendikte.

foto 13/03/2017

Afbeelding

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Advertentie