Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Hier kan je foto's van onbekende personen of gebeurtenissen en waarvan je meer wenst te weten plaatsen. Misschien kan er iemand ze identificeren. Succes !

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 16:34

Geplaatst: 22 Jan 2013 10:36 pm
Johanc schreef:Hallo,

Dit is mijn eerste post en meteen Mijn eerste vraag. Heb altijd horen zeggen dat er vroeger in de Koeistraat ergens een oude met wallen omgeven hoeve zou gestaan hebben. Graag had ik daar wat meer over te weten gekomen en eventuele stafkaarten periode 1850-1900

Johan[/code]
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 16:34

Geplaatst: 22 Jan 2013 11:13 pm
esja schreef:Johan,

voor de genoemde periode 1850-... bestaan er volgens mij geen stafkaarten.
De enige kaart die ik ken is de kadasterkaart van P. Popp (1858) die de volgens mij eerste officiele kadasterkaart van aalst is.
ik heb die doorgenomen en de enige aanwijzing die ik in de Koeistraat kan vinden is de secties F180 en F179 die zouden kunnen wijzen op een restant van een motte. In 1858 is er echter al geen aanduiding van een woning meer.
verder vind ik geen enkele aanduiding van een omwalde hoeve wat echter niet wil zeggen dat er geen geweest zijn.
De Popp plannen zijn te vinden op "made in aalst"
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 16:35

Geplaatst: 22 Jan 2013 11:35 pm
esja schreef:Johan,

vertel ons meer, waar heb jij dit verhaal opgeraapt?
er zijn onwaarschijnlijk veel van die vertellingen die tientallen jaren overgeleverd zijn en enkel aan een klein aantal personen bekend zijn.
Ze lijken misschien onbelangrijk maar bevatten sporen van een mondelinge overlevering die misschein nu nog aanwezig is maar dwijnt te verdwijnen.
Dit is een van de doelstellingen van dit forum en ben blij dat weer zo iets de kop op steekt.

Maak ons deelgenoot aan deze "rumour" en laat ons meezoeken.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 16:36

Geplaatst: 23 Jan 2013 11:58 am
willy kiekens schreef:zo zijn er vele:
1)de Kleine Verdoemenis hebben we onlangs opgelost.
2) de Romeinse Villa, waar nu ongeveer de expressweg begint in Hofstade. Ik heb er ooit nog een oud gebouw geweten.
3) Kasteel van Moorsel, hebben ooit met de klas de plaats nog bezocht, maar vraag niet waar.
4) Café de Keizer op Hofstade moet een afspanning geweest zijn voor de paardenkoersen om paarden om te wisselen op doortocht, in de hoofdbalk van het café had Jan De Lichte ooit nog zitten kerven met zijn mes.
5) de ruimte onder de grote Markt voor de Borse, ruimte met zuilen gelijk in de kelder van het Belfort, voor het laatst door Aalstenaars gezien bij werken voor de centrale verwarming van de Borse, aldus een c.v. installateur van Haaltert.
6) in de kelder van het oud Half Maantje nog een deur met toegang naar een gang die liep tot ongeveer het Peperstraatje.
7) de kelder van het huis van De Winter achter het Belfort, die verbonden was met de kelders van de Borse en ook doorliep tot de hoek met de Kattestraat, aldus August De Winter, spijtig reeds een paar jaar overleden.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 16:37

Geplaatst: 23 Jan 2013 05:30 pm
Johanc schreef:Veel meer exacte dingen kan ik er jammer genoeg niet over vertellen.. Ik weet dat het ergens achteraan de Koeistraat stond (kan je trouwens duidelijk zien op het kadasterplan). Er moet ook sprake geweest zijn van een vijver ofzo want mijn peter zijn vader zou die nog toegedaan hebben samen met zijn broers wat me doet vermoeden dat het in die tijd (1920) al in ruïne ofzo zou geweest zijn. Heb ook altijd horen spreken over "hoeve Dit" en dat zou wel eens kunnen wijzen op deze hoeve
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 16:37

Geplaatst: 23 Jan 2013 09:54 pm
lucvdh schreef:Enkele aanvullingen bij de reactie van Willy Kiekens.
2) Het is algemeen geweten en ook in verschillende boeken gepubliceerd dat er inderdaad naast het kerkhof van Hofstade ooit een Romeinse villa stond. Er werden daar trouwens belangrijke archeologische opgravingen gedaan, waarvan een deel van de resultaten te vinden zijn in het Aalsters stedelijk museum.
3) Het (Water) Kasteel van Moorsel bestaat nog altijd en is nu eigendom van Willy Michiels van Haaltert (beter bekend als chipper).
Of wordt hier een ander kasteel bedoeld. Er bestaat alleszins nog een grote motte in Moorsel naast de Moorselbaan en die kan ooit nog in relatie gestaan hebben met een kasteel. Misschien was het deze site die de schrijver ooit bezocht.
5)Worden hier niet de kelders van de Borse bedoeld ?. Deze kelders waren (en zijn soms nog) regelmatig te bezichtigen.
Wat beweerd wordt over de kelder van het huis De Winter is nieuw. Zoiets heb ik nog nooit gehoord.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 16:38

Geplaatst: 23 Jan 2013 11:23 pm
willy kiekens schreef:ik bedoel niet het waterkasteel, dat ik trouwens bezocht heb, als genodigde op de reuze barbecue die Chipper een paar jaar geleden gegeven heeft voor alle inwoners van groot Haaltert, dus was het waarschijnlijk die motte langs de Moorselbaan.
Grote markt het moet een kelder zijn onder de markt en niet die van de Borse.
Kelders onder het huis van Winter is me door August W. zelf verteld, dat ze er schuilden tijdens de oorlog van 40-45.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 16:39

Geplaatst: 23 Jan 2013 11:47 pm
Johanc schreef:In een onderstaand topic heb ik het volgende kaartje gevonden:

http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/vie ... arisdetijd

Rechts onderaan ziet men de omwalde hoeve staan. Was in 1908. Dus eigenlijk nog vrij recent.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 16:40

Geplaatst: 24 Jan 2013 12:49 am
esja schreef:dit is inderdaad de door mij aangegeven omwalde hoeve op de Popp plannen maar deze is in 1858 geen bewoonde hofstede meer.

Afbeelding

Ook op dit plan uit 1908 staat duidelijk te lezen "vroeger bewalde hoeve" , dus ook in 1908 was daar geen hoeve meer,

Alostum, kan je een verdere kopie publiceren?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 16:40

Geplaatst: 24 Jan 2013 09:18 pm
Johanc schreef:Zal waarschijnlijk in die tijd ook al een ruïne geweest zijn? En de reden van de wallen?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie