Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Hier kan je foto's van onbekende personen of gebeurtenissen en waarvan je meer wenst te weten plaatsen. Misschien kan er iemand ze identificeren. Succes !

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: merbelonenvilla

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 16:52

Geplaatst: 11 Apr 2013 09:48 pm
Bert84 schreef:
willy kiekens schreef:is in de jaren '70-80 verkocht voor niet veel geld ik denk aan een aannemer die het gans verouderde gebouw gerenoveerd heeft.
Zijn merbelonen geen mirrabellen? In onze jeugd had Meert een boomgaard aan de linkerzijde van de laan naar de Osbroek sportpleinen, deze stond voor het grotendeel vol met deze pruimpjes, ze hebben echter nooit de tijd gehad om mooi geel te worden.


Aannemer was Vinck-De Bruyn, dezelfde aannemer van de zwemkom. Merbelontjes zijn idd mirabellen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor Alostum » 20 Sep 2014, 17:29

Alostum schreef:Geplaatst: 24 Jan 2013 12:49 am
esja schreef:dit is inderdaad de door mij aangegeven omwalde hoeve op de Popp plannen maar deze is in 1858 geen bewoonde hofstede meer.

Afbeelding

Ook op dit plan uit 1908 staat duidelijk te lezen "vroeger bewalde hoeve" , dus ook in 1908 was daar geen hoeve meer,

Alostum, kan je een verdere kopie publiceren?


Uit "De Abdij van Ten Roosen" door Oscar Reyntens, uitgegeven door de "Oudheidkundigen Kring van de stad en het voormalig Land van Aalst" in 1908

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

gilleke
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 Dec 2014, 18:38

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor gilleke » 10 Dec 2014, 10:41

in de langestraat was er wel een hoeve maar niet omringt dat waren de coppensen die daar woonden ik heb die mensen nog persoonlijk gekent en ook mee naar school geweest grt gillek

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor abubart » 28 Mar 2022, 13:41

Hallo iedereen,

ik kom per toeval op dit bericht via een totaal ander onderwerp dat er wel eens verband mee kan hebben.
Wat ik over deze site weet is het volgende:

- er zal ooit een boerderij gestaan hebben maar dit moet van de 18e eeuw zijn daar de eigenaars op het einde van de 18e eeuw gestorven zijn.
Mogelijkerwijze kan het om een familie Meert gaan.

- de eigendom waar een gedeelte van het boerenhof lag, het huis met de sterrenkijker, was en is misschien nog steeds eigendom van een Mevrouw Moens. De familie heb ik gekend, ik weet echter niet om welke van de twee dochters het gaat Maria of Greta. Wat ik wel weet is dat Guido Moens, de vroegere jeugdverantwoordelijke van de stad Aalst, een broer ervan is.
Misschien kan iemand langs die kant eens zoeken.

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor abubart » 28 Mar 2022, 17:04

even een correctie: de hoeve moet toebehoord hebben aan de familie Van Geit en niet aan de familie Meert.
Deze laatste was geparenteerd aan de familie De Ridder die de molen op de Molenbeek achter het Beukenhof zou hebben bemalen.
En ik was met beide zaken tegelijk bezig, vandaar mijn verwarring.

Informatie over zowel hoeve als watermolen en dan vooral over hun bewoners in de tweede helft van de 18e eeuw - begin 19e eeuw is steeds welkom, graan op dit forum.


abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor abubart » 29 Mar 2022, 09:50

Er staat een vermelding in naar Joost De Riddere. Dit ga ik natrekken. Bedankt voor de informatie

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor abubart » 15 Apr 2022, 14:04

Hallo,

Even een verduidelijking bij de verdwenen boerderij aan de Koeistraat. De omwalling rond de boerderij werd gevoed door een beek, de Zoubeek. Of die er nog is weet ik niet, de laatste kaarten die ik kan vinden vertonen wel een beek maar die is al verplaatst. De oude Vandermalenkaart van rond 1846 laten wel een bron in de buurt zien.
Voor de duidelijkheid: het kadaster vermeldt de ligging van de hoeve op perceel 179 en 180, beide opgedeeld in twee helften, behorende, zeer bizaar, tot twee mensen die voor zover ik kan zien, niets met elkaar te maken hebben. Het gaat om Carolus Roman en Carolus Franciscus Josephus Van Wambeke. Dit toch in 1860 (Popp). Deze situatie was evenwel zo al in 1829 (Ponthier) en de opdeling moet dus van daarvoor al dateren.
Mijn opzoekingen leren mij dat het oorspronkelijke terrein nog groter moet zijn geweest en dat ook de percelen 176,177,178 en 181 tot één zelfde geheel moeten hebben behoord. Hoe de opsplitsing is gebeurd heb ik niet na kunnen gaan. Ik vermoed dat er ergens een erflating moet zijn gebeurd met opdeling van de gronden in 2 of mogelijks 3 partijen. Alleen vind ik het verband niet.
Heeft iemand een idee of de mogelijkheid de situatie iets meer in detail te bekijken op het kadaster of god weet waar? Of een betere kennis dan ik in verband met notarissen, erfrecht en Staten van Goed uit de periode einde 18e eeuw?
Elke hulp is welkom, het zal mijn beeld van dat deel van Aalst enorm verbeteren, en wat ik te weten kom, deel ik zeker graag met jullie via forum.

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: merbelonenvilla

Berichtdoor tandwiel » 16 Jan 2023, 02:08

Alostum schreef:Geplaatst: 03 Feb 2013 06:01 pm
willy kiekens schreef:is in de jaren '70-80 verkocht voor niet veel geld ik denk aan een aannemer die het gans verouderde gebouw gerenoveerd heeft.
Zijn merbelonen geen mirrabellen? In onze jeugd had Meert een boomgaard aan de linkerzijde van de laan naar de Osbroek sportpleinen, deze stond voor het grotendeel vol met deze pruimpjes, ze hebben echter nooit de tijd gehad om mooi geel te worden.


Merbelonen zijn mispels.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Oude hoeve koeistraat (mijlbeek)

Berichtdoor janlouies » 16 Jan 2023, 18:15

Merbolanen zijn wel degelijk mirabellen, cfr 'Meirbelonenbos' Parklaan, nu deel van het sportterrein Osbroek. Zeker geen mispels!


Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie