DAK zoekt

Hier kan je foto's van onbekende personen of gebeurtenissen en waarvan je meer wenst te weten plaatsen. Misschien kan er iemand ze identificeren. Succes !

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

DAK zoekt

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 13:30

Geplaatst: 11 Feb 2012 01:00 pm
esja schreef:Dak zoekt een kleurenfoto van de originele ajuinboer, Bert Verbestel, in kostuum.
Tevens foto's gezocht van zijn cafe, 't katsjoeken, binnen en buiten, zwart-wit of kleur.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

ajuinboer

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 13:31

Geplaatst: 11 Feb 2012 02:30 pm
Alostum schreef:Afbeelding

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

1976

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 13:31

Geplaatst: 16 Feb 2012 06:42 pm
jan louies schreef:Den ajuinboer in 1976. Bron: Tommeken op website Gazet.Ajoin.

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Ajuinboer 1995

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 13:32

Geplaatst: 17 Apr 2012 08:41 am
Alostum schreef:Den Ajuinboer carnaval 1995

Afbeelding

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: DAK zoekt

Berichtdoor Alostum » 12 Jul 2014, 20:24

Vandaag in, jawel, Antwerpen een echte en originele ajuinboer (en look) gespot !

Afbeelding

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: DAK zoekt

Berichtdoor stephane » 23 Dec 2014, 15:23

Ajuinboer Fons De Smet overleden

In Overboelare is Fons De Smet is op 80-jarige leeftijd overleden. De Smet was tot 2011 ajuinboer van Aalst carnaval. Hij overleed vorige week en werd intussen in intieme kring begraven. Zijn opvolgers, ajuinboeren Jean-Marie Heyman en Julien De Cock, prijzen Fons de hemel in om zijn niet aflatend engagement.

RUTGER LIEVENS

Halverwege de jaren '90 trok Fons De Smet voor het eerst de belforthoed en een blauwe overall met carnavalslintjes aan en ging hij met houten ajuintjes de carnavalsstoet in. Het is de verdienste van Fons De Smet dat de ajuinboer een traditie werd in de stad. Hij zette het werk van de legendarische ajuinboer Albert Verbestel - in zijn tijd de 'burgemeester van de Rechteroever' genoemd - voort. De jongere generatie denkt toch vooral aan Fons als het over de ajuinboer gaat, ook al raakte hij met zijn 'ajuinboerpensionering' in 2011 een beetje in de vergetelheid.

De Smet kwam in 2010 ten val op de besneeuwde kasseien van de Molenstraat in Aalst en trok in 2011 een rusthuis Denderoord in Overboelare. "Ik betreur dat hij de laatste jaren van zijn leven niet op Aalsterse bodem heeft kunnen doorbrengen", zegt Jean-Marie Heyman, een van de twee opvolgers van Fons. "Jammer voor een mens die zoveel betekend heeft voor Aalst, want Fons was een zeer sterk sociaal geëngageerd man. Hij was mijnwerker in de Waalse koolmijnen en later cafébaas aan de Dendermondsesteenweg. En altijd was hij bereid om te helpen. Ik herinner me dat hij veel gedaan heeft voor Levensvreugde. Als er iets moest worden georganiseerd voor een goed doel dan kon je op Fons rekenen", zegt Jean-Marie.

"Joviale volskmens"

Julien De Cock, die andere Aalstenaar die ajuinboer werd nadat Fons De Smet ermee ophield, zal zich Fons blijven herinneren als een joviale volksmens. "Achter zijn café De Keizer lag een voetbalveld en door daar te voetballen heb ik cafébaas en ajuinboer Fons leren kennen. Heel lang geleden ondertussen. We kenden mekaar ook van op de wedstrijden van Eendracht Aalst. En ik weet nog dat hij mij tijdens een uitwedstrijd ooit eens gezegd heeft dat hij het goed vond als ik in zijn voetsporen zou treden als ajuinboer mocht hij het fysiek niet meer aankunnen", zegt Julien. "Toen na zijn afscheid de stad iemand anders aanstelde als ajuinboer was hij daar niet blij mee. Omdat het geen officiële functie is, heeft Fons mij zijn kostuum gegeven en ben ik nu ook ajuinboer."

Zowel voor Jean-Marie als voor Julien is Fons de ajuinboer een voorbeeld."Hij was een ongelofelijk goeie ajuinboer omdat hij zo geëngageerd was. Ik zal proberen in zijn voetsporen te treden maar het zal heel moeilijk worden om aan hem te tippen", besluit Jean-Marie.

bron: Het Laatste Nieuws 23/12/2014

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie