Polle de Laber

Hier kan je foto's van onbekende personen of gebeurtenissen en waarvan je meer wenst te weten plaatsen. Misschien kan er iemand ze identificeren. Succes !

Moderators: Alostum, david, janlouies

Alostum
Site Admin

Polle de Laber

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 10:28

Geplaatst: 16 Apr 2011 11:02 am
wdewitte schreef:Goede morgen,

In verschillende kranten van " Den Denderbode " lees ik artikels over " Polle de Laber " of De Neef Leopold.

Hierbij heb ik als niet Aalstenaar twee vraagjes, ten eerste wat is de betekenis van " laber " en ten tweede wie is die De Neef Leopold, ik heb het vermoeden dat het zo gaan over De Neef Leopold geboren te Aalst op 24.02.1860, maar dit helaas maar een vermoeden van mij.

Afbeelding
krant Den Denderbode van 20.05.1897

Afbeelding
krant Den Denderbode van 23.05.1897

Afbeelding
krant Den Denderbode van 26.09.1897

Afbeelding
krant Den Denderbode van 06.01.1898

Met vriendelijke groeten en aangenaam weekend gewenst

Willy
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)

Alostum
Site Admin

Re: Polle de Laber

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 10:31

Geplaatst: 20 Mei 2011 11:15 pm
Jerommeke schreef:Misschien komt u hiermee iets verder.

Afbeelding

Afbeelding

Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 10:32

Geplaatst: 21 Mei 2011 10:49 am
wdewitte schreef:Jerommeke,

Beste dank voor het artikel, ik denk echter dat ik daardoor nog niet Polle de Laber gevonden heb.

In het artikel uit " Den Denderbode van 06.01.1898 " staat onder " Geknipt " dat een zekere Leopold De Neef, bijgenaamd Polle de Laber ......... enz.

Bij het door U doorgestuurde artikel gaat het over de echtgenoot van Ringoir Isabelle, met name Jan of Joannes De Neef. Hoewel ik maar eens mens ben en bijgevolg fouten kan maken, heb ik toch een bedenking bij het door U gestuurde artikel. Ik denk dat de schrijver ervan het niet bij het rechte eind heeft, meer bepaald bij het overlijden van Jan De Neef.

Ik verklaar mij nader :

In het artikel staat te lezen : " Haar naam was Isabella Ringoir. Zij werd te Aalst geboren den 14 september 1805; en haar man, Janneken de Laber ( Jan De Neef ), stierf in 't oud Mannekenshuis, onder den oorlog, bepaaldelijk den 23 maart 1915 ".

Als ik hun huwelijksakte 68 van 1824 erbij neem, lees ik dat De Neef Joannes ( Jan ) geboren is 3 Thermidor an 11, of 22.07.1803, bijgevolg zou hij overleden zijn op 112 jarige ouderdom.

Volgens mijn gegevens is De Neef Joannes overleden te Aalst op 01.01.1881 akte nr. 2, daarin staat vermeld dat hij weduwnaar was van Ringoir Isabella.

Deze gegevens die ik in mijn bezit heb schijnen te kloppen als ik er overlijdensakte 66 van 05.02.1908 erbij neem. Deze slaat op zijn dochter Thérésia De Neef en daarin is duidelijk vermeld dat beide ouders ( Jan De Neef en Isabella Ringoir ) overleden zijn.

Ik ben nog even verder gaan zoeken en heb ik " De Volksstem van 28.03.1915 " bij de overlijdens het volgende gevonden : J. De Neef, wedr Delvoye, z.b., 85 j., Leopoldstraat. Dus is hier volgens mij sprake van de J. De Neef die in het artikel voorkomt.

Mocht er iemand belangstelling voor hebben, het echtpaar De Neef - Ringoir heeft 10 kinderen gekregen en ik kan U de gezinssamenstelling bezorgen.

Maar en is altijd een maar, dank zij U weet ik nu wat het woord " Laber " betekend.

Mag ik U danken voor al uw opzoekingswerk en aan allen een heel aangenaam weekend toewensen.

Met vriendelijke groeten,

Willy

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 10:32

Geplaatst: 21 Mei 2011 11:08 am
wdewitte schreef:Goede morgen aan allen,

Inderdaad ik ben een mens, niet dat ik mij vergist heb maar ik heb iets over het hoofd gezien.

De Jan De Neef waarvan sprake in het artikel was de echtgenoot van Delvoye Maria Josepha, en de zoon van Jan De Neef en Isabella Ringoir.

Dus de schrijver van het artikel heeft zich vergist als hij schrijft de echtgenoot, het moet zijn de zoon, die is overleden in maart 1915.

Ook van het echtpaar De Neef - Delvoye kan ik de gezinssamenstelling bezorgen. Na veertien jaar opzoekingen in verband met de familie De Neef te Aalst heeft men zo al het een en ander.

Mvg

Willy

Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”