Fotograaf 'Franck' uit de Nieuwstraat

Hier kan je foto's van onbekende personen of gebeurtenissen en waarvan je meer wenst te weten plaatsen. Misschien kan er iemand ze identificeren. Succes !

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Fotograaf 'Franck' uit de Nieuwstraat

Berichtdoor Alostum » 21 Jun 2014, 18:27

Geplaatst: 12 Sep 2010 06:49 pm
komboloi schreef:Een van mijn groottantes heeft een oud fototoestel dat ze gekregen heeft voor haar plechtige communie. Daarmee trok ze heel wat foto's die ze liet ontwikkelen bij de fotograaf uit de Nieuwstraat, een jood met de achternaam ' Franck'. Een zeer vriendelijke mens. Maar op den eersten dag van den oorlog was em weg en we hebben hem nooit nog teruggezien'.

Ik heb dat altijd een erg, maar intrigerend verhaal gevonden. Is er iemand die info heeft over die joodse fotograaf die met het begin van de tweede wereldoorlog ineens verdween uit Aalst en nooit terugkwam?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Fotograaf "Franck"

Berichtdoor Alostum » 21 Jun 2014, 19:25

Geplaatst: 23 Sep 2010 07:35 pm
Jerommeke schreef:Reclame uit De Volksstem van 4-4-1930

Afbeelding

Reclame uit De Volksstem van 26-8-1931
Afbeelding


Het kan toeval, een naamgenoot of familie zijn, maar, misschien was de fotograaf toch niet verdwenen of toch teruggekeerd.
Detail van artikel uit de krant van Het Onafhankelijksfront van 19-5-1946.
Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

fotograaf Franck

Berichtdoor Alostum » 21 Jun 2014, 19:26

Geplaatst: 24 Jan 2011 12:58 am
ddb schreef:Hallo,
Ik lees hier verschillende berichten ivm een fotograaf Franck en op zoek naar de naam Franck in het Aalsterse.
Wel ik heb thuis altijd horen vertellen dat mijn ouders bevriend waren met een familie Franck, een fotograaf. Dit was voor mijn geboorte en dus voor en ook tijdens de tweede wereldoorlog.
Ik wist niet waar die fotograaf woonde, maar ik veronderstel dat er geen twee fotografen Franck in Aalst zullen geweest zijn en dus ben ik van oordeel dat het wel die familie Franck zal zijn waarvan die krantartikels getoond worden.
Ik heb ook nog een foto die getrokken is in mijn toenmalig ouderhuis waarop langs beide zijden de echtgenoten Franck gefotografeerd staan met daartussen mijn ouders en mijn oudere zus.
Ik meen mij ook nog vaag te herinneren dat ik, op vakantie in Oostende in de jaren 70/80 in de Kapellestraat daar een fotozaak zag waarvan de toenmalige zaakvoerder ook de naam Franck had, maar weet mij niet meer te herinneren of dit familie (zoon ?) was of niet van die vrienden van mijn ouders.
Ik bezit thuis ook nog altijd een grote ingekaderde foto genomen van de schilderij door G.Van Buscom van het eiland shipka aan de werf. Deze foto is ondertekend S.Franck Aalst.

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Fotograaf 'Franck' uit de Nieuwstraat

Berichtdoor Alostum » 21 Jun 2014, 19:33

Alostum schreef:Geplaatst: 12 Sep 2010 06:49 pm
komboloi schreef: Is er iemand die info heeft over die joodse fotograaf die met het begin van de tweede wereldoorlog ineens verdween uit Aalst en nooit terugkwam?


Ik heb hier een beetje mijn twijfels over of hij inderdaad verdween uit Aalst begin van W.O.II ... waarom ? zie viewtopic.php?f=32&t=830&hilit=Franck zou hij als jood zijnde in 1941 een Duits concert fotograferen ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Fotograaf 'Franck' uit de Nieuwstraat

Berichtdoor Alostum » 21 Jun 2014, 19:37

Stepfaan Franck is geboren op 18-10-1885 in Brugge.
Adressen:
1927 Gentsestraat 17, Aalst
1935 - 1937 Nieuwstraat 32, Aalst

Beroep:
1935 lichtprenter

Stepfaan trouwde met Augusta De Keukelaere. Augusta is geboren op 27-03-1884 in Gent. Augusta is overleden.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

Advertentie