de "begijnen"

Hier kan je foto's van onbekende personen of gebeurtenissen en waarvan je meer wenst te weten plaatsen. Misschien kan er iemand ze identificeren. Succes !

Moderators: Alostum, david, janlouies

Alostum
Site Admin

de "begijnen"

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 13:27

Geplaatst: 30 Jan 2012 10:20 pm
esja schreef:Ik kreeg de vraag of ik wist waarom de families De Smet, De Saedeleer en Ringoir hier in 't stad bekend zijn als de begijnen.

Ik had er nooit van gehoord. Iemand wel?
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)

Alostum
Site Admin

De Begoinen

Berichtdoor Alostum » 23 Jun 2014, 13:27

Geplaatst: 30 Jan 2012 10:50 pm
Alostum schreef:Verklaring gegeven voor "de begoinen"door Jos Ghysens in “Aalst op zen Oilsjters”

De Begoinen, algemene benaming voor de familie Jean Corthals-De Wuffel Jeannette en hun kinderen: Hortense, Frans, Gustaaf, Malvina, Mathilde, Alice, Madeleine, Louise. Aan de oorsprong van Begoin zou Mathilde Corthals, een van de 10 zusters van Jean, gelegen hebben. Op zekere dag, terwijl ze op het veld van een boer aan het wieden was, had ze er genoeg van, deed haar voorschoot uit onder het oog van de andere werksters die daarop gezegd hebben: “dan zijt gij een begijn” (!?)

Was iemand van de families De Smet, De Saedeleer en/of Ringoir verwant met de familie Corthals-De Wuffel ?

mvg. Alostum :wink:
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)

Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”