Dit heb ik een hele tijd geleden ontvangen van een achterneef, Herman De Vos was familie van hem.
Op de foto links bovenaan staat mijn grootoom, evenals de grootoom van de persoon die me de tekst gezonden had, jaren op het internet gezocht, om van mijn grootoom iets te weten te komen, nergens iets gevonden van de grootoom, totdat er een foto verscheen op het forum, met in de linkerbovenhoek een persoon die me bekend voorkwam, die een gelijkenis heeft met mijn vader en met nog andere familieleden, deze grootoom is namelijk
Jan - Baptista - Josephus Martens
geboren 19-03-1893 te Aalst,
vader Franciscus Martens
moeder Delphyna Braem
Jan Baptist is overleden in † te Madrid (Spanje) de 25-1-1937 (B.R. N° 23-1954)
De tekst van de achterneef:
Bij het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog kreeg de twintigjarige Valéry, die toen als mijnwerker in de Borinage werkte, brieven van Bert Van Hoorick die vrijwilligers zocht voor de Internationale Brigaden. Valéry kwam nog afscheid nemen van zijn moeder en spoorde op 30 oktober 1936 naar Marseille, waar hij op een schip stapte naar Cartagena en, na een kort verblijf in Albacete, vrijwel meteen werd ingezet bij de slag om Madrid. Hij maakte er, samen met vooral Duitstaligen, deel uit van het 1ste Bataljon Edgar André uit de 11de Brigade, terwijl andere Vlamingen het eveneens vooral Duitstalige 3de Bataljon Ernst Thälmann kwamen versterken.
(hier tussen komt dezelfde foto)
tekst onder de foto
foto Aalsterse Spanjestrijders 1936 (Louis Cornand: 1ste rij, 1ste van rechts; Van Schandevijl: 2de rij, 1ste van rechts; Staaf Voet: 2de rij, 2de van links; Valéry De Vos: 2de rij, 1ste van links)
Hij moet ook nog deel hebben genomen aan de slag aan de Jarama en om Guadalajara, en kreeg waarschijnlijk bij die laatste veldslag een kogel in zijn ruggengraat. In zijn memoires In tegenstroom1 signaleert Bert Van Hoorick op p. 60:
Tweeduizend zijn het er, uit Vlaanderen en Wallonië, die vechten voor Spanje. Vechtend sterven velen van hen voor de vrijheid, mannen van Antwerpen en Gent, van Luik en Charleroi. Ook in Aalst volgt de ene doodsmare de andere op. Louis Cornand van de familie van “de Puiten” sneuvelt in de slag van de río Jarama. Ook de gebroeders Albert en Frans Roosen, Benoni De Schrijver, Clement Coppens, Pierre Borms, Libor Delens, Jozef Martens en Ferdinand De Troyer laten in Spanje het leven. Velen keren verminkt terug.’
In tegenstroom Herinneringen 1919-1956 (Gent, Masereelfonds, 1982). François Van Pelt, master politieke wetenschappen van de UCL (Université catholique de Louvain) die research verricht over Belgen in de Internationale Brigaden, telt 33 strijders uit Aalst en omgeving, van wie er negen gesneuveld zijn en twaalf gewond raakten, terwijl er één deserteerde. Hooguit elf vrijwilligers kwamen ongedeerd terug.
http://nl.wikisage.org/wiki/Val%C3%A8re_De_Vos