Aalst 1914-1918. Aalstenaars als slaven weggevoerd.

Hier kan je ons deelgenoot maken van wat er zo allemaal in je boekenkast staat, een recensie geven, pas verschenen werken voorstellen, enz...

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Aalst 1914-1918. Aalstenaars als slaven weggevoerd.

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 16:30

Geplaatst: 02 Sep 2013 01:29 pm

Afbeelding

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalst 1914-1918. Aalstenaars als slaven weggevoerd.

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 16:31

Geplaatst: 26 Sep 2013 07:44 pm
Alostum schreef:Aalst 1914-1918, Aalstenaars als slaven weggevoerd
Op vrijdag 15 november wordt het nieuwe boek van Dirk Meert over Aalst tijdens de Eerste Wereldoorlog feestelijk voorgesteld.

Na het boek ‘Aalst 1914-1918, Het leven in een stad onder Duitse bezetting’ dat vorig jaar verscheen, brengt auteur Dirk Meert deze keer het verhaal van de massale opeisingen van Aalsterse (jonge)mannen vanaf 1916 door de Duitse bezetter. Deze werden weggevoerd naar werkkampen en Zivil-Arbeiter-Bataillone (Z.A.B.) in het noorden van Frankrijk waar ze het slachtoffer werden van erge mishandelingen én ontberingen. Van de minstens 1567 Aalstenaars die ‘als slaven’ werden weggevoerd keerden er 62 nooit terug… honderden anderen hielden er verminkingen en allerhande kwalen aan over.

Het 564 pagina’s tellende boek bevat naast meer dan 130 foto’s ondermeer tal van getuigenissen en een alfabetisch repertorium van de meer dan 1500 gekende Aalsterse opgeëisten.

Dirk Meert (°1952) is ambtenaar op rust met een grote belangstelling voor de geschiedenis van Aalst. In 2012 publiceerde hij ‘Aalst 1914-1918, Het leven in een stad onder Duitse bezetting’, hij is lid van verschillende heem- en geschiedkundige kringen en is tevens de bezieler van het “Forum Aalst Historiek” (http://aalstwaarisdetijd.forumup.be)



Praktisch

Op vrijdag 15 november 2013 om 19 uur wordt het nieuwe boek van Dirk Meert feestelijk voorgesteld in het Belfort op de Grote Markt te Aalst.

Voorintekenaars kunnen het boek na de voorstelling meteen ook afhalen. Er is eveneens een kleine tentoonstelling voorzien, georganiseerd door de auteur i.s.m. ’t Gasthuys – Stedelijk Museum, de Erfgoedcel Aalst en het Aalsterse stadsarchief.

Het boek kost 35 EUR, maar wie intekent voor 31/10/2013 betaalt slechts 30 EUR (+6 EUR portkosten indien het thuis geleverd moet worden).

Bestellen kan door storting van het bedrag (+ eventuele portkosten) op rekeningnummer BE11 9796 4140 7148 van Dirk Meert (Kortenbosdries 37A, 9310 Moorsel) met vermelding ‘Aalst 1914-1918’.



Bijkomende info

Dirk Meert
Kortenbosdries 37A
9310 Moorsel

Dirk-meert@skynet.be

053 78 07 80
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

de cover

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 16:31

Geplaatst: 26 Sep 2013 10:23 pm


Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

verslag voorstelling 15/11/2013

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 16:32

Geplaatst: 16 Nov 2013 03:10 pm
Alostum schreef:Gisterenavond vond de officiële voorstelling van het boek plaats, weliswaar met een minpuntje … de afwezigheid van onze burgemeester waardoor de voorstelling met bijna een half uur vertraging, tot grote ergernis van sommigen, kon aangevangen worden ( en dit dan zonder onze burgervader !!).

Zo’n 100 enthousiaste aanwezigen konden er genieten van een zeer interessante uiteenzetting over de gedeporteerden (of opgeëisten) door Gert De Prins. Gert werkt als archivaris bij de DG Oorlogsslachtoffers (FOD Sociale Zekerheid).

Na deze gewaardeerde voordracht konden de aanwezigen genieten van een drankje, een Jan de Lichte van de brouwerij de Glazen Toren en een kleine tentoonstelling met enkele unieke voorwerpen en documenten over onze Aalsterse opgeëisten.

Een lange rij voorintekenaars stonden te wachten bij de auteur om hun exemplaar te laten signeren, de laatste kon pas rond 21 uur zijn exemplaar in ontvangst nemen.

Het boek kost 35 euro (+ 6 euro indien het moet verstuurd worden ) en wie een exemplaar van het boek wenst aan te kopen, kan dit na telefonische afspraak verkrijgen bij de auteur (053/780 780 ).

Ook het eerste boek “ Aalst 1914-1918 – Het leven in een stad onder Duitse bezetting “ is nog te verkrijgen aan 30 euro ( ook + 6 euro indien het moet verstuurd worden ).

De boeken worden tevens te koop aangeboden in het ‘Gasthuys’ stadsmuseum.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

wat sfeerbeelden

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 16:32

Geplaatst: 18 Nov 2013 02:31 pm
Alostum schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalst 1914-1918. Aalstenaars als slaven weggevoerd.

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 16:33

Geplaatst: 05 Dec 2013 03:05 pm
Alostum schreef:Degenen die aanwezig waren op de voorstelling van mijn boek op vrijdag 15 november, waren ook getuige van de afwezigheid van onze burgemeester.

Op maandagavond heeft hij zich telefonisch verontschuldigd voor dit gebeuren en hadden problemen met het meerjarenplan zijn planning om zeep geholpen.

Op 2 december ontvingen we van zijn kabinetsmedewerkster zijn geplande speech, waarvan ik jullie graag deelgenoot maak;

Beste aanwezigen, beste genodigden, mijnheer Dirk Meert.
Op mijn beurt, welkom bij de voorstelling van een opmerkelijk boek.
Het is al lang geen geheim meer dat ik deze charmante stad in mijn hart draag. Soms is men blij dat men burgemeester mag zijn. A fortiori is dit het geval wanneer één van zijn inwoners een indrukwekkende prestatie neerzet. Vanavond is dit niet anders. Een “prachtboek” ligt voor.
Dirk Meert schreef al een lijvig boek over het leven in Aalst tijdens de Eerste Wereldoorlog. Aalst 1914 - 1918. Het leven in een stad onder Duitse bezetting is het verhaal van de oorlog maar dan geprojecteerd in het decor van de stad Aalst.
Bronnen, archiefstukken, naslagwerken, verslagen…. De jarenlange speurtocht levert opnieuw een boek op. Deze keer anders, deze keer het verhaal van de massale opeisingen van Aalstenaars. Aalsterse jonge kerels die door de bezetter werden weggevoerd naar het noorden van Frankrijk. Jonge kerels want volgens de Duitse wet kwam iedere man tussen 14 en 60 in aanmerking. Veertien jaar jong! En jammer genoeg zijn ze niet allemaal teruggekeerd. Deze verhalen staan nu in een boek en misschien moeten we het in de scholen op de lijst van verplichte lectuur zetten. Maar misschien nemen leerkrachten nog het initiatief, zeker komend jaar met de herdenking van de oorlog om dit thema aan te kaarten bij jongeren.
Want als we één zaak moeten vermijden, dan is het dat deze verhalen verloren gaan in FIFA 2014, Nintendo, Wii consoles en Playstations 3.

De herinneringen aan de oorlog mogen nooit verloren gaan, begrijp dan mijn fierheid dat dit soort boeken verschijnt in deze stad. Ik ben er trots op dat inwoners van onze stad op die manier de herinneringen levendig houden.
Dirk Meert: proficiat hiervoor.
Misschien is het inktbuisje van je pen nog niet leeg en komt er nog een derde boek?
In ieder geval: ik ben ervan overtuigd dat we er toch weer een cadeau voor onder de kerstboom bij hebben.


Christoph D’Haese
Burgemeester

15 november 2013
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalst 1914-1918. Aalstenaars als slaven weggevoerd.

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 16:34

Geplaatst: 05 Dec 2013 03:07 pm
Alostum schreef:
willy kiekens schreef:DIRK, EERST EN VOORAL PROFICIAT, MEN MOET HET MAAR DOEN.
Voorts denk ik dat er nog heel wat werk op je plank ligt in verband met die tweede catastrofe van 22 jaar later. Voor het te laat is kun je nu nog betrekkelijk veel gewone deelnemers aan dit gebeuren interviewen en hun belevenissen voor het nageslacht op papier zetten. Al hoewel het ook al moeilijk wordt. Ik zelf probeer het leven van mijn vader uit die jaren te reconstrueren en moet me vooral bazeren op wat hij vertelt heeft, van zijn krijgsgevangenschap; zijn plotse wegvoering naar Duitsland; zijn leven in de haven van Hamburg; de helse bombardementen op die stad; zijn arrestatie en verblijf in de hoofdgevangenis voor het smokkelen van tabak; zijn bevrijding en behandeling door de geallieerden en zijn aankomst in Aalst; het leven van mijn moeder gedurende die tijd met een kind van één week op het ogenblik van zijn wegvoering enz.. Van de vijf Aalstenaars bij hem in Hamburg is geen enkele meer in leven en ook mijn moeder is nu bijna zes jaar overleden. Gelukkig vind ik veel bewijzen van zijn "avontuur" terug dank zij de "gründlichkeit" van de Duitse administratie. Voor velen zal echter dit alles nog tamelijk pijnlijk liggen, zelfs na 68 jaar zijn alle wonden nog niet geheeld, wel tussen de naties maar niet bij de "gewone man van de straat".
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalst 1914-1918. Aalstenaars als slaven weggevoerd.

Berichtdoor Alostum » 20 Jan 2018, 15:18

We gingen er steeds vanuit dat er geen Aalstenaars op de Duitse vraag naar vrijwillige arbeiders zijn ingegaan.
Maar nu vond ik toch een bewijs van het tegendeel ... zo'n 30-tal Aalsterse mannen stonden op een Duitse loonlijst;

Afbeelding
Niet gedateerde lijst - Loonlijst van Z.A.B. (Bousbecque Arbeiterlager)*

Afbeelding
Loonlijst van Z.A. - 20/11/1917

Afbeelding
Loonlijst van Z.A. - 17/01/1918

Afbeelding
Loonen aan Civielarbeiders - 23/03/1918

Bron: S.A.A. Fonds Van den Berghe

De bediende die de lijsten ondertekende was een zeker O. Gossaert (Omer Gossaert ?)

* Bousbecque (of Busbeke) is een Frans dorpje nabij de grens in Wervik
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Uit de boekenkast”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie