Overlever van de Bende van Nijvel

Hier kan je ons deelgenoot maken van wat er zo allemaal in je boekenkast staat, een recensie geven, pas verschenen werken voorstellen, enz...

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Overlever van de Bende van Nijvel

Berichtdoor Alostum » 10 Okt 2018, 18:08

Overlever van de Bende van Nijvel
David Van de Steen & Annemie Bulté

Davids persoonlijke en onverzettelijke zoektocht naar de moordenaars van zijn vader, moeder en zus.

Afbeelding

'Ik wil dat je beseft dat ik je heel graag zie', zeg ik. 'Dat weet ik wel, jongen', antwoordt Petje. Ik zie dat hij moe wordt en weer in een diepe slaap glijdt. Hij is nu bijna weg. 'Ga je de groeten doen aan mijn ouders?' vraag ik hem. Petje blijft even stil, en antwoordt dan met gesloten ogen, op de hem zo typerende bromtoon: 'Als er iets is, dan is er iets. En als er niets is, dan is er niets.'

9 november 1985. De negenjarige David ziet hoe zijn ouders en zusje worden vermoord door de Bende van Nijvel in Aalst. Zelf raakt hij zwaargewond. Dertig jaar later is het weeskind van toen zelf vader. In navolging van Petje, zijn overleden grootvader, probeert hij zich een weg te graven naar de waarheid, die het gerecht na al die jaren nog steeds niet gevonden heeft. Daarbij krijgt hij de onverwachte hulp van een filmregisseur, een advocaat en een voormalige rijkswachtkolonel.

In dit boek vertelt David niet alleen zijn levensverhaal van de aanslag tot nu. Hij praat ook, vaak voor het eerst, met andere slachtoffers en nabestaanden, politiemensen en rijkswachters, ex-speurders en ex-gangsters. Ook hun leven werd onherroepelijk veranderd door de Bende van Nijvel. Ontgoocheld over het falende onderzoek, vecht overlever David vandaag meer dan ooit voor een beter lot voor de slachtoffers.


Bron: https://www.lannoo.be/

Te verkrijgen in de Standaardboekhandel (24,99 euro) en bij FNAC (25,99 euro)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

ajoointje
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 14:20

Re: Overlever van de Bende van Nijvel

Berichtdoor ajoointje » 20 Okt 2018, 15:59

heb het boek niet gelezen maar wel naar de film gaan kijken 'NIET SCHIETEN'. Zeer goede weergave van wat er toen gebeurde door de bende van Nijvel
de slachtoffers en de nabestaanden. Met de iet of wat humor was het een fractie ontspannen.
De suppermacht Rijkswacht stond er bij en keek ernaar, zij waren "beter"(?) dan de politie... Zit de waarheid niet in die hoge rijkswacht kringen??
Hoe men het leven van de grootouders ondragelijker maakte wordt goed in beeld gebracht. Het zal hen zeker niet gemakkelijk gemaakt zijn met een kleinkind in volle groei, het was een last die ze liefdevol droegen!

NIET SCHIETEN is een filmbeeld dat het publiek muisstil brengt, geen kraakje van chips of gewriemel van een snoeppapiertje was te horen.
Een aanrader voor iedereen en zeker elke Aalstenaar moet de film zeker gaan kijken


Terug naar “Uit de boekenkast”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie