Familie De Vis

Hier kan je ons deelgenoot maken van wat er zo allemaal in je boekenkast staat, een recensie geven, pas verschenen werken voorstellen, enz...

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Familie De Vis

Berichtdoor Alostum » 16 Nov 2016, 16:23

Nieuw boek over de familie De Vis


Afbeelding
Afbeelding

Volgens wat ik gisteren (op de voorstelling van Jan Louies' "Oilsjtersen Diksjoneir") van de uitgever vernam is dat men nog steeds kan voorintekenen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Familie De Vis

Berichtdoor Alostum » 05 Dec 2016, 17:03

Mooi en zeer verzorgd boek. Heel interessant werk voor wie begaan is met windmolens ...maar wie meer wil weten over de Aalsterse familie De Vis ... die is beter af op ons Forum.
Mij valt dit werk dik tegen, ik dacht wat nieuws te weten te komen over de familie maar dit is niet het geval.
W. De Swaef heeft de auteur wat geholpen met wetenswaardigheden over hun verblijf in Nederland tijdens W.O.I. en over de opsluiting van dochter Maria in Diest: dat zijn dan ook zowat de enige nieuwigheden die ik er kan in vinden.
Over Oscar De Vis staan er trouwens enkele onjuistheden in. Zo is hij niet overleden ten gevolge van ontberingen en kreeg hij geen Oorlogskruis toegekend: hij kreeg deze onderscheiding niet postuum toegekend, omdat hij niet voldeed aan de voorwaarden. In zijn militair dossier staat dat hij overleed aan "Tuberculeuze meningitis". Hij was enkele keren gereformeerd, maar gezien zijn jeugdige leeftijd als bediende (ver van het front en ontberingen) in dienst gehouden. Bovendien ontving hij regelmatig pakketten met voedsel en sigaren van zijn ouders uit Holland.
Natuurlijk werd dit in de familie zo niet verteld, daar moet je de archieven voor uitpluizen.
Volgens zijn familie zou hij gediend hebben bij het 1e Linieregiment/6e Cie. maar bij deze eenheid vond ik geen enkel spoor van hem.
Sabine De Vos, die de voorstelling van het boek in goede banen leidde, prees de auteur om op zo een korte tijd het boek klaar te hebben gekregen ...
Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening, anderen zien dit misschien anders en zijn wel tevreden over dit boek.

Alostum
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

willykiekens
Berichten: 995
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Familie De Vis

Berichtdoor willykiekens » 06 Dec 2016, 14:20

volgens mij was het juist de tak van de familie die geen molens had die uitgegroeid is tot die welke wij in Aalst gekend hebben. Verleden jaar is nog In Hekelgem de molenaarswoning van de andere tak verkocht. De Mooie Molen in Meldert was al jaren in bezit van mevrouw Van Ginderachter, erfgenaam van Ginderal bieren. Deze grond is ook ooit in bezit geweest van de niet Aalsterse tak. Ook was er in Meldert de "Kiekenvilla" die behoorde wel tot den Aalsterse tak.

willykiekens
Berichten: 995
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Familie De Vis

Berichtdoor willykiekens » 06 Dec 2016, 14:40

de gronden van de Kieken villa behoren momenteel aan een lid van een andere beroemde Aalsterse familie P.Jan De Nul met of zonder een deel van het Kravaalbos.

kieck
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 Mei 2014, 16:55
Locatie: Aalst

Re: Familie De Vis

Berichtdoor kieck » 06 Dec 2016, 16:44

Nog een storende onduidelijkheid:
De auteur schrijft (op pag. 42) dat priester Daens en Charles De Vis geen te beste vrienden waren en staaft die bewering met een brief van P. Daens van 27 december 1911. Die brief, met hoofding van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, klaagt het broodroven van Daensisten aan maar kan onmogelijk door priester Daens geschreven zijn vermits die toen al gestorven was (overleden op 15 juni 1907). Het dreigement om de namen van de broodrovers te publiceren in de krant, kan enkel afkomstig zijn van zijn broer Pieter Daens, die op dat moment als volksvertegenwoordiger briefpapier van het Parlement ter beschikking had.
Mvg, Frans Kieckens - frans.kieckens@euronet.be


Terug naar “Uit de boekenkast”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

Advertentie