Jos Depryck (esja)

Ter nagedachtenis aan overleden Aalstenaars.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Jos Depryck (esja)

Berichtdoor Alostum » 01 Mar 2024, 15:54

Een van onze eerste medewerkers is komen te overlijden

Afbeelding

Aalstenaar Jos Depryck is overleden. 30/06/1948 - 27/02/2024 ( bron: DAK/ Wim Daelman ) Aalst heeft een creatieve duizendpoot verloren. Jos was een gedreven bonzaïkenner, auteur van verschillende boeken zoals ‘De Geschiedenis van de Aalsterse Brouwerijen’, ‘Brouwerijen in Groot Aalst, Erpe-Mere en Lede’ en andere naslagwerken. Onze vereniging moet Jos Depryck nu laten gaan. Niet alleen was hij een icoon in de Aalsterse carnavalswereld als koppensnijder, ook bij het DAK ( Het Dokumentatiecentrum voor Aalst Karnaval ) was hij een geëngageerd en geapprecieerd medewerker. Als technologisch pionier was hij drijvende kracht achter de publicatie van onze toenmalige cd-roms. Ook het foto-kijkboekje met pompierswagens was zijn kindje. Niet enkel pompiers, maar ook losse groepen en andere carnavalisten werden ontelbare keren vastgelegd door zijn cameralens. Deze beelden sieren tal van onze kronieken en fotoboekjes. Bij de beoordelingen van de ingestuurde werken van de fotowedstrijd was hij telkens de onpartijdige juryvoorzitter, toekijkend op het correcte verloop van het concours. Zijn gewaardeerde raad, kennis en know-how zullen gemist worden. Zijn interessante verhalen doorspekt met liefde voor Aalsters erfgoed, het bier en ons Carnaval blijven voor altijd bij. Onze oprechte deelneming aan de familie en vrienden van onze betreurde collega. Jos Depryck werd 75 jaar.


De Oilsjterse carnavalswereld verliest Jos Depryck! ( bron : Oilsjt een wereldstad )
Jos Depryck, verwoed verzamelaar, bierkenner, koppensnijder en DAK-medewerker is overleden.Jos is een klinkende naam in Oilsjt en ruime omgeving. Hij verwierf bekendheid als een fervent en gerenommeerd bierkenner, die zich 'meester-biersommelier' mocht noemen! Hij was ook een creatieve carnavalist! Vele jaren lang uitte hij zijn kunstzinnige talenten in het snijden van prachtige isomokoppen,zo hielp hij in 1983 AKV De Matotten aan een knappe 3e plaats door een flink aantal prinsenhoofden levensecht uit 'piepschuim' te creëren. Toen Jos in 'praktisch carnavalspensioen' ging, werd hij geëerd door De Sperrezjiekers in 2018, samen met 'De Willo' en Stefaan Roels. Bij DAK (Dokumentatiecentrum voor Aalst Karnaval vzw) was hij een gedreven kracht en wat men noemt 'technisch medewerker'. Namens Oilsjt een weireldstad onze oprechte deelneming aan de familie, vrienden en de Oilsjterse carnavalswereld ...

Een ode aan deze grote meneer: Jos Depryck. ( bron: Tim Acke )
Hij vroeg me, toen ik een 19-jarige snotneus was, of ik wat karikaturen voor hem wou maken voor de carnavalstoet. Ik herinner me nog de verwondering die ik voelde toen ik mijn schetskes zag passeren als metershoge in isimo door Jos uitgewerkte poppen. We hadden jarenlang een wederzijdse bewondering voor elkaars werk. Jos heeft een onschatbare rol gespeeld in mijn groei als karikatuurtekenaar. Nooit heeft hij mij gevraagd om er eens eentje van hemzelf te maken. Bij deze, dierbare Jos, je zal het helaas niet meer kunnen zien, maar dit is het minste wat ik kan doen om jouw werk en leven te eren, waarde vriend. Rust zacht.


Afbeelding

Bron: Antoine Van Der Heyden

Zelf leerde ik Jos kennen in 1982 via de fossielenclub "Xenophora", nadien via de familiekunde, hielp hem bij het 'koppensnijden' ...

Onze oprechte deelneming aan de familie
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

willykiekens
Berichten: 995
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Jos Depryck (esja)

Berichtdoor willykiekens » 01 Mar 2024, 18:52

mijn oprechte deelneming aan zijn familie, hij was een charmante, zachte mens die in vele Aalsterse kringen zal gemist worden.

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: Jos Depryck (esja)

Berichtdoor stranger » 01 Mar 2024, 20:49

Mijn oprechte deelneming aan de familie en vrienden.

Jos was, door ons gemeenschappelijk scoutsverleden, onze eerste isomokoppensnijder bij Kartasj.
Vele jaren later las ik met veel plezier zijn bijdragen op Aalst Historiek, o.a. over de molens van Gheeraerds , over de Aalsterse brouwerijen en Amylum.
Ik miste hem de laatste jaren op het forum en op de wandelingen, maar kon niet vermoeden dat hij zo vlug van ons zou heengaan.

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: Jos Depryck (esja)

Berichtdoor stranger » 04 Mar 2024, 19:37

Afscheid op zaterdag 9/3 om 10u in het Crematorium.
rouwbrief :
https://www.arijsbegrafenissen.be/wp-co ... STAAND.pdf

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Jos Depryck (esja)

Berichtdoor abubart » 31 Mar 2024, 16:47

Een beetje laat maar goed, ik heb als excuus tijdsgebrek om het forum te bezoeken.
Ik heb Jos gekend via zijn publicaties en zijn gewaardeerde antwoorden opvragen die ik stelde over zijn vakgebied de Aalsterse brouwerijen.
Zijn collecties thuis waren een lust voor het oog.
We verliezen inderdaad iemand met kennis van zaken. Het ga je goed aan de overkant Jos.


Terug naar “In memoriam †”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten

Advertentie