Stamboomonderzoek

Hier kan je terecht met al je vragen i.v.m. je stamboom of genealogische opzoekingen.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Stamboomonderzoek

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 21:07

Geplaatst: Za Jul 24, 2010 9:26 pm

zamboanga schreef:Hallo,

ik ben een beginneling op het gebied van genealogie.
Ik heb van mijn vader (82) wat handgeschreven notities gekregen waar mijn voorouders op staan, deze lijst is alles behalve volledig. Nu heb ik via de site "Madeinaalst" al het een en ander teruggevonden.
Kan iemand me vertellen hoe het komt dat ik personen niet kan terug vinden ?
Ik vind bijvoorbeeld wel een geboorte akte maar geen overlijdensakte ? Hoe komt dat ? En waar kan ik deze info dan wel vinden ?
Ik heb ook gelezen dat het rijksarchief in Beveren veel informatie bevat ? Heeft iemand ervaring hiermee ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Marc Franck
Bazel
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Stamboomonderzoek

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 21:08

Geplaatst: Za Jul 24, 2010 10:30 pm

Alostum schreef:Hallo Marc,

Waarschijnlijk heb al gebruik gemaakt van http://www.madeinaalst.be/personen-zoeken
De reden waarom je van sommige personen wel bv. een geboorte kan raadplegen maar geen overlijden is omdat de Burgerlijke Stand nog niet helemaal online te raadplegen is.
Een aantal vrijwilligers voeren de Burgerlijke Stand van de stad Aalst (+ deelgemeenten), akte per akte, in een database die direct te raadplegen is op het internet, het zal nog enkele jaren duren voordat gans de Burgerlijke Stand zal verwerkt zijn.
Je mag je vragen i.v.m. je Aalsterse voorouders ook altijd hier stellen, waarschijnlijk zal ik of iemand anders je wel kunnen helpen.

mvg. Alostum :wink:
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Stamboomonderzoek

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 21:09

Geplaatst: Za Jul 24, 2010 10:38 pm

Jorissa schreef:Hallo Marc,

Laat u als beginneling zeker niet verleiden tot het worden van een zogenaamde "computergenealoog" d.w.z. gebruik het internet alleen als leidraad maar neem geen gegevens over zonder deze aan de originele akten te toetsen. Uit jarenlange ondervinding weet ik dat er op het internet enorm veel fouten voorkomen (sommigen nemen deze fouten klakkeloos over zodat het op den duur één grote knoeiboel wordt), ook in de originele akten komen soms fouten voor.

Wat betreft het niet terugvinden van sommige gegevens:
1. Komt door de wet op de privacy (in het begin van dit forum geeft Alostum een uitgebreide uitleg over de inhoud van deze wet). Voor ons genealogen betekent dit in het kort: er worden geen gegevens vrijgegeven die jonger zijn dan 100 jaar, m.a.w. u kan geen aktes raadplegen na 1910. Mits een toelating van de Rechtbank van Eerste Aanleg kan dit (soms) wel maar sommige stadsbesturen vragen enorme bedragen aangezien dit opzoekwerk door het stadspersoneel wordt gedaan.
2. De website Madeinaalst is nog niet volledig afgewerkt.
Dagelijks worden deze gegevens nog aangevuld.

Het Rijksarchief van Beveren heeft in principe alle akten van het vlaams landsgedeelte (behalve Vlaams Brabant dat in het Rijksarchief van Leuven te vinden is). Meer info op http://arch.arch.be
Een jaarkaart met toegang tot alle rijksarchieven kost ca. 20 euro.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss


Terug naar “Familiekunde - Genealogie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie