De Winter Petrus Franciscus- Van der Gucht Maria

Hier kan je terecht met al je vragen i.v.m. je stamboom of genealogische opzoekingen.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

De Winter Petrus Franciscus- Van der Gucht Maria

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 18:35

Geplaatst: Zo Okt 30, 2011 7:01 pm

karin59 schreef:Ik ben op zoek naar kinderen, kleinkinderen:
De Winter Petrus Franciscus, geboren op 23-2-1744 in Aalst, zoon van Petrus Franciscus De Winter en Joanna Francisca De Brucker. Hij trouwde op 2-9-1784 in Aalst met Maria Catharina Josepha Van der Gucht, dochter van Joannes Ludovicus Van der Gucht.

In de databank krant Aalst (De Volkstem) vond ik het volgende bericht:

http://img23.imageshack.us/img23/2280/d ... nciscu.jpg

(Sorry ik weet niet hoe ik JPG bestand moet toevoegen..)

Wie weet hier over iets meer te vertellen?
Hartelijk dank
Karin Nederland
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: De Winter Petrus Franciscus- Van der Gucht Maria

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 18:36

Geplaatst: Zo Okt 30, 2011

wdewitte schreef:Goede avond,

Even een kleine opmerking, als ik goed lees, ik De Winter Petrus Franciscus kanunnik, en is het zijn bvloedverwant Frans die gehuwd is met Van der Gucht Maria, het is dus niet Petrus Franciscus die gehuwd is.

Daar het hem over een kanunnik uit het Gentse ( Melle ) gaat stel ik U voor om kontakt te nemen met Eerwaarde Kanunnik Colin ( archivaris )van de Sint Baafskathedraal te Gent.

Het is best dat U hem het artikel laat geworden per mail, maar dan indien mogelijk de datum vermelden wanneer het verschenen is. Vraag gewoon of hij in zijn archieven gegevens heeft over " kanunnik " De Winter Petrus Franciscus. U zal zeker antwoord krijgen, het is een zeer gedienstig man, ik moet er wel aan toevoegen dat hij tot en met 2 november in verlof is.

Zijn mailadres is : sint-baafskathedraal@kerknet.be

Met vriendelijke groeten,

Willy
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: De Winter Petrus Franciscus- Van der Gucht Maria

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 18:38

Geplaatst: Zo Okt 30, 2011 11:48

De Coninck schreef:Vermoedelijk zal er in het bischoppelijk archief over deze persoon niet zoveel te vinden zijn aangezien het over een regulier kanunnik gaat.
Dit zijn kanunniken die deel uitmaken van een kloostergemeenschap (in dit geval een die de regel van Sint-Augustinus volgt) zoals oa. de Norbertijnen. Ze mogen dan ook nier verward worden met seculiere kanunniken die lid zijn van een kapittel (vb. Sint-Baafskapittel). Over deze laatste groep is er in het bischoppelijk archief wel meer informatie te vinden. In dit geval zou men dus best de exacte kloostergemeenschap van kanunnik De Winter proberen te achterhalen, in die hun archieven is de kans op nuttige informatie veel groter.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: De Winter Petrus Franciscus- Van der Gucht Maria

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 18:38

Geplaatst: Ma Okt 31, 2011 12:07 am

wdewitte schreef:Eventjes een mailtje sturen naar Kanunnik Colin kan zeker geen kwaad, deze persoon bezit meer dan men zou denken, ik spreek van ondervinding. Trouwens hij zal zeker kunnen vermelden tot wie U zich moet wenden.

Met vriendelijke groeten,

Willy
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: De Winter Petrus Franciscus- Van der Gucht Maria

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 18:39

Geplaatst: Ma Okt 31, 2011 12:11 am

De Coninck schreef:Inderdaad hoe meer archieven je onderzoekt hoe meer kans op succes.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: De Winter Petrus Franciscus- Van der Gucht Maria

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 18:40

Geplaatst: Ma Okt 31, 2011 12:56 pm

karin59 schreef:Eerst en vooral bedankt voor de tip @wdewitte.

Ik heb naar Sint Baafs, eerwaarde Collin gemaild. Het is ff wachten op antwoord, spannend!

Een vraag die bij mij blijft hangen is het verhaal niet verzonnen?
>>>... driemaal per week met vrachtwagen... <<<
Op de site Land Van Rode (heemkundige genootschap) staat dat het Jozefietencollege (1837) de voortzetting van de reguliere kanunniken van Sint Augustinus (1431-1784) is. Conclusie het verhaal zou zich situeren eind 1700 maar toen was er nog geen sprake van vrachtwagens!

Een verhaal die tot nadenken stemt!
Karin
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: De Winter Petrus Franciscus- Van der Gucht Maria

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 18:41

Geplaatst: Ma Okt 31, 2011 6:10 pm

karin59 schreef:Jan Olsen
Gemeentelijk Museum, Archief en Documentatiecentrum Melle
mailde:

Het is inderdaad zo dat het nog bestaande (sinds 1837) College van de Paters Jozefieten gevestigd is daar waar vroeger het augustijnenklooster (tot 1784) zich bevond. In de tussentijdse periode waren verschillende privaatonderwijsinstellingen er actief.
Van Petrus Frans De Winter (waarschijnlijk te situeren eind de 18de, begin de 19de eeuw) vond ik, na raadpleging van diverse bronnen hier ter plekke, tot nu toe geen spoor.

De vrachtwagens waarvan sprake in het toegezonden artikel zijn natuurlijk karren (voortgetrokken door paarden wellicht,mogelijks door runderen)

Karin
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: De Winter Petrus Franciscus- Van der Gucht Maria

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 18:41

Geplaatst: Ma Okt 31, 2011 11:30 pm

wdewitte schreef:Goede avond,

U kan ook even een mailtje sturen naar Pater Daniel Verkerken.

Mail : daniel.verkerken@hotmail.com

Daar mag je gerust met mijn ( Willy De Witte ) groeten uw vraag stellen, deze pater zijn passie is alles en nog wat betreffende genealogie. Ik weet niet of hij U verder kan helpen maar antwoorden zal hij zeker doen en vooral hij is ook een Augustijner.

Vriendelijke groeten,

Willy
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: De Winter Petrus Franciscus- Van der Gucht Maria

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 18:44

Geplaatst: Di Nov 01, 2011 1:36 am

karin59 schreef:@wdewitte bedankt ik heb met jouw groeten gemaild.

Ik wil nog eens terug komen op:
De Winter Petrus Franciscus, geboren op 23-2-1744 in Aalst, zoon van Petrus Franciscus De Winter en Joanna Francisca De Brucker. Hij trouwde op 2-9-1784 in Aalst met Maria Catharina Josepha Van der Gucht, dochter van Joannes Ludovicus Van der Gucht.

Ik ben er voor 80% zeker van dat het deze bloedverwant (familie) is waar De Winter Petrus Frans (waar in het artikel sprake van is) onderkomen vond. Peter Franciscus kan als roepnaam Frans zijn, wat vrij normaal is gezien zijn vader dezelfde naam heeft en een broer ook Pieter heette maar dan Pieter Joseph...

Is er iemand die binnenkort naar archief van Aalst gaat? Om eens te kijken naar overlijdensdatum van dit gezin. Online zijn de gegevens voor deze periode (begin 1800) nog niet beschikbaar.

Bedankt
Karin
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: De Winter Petrus Franciscus- Van der Gucht Maria

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 18:45

Geplaatst: Di Nov 01, 2011 10:45 am

wdewitte schreef:Goede morgen,

Volgend artikel gevonden in De Werkman van 20.01.1882.

Ik weet niet of U dit verder kan helpen maar hier staat terug een andere voornaam namelijk J.B., misschien om de puzzel moeilijker te maken ?

Afbeelding

Vriendelijke groeten,

Willy
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss


Terug naar “Familiekunde - Genealogie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

Advertentie