Van Den Broucke Jozef

Hier kan je terecht met al je vragen i.v.m. je stamboom of genealogische opzoekingen.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Van Den Broucke Jozef

Berichtdoor Jerommeke » 23 Mei 2014, 20:25

Geplaatst: Za Jan 07, 2012 12:42 pm

wdewitte schreef:Goede morgen,

Aangaande bovenvermelde persoon zou ik graag even het volgende willen vragen, in de hoop dat iemand eventueel gegevens over deze persoon zou hebben.

In de Volksstem van het jaar 1920 is er een lijst met gesneuvelden en vermisten uit WOI, waar bovenvermelde op voorkomt met volgende gegevens, Van Den Broucke Jozef, geboren te Aalst op 25.04.1892, in 1914 woonachtig te Aalst, Moorselbaan 154, gesneuveld te Holsbeek bij Leuven op 12.09.1914.

Deze gegevens heb ik teruggevonden op het forum ( belgische militaire begraafplaatsen van de heer Praats ) van ABLHistory en daar staat onder meer vermeld dat hij begraven is te Veltem - Beisem grafzerk 320.

Nu ben ik naar zijn ouders gaan zoeken in de digitale akten van Aalst en heb hem gevonden in het geboorteregister van 1892, maar wel geboren als Cornelis Jozef, gewettigd bij het huwelijk van zijn moeder met Van Den Broucke Franciscus. Het is akte 356 van 25.04.1892. Tot daar geen enkel probleem.

Het probleem is dat er in de rand ook een overlijdensdatum vermeld is, namelijk 31.12.1959 met een verwijzing, waarvan ik vermoed dat de akte te vinden is in het boek van 1960 op 01 januari.

Ik weet uit ondervinding dat gesneuvelden pas jaren later in de bevolkingsregisters van hun woonplaats vermeld zijn, maar in dit geval hier is 45 jaar wel heel veel. Mocht het zijn dat het om een vermiste zou gaan uit de WOI, maar dan nog, hij is wel begraven onder zijn naam, dus zeker geen vermiste.

Mijn vraag is nu of er iemand gegevens heeft over deze persoon, maar vooral of ik juist ben met te beweren dat deze gesneuvelde de persoon is die geboren is als Cornelis.

Met vriendelijke groeten en dank aan allen,

Willy De Witte
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Van Den Broucke Jozef

Berichtdoor Jerommeke » 23 Mei 2014, 20:26

Geplaatst: Vr Jul 06, 2012 10:36 am

Alostum schreef:Hallo Willy,

Jozef Van den Broucke is wel degelijk gesneuveld op 12 september 1914. Zijn overlijden staat in de kantlijn van de overlijdensakte van Ludovicus Henricus Franck († Aalst 10-10-1914) en ook nog eens in het overlijdensregister van 1925 staat een overschrijving van een vonnis van de rechtbank van eerste aanleg, waarin men zijn overlijden en "Gestorven voor het vaderland" bevestigd.
De ambtenaar van de burgerlijke stand heeft zich bij het inschrijven van de overlijdensdatum 31-12-1959 vergist. Deze vermelding in de kantlijn bij Jozef Van den Broucke (geboren Cornelis) moet bij de geboorteakte van CorneliusVinck (geboren Van den brempt op 24-4-1892) staan. Cornelius Vinck overleed te Aalst op 31-12-1959.

mvg. Alostum :wink:
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Van Den Broucke Jozef

Berichtdoor Jerommeke » 23 Mei 2014, 20:27

Geplaatst: Vr Jul 06, 2012 10:01 pm

wdewitte schreef:Goede avond Dirk,

Mijn beste dank voor de reactie.

Laten we het maar bij het gewone gezegde houden, missen is menselijk.

Het is wel degelijk zo dat degene die geen fouten maakt nog moet uitgevonden worden.

Nog een aangenaam weekend aan allen,

Willy
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss


Terug naar “Familiekunde - Genealogie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie