Familie Roggeman

Hier kan je terecht met al je vragen i.v.m. je stamboom of genealogische opzoekingen.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10961
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Familie Roggeman

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 14:35

Geplaatst: Za Jan 26, 2013 8:17 pm

Chrisroggeman schreef:Ik ben bezig met de stamboom van de familie Roggeman. Een interessante bezigheid (zo vond ik bijvoorbeeld dat één van de voorouders van Louis Paul Boon ook een Roggeman was en hij was dus familie van mij).
Eén van de ooms van mijn vader, Valère Roggeman, was "Coiffeur de dames" op de Keizerlijke Plaats. Hij had een zoon Willy en een dochter Marie-Louise. Jammer genoeg heb ik van hen niets meer kunnen vinden dan hun geboortedatum. Ik zou graag weten of ze gehuwd geweest zijn en of ze nakomelingen hebben.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10961
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Familie Roggeman

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 14:36

Geplaatst: Do Apr 04, 2013 5:25 pm

abu bart schreef:In de jaren 60 van vorige eeuw woonden er Roggeman-nen in Herdersem. Niet ver van de kerk op de gorte baan hadden zij er een winkel. Twee zoons liepen school in Sint-Lievensschool in de Drie Sleutelsstraat. De ene heette Bart, ik vermoed dat de andere Kris heette.
In mijn herinneringen staat vaag geschreven dat een van beide verongelukt is.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10961
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Rongman

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 14:38

Geplaatst: Ma Apr 08, 2013 10:34 pm

Peter Coen schreef:Zit ook in onze boom , zij het heel ver terug in de tijd, 13de eeuw.

http://www.rogmans.be/GEN_OORSPRON.HTM
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10961
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Familie Roggeman

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 14:39

Geplaatst: Di Apr 09, 2013 9:08 am

Chrisroggeman schreef:Bedankt voor deze informatie, Peter. Ik had er al één en ander van gelezen, maar het blijft boeiend. Ik hoorde ook dat er ergens een wapenschild van de Rog(ge)mans moet bestaan hebben, maar tot heden heb ik dat nog niet kunnen vinden.
Ik heb intussen meer gegevens kunnen bemachtigen van Marie-Louise Roggeman, dochter van Valère en heb zelfs direct contact met twee van haar kinderen. wat eigenlijk de echte bedoeling was van mijn stamboom-opzoekingen: nog levende familieleden terugvinden!
Ik blijf zoeken naar de nakomelingen van Willy Roggeman (zoon van Valère). Die zou op het einde van zijn leven in het Brugse gewoond hebben.
Mocht iemand iets over hem weten ...
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10961
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Wapenschild Roggeman

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 14:43

Geplaatst: Di Apr 09, 2013 6:16 pm

Er bestaat een wapenschild van de familie Roghman (later Roggeman).

Wapenschild: Van goud, het hoofd geschaakt van zilver en sabel in twee lijnen.

Dit is het wapenschild van het Brussels patriciêrsgeslacht van Bijgaarden, overgenomen door de afstammelingen van Willem Vele (geheten Rongman), die de erfdochter van Bijgaarden trouwde.

Een oude arm van de Schelde in Moerzeke draagt de naam "Roggeman" maar het is onduidelijk of de plaatsnaam werd afgeleid van de familienaam of omgekeerd.

Ik heb verscheidene gegevens over Roggeman met verschillende takken zoals:

Grembergen
Grembergen - Hamme
Grembergen - Oudegem - Burst - Aspelare - Moerzeke
Grembergen - Denderbelle
Hamme
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10961
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Familie Roggeman

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 14:44

Geplaatst: Di Apr 09, 2013 7:41 pm

Chrisroggeman schreef:Bedankt Jerommeke;
Ik ben zelf ook teruggegaan tot de Roggemannen en Rogmans uit Denderbelle, maar ben er nog niet volledig mee klaar.
Weet je ook waar ik een beeltenis van dit wapenschild kan vinden?
vr gr
Chris
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10961
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Rongman

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 14:46

Geplaatst: Di Apr 09, 2013 8:12 pm

Peter Coen schreef:Dat is inderdaad heel boeiend Chris en Jommeke.

Jan Meert (1235-1295) was getouwd met een Veele(Rongman), spijtig is er blijkbaar weinig van te vinden wie dat was?
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss


Terug naar “Familiekunde - Genealogie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie