Jacques Goffa en boer Leonard

Hier kan je terecht met al je vragen i.v.m. je stamboom of genealogische opzoekingen.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10958
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Jacques Goffa en boer Leonard

Berichtdoor Jerommeke » 21 Mei 2014, 22:03

Geplaatst: Za Mrt 08, 2014 11:57 pm

abu bart schreef:Bij het onderzoek van onze familiestamboom loop ik deels vast op mijn overgrootvaders figuur.
Ofschoon ik reeds veel over hem weet, is er nog steeds een onopgehelderd punt waar ik mee zit en dat mij ook zijdelings raakt.
Volgens wat in de familie wordt beweerd is mijn tweede voornaam via mijn grootvader Leonard afkomstig van een landbouwer Leonard.
Nu is mijn overgrootvader een wees uit het Brusselse die hier op een mij nog onbekende manier is beland, eerst in Erembodegem (Holleweg) en later in Aalst (Brusselsesteenweg).
Al mijn naspeuringen lopen vast zonder een spoor van die landbouwer Leonard die zijn naam zou gegeven hebben aan mijn grootvader en dus ook onrechtstreeks aan mij in mijn tweede voornaam.
Overgrootvader Jacques was 10 jaar toen hij begin 1884 in Erembodegem aankwam. Hij woonde blijkbaar in bij een dubbel huisgezin Smet - Van den Steen & Van Mol - Vanden Steen aan de Holleweg.
Later vind ik zijn spoor terug op de Brusselsesteenweg in Aalst waar hij vermoedelijk op kamers woonde. Waarschijnlijk had hij inmiddels zijn legerdienst volbracht want ik beschik over een foto van een kamp in Beverlo op latere datum.
Hij is niet lang nadien gehuwd en ging eerst inwonen bij zijn schoonouders op de Moorselbaan.
Wat ik nu zoek is het volgende:
In de periode 1884 tot zijn vermoedelijke legerdienst woonde hij dus op de Holleweg doch die was in die tijd niet druk bewoond. Het laatste huis vanaf de dorpskern gezien was het huis van Alfons Van De Maele's ouders. Het eerstvolgende huis stond pas aan de Ninoofsesteenweg tegen de Osbroek aan. Woonde daar ergens een landbouwer Leonard? Of moet ik het zoeken in de periode dat Jacques op de Brusselsesteenweg woonde einde de jaren 1890 en er daar ergens een boer Leonard woonde?
Iemand enig idee?
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Terug naar “Familiekunde - Genealogie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie