Familie De Paepe

Hier kan je terecht met al je vragen i.v.m. je stamboom of genealogische opzoekingen.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

depaepemichael
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 Mei 2016, 14:51

Familie De Paepe

Berichtdoor depaepemichael » 11 Mei 2016, 15:33

Beste forumleden,

ik ben nieuw hier (kijk zeker eens naar het voorsteltopic) en ben op zoek naar zowel informatie als documenten, voorwerpen,... over mijn familie, meer bepaald langs mijn vaders kant, familie De Paepe.

Om even te verduidelijken, ik ben de achterkleinzoon van Polydoor De Paepe (getrouwd met Anna Maria Van Crombrugge, afkomstig uit Strijpen). Polydoor was naast vele andere dingen de stichter van de Stedelijke Vrijwillige Brandweer in Aalst en tegelijk ook tabaks- en koffiehandelaar in de Molenstraat in Aalst.

Mijn grootvader was Omer De Paepe (getrouwd met Jeannine De Moyer, die enkele weken geleden overleed).
Hij heeft een deel van zijn leven in Congo doorgebracht en ook in Anderlecht.

Uit betrouwbare bron heb ik onlangs vernomen dat er een beeldhouwwerk zou bestaan van Polydoor De Paepe. Dit zou staan in de Polydoor De Paepestraat in Aalst, maar na controle blijkt dit niet zo te zijn. Er zouden ook enkele kleinere versies van dit beeld gemaakt geweest zijn, waarvan 1 in handen is van een familielid. Heeft er iemand weet van dit werk en waar dit zich eventueel zou bevinden? Het zou gaan om een afbeelding van Polydoor die een vrouw uit de Dender haalt die zelfmoord wou plegen.

Wie dus informatie of documenten of voorwerpen heeft die betrekking hebben op mijn familie, laat het aub weten :)

Bedankt op voorhand!

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Familie De Paepe

Berichtdoor stephane » 11 Mei 2016, 16:00

In de zoekopdracht van deze site ga je al wat vinden en op de site van Made In Aalst staat zeer veel kranteninfo:

http://www.madeinaalst.be/

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Familie De Paepe

Berichtdoor Jerommeke » 11 Mei 2016, 17:09

Er bestaat een boek (ca. 110 pagina's, opgesteld en uitgebracht in 1996 door Pol De Paepe) over de familie De Paepe.

"Pape" tot "De Paepe", Schipperen vanaf 1288 langs de Dender, geschiedenis en cultuur.

Al de door u opgenoemde familieleden komen hier uitgebreid aan bod.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

depaepemichael
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 Mei 2016, 14:51

Re: Familie De Paepe

Berichtdoor depaepemichael » 11 Mei 2016, 20:27

Bedankt voor de snelle reacties en de aangeboden bronnen!

De site madinaalst.be heeft me inderdaad al heel veel opgeleverd, o.a. geboorteregisters en dergelijke.

Het boek van Pol De Paepe heb ik ook gelezen (ik heb eigenlijk al zijn boeken die betrekking hebben op onze familie intussen gelezen, ook die van Philip De Paepe). Het was heel interessant, vooral de stamboom die hij daarin heeft gepubliceerd. Jammer genoeg heeft hij daarin mijn vader, mijn broer en mezelf weggelaten door een meningsverschil binnen de familie. Mijn tante en nicht staan er wel in vermeld.

Ik heb ook al 1 keer het stadsarchief bezocht, maar daar is denk ik nog meer materiaal te vinden dus dat is één van de volgende stappen :)

Martin
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:53

Re: Familie De Paepe

Berichtdoor Martin » 11 Mei 2016, 23:39

Hieronder foto gevonden in het archief van Luc Kieckens.
Afbeelding
Afmeting 6,5 op 10,5 cm. In album. Voorzien van nota: "Polydoor De Paepe - Kapitein Garde Civique"

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Familie De Paepe

Berichtdoor willykiekens » 12 Mei 2016, 07:31

er was nog een De Paepe die tot voor de tweede wereldoorlog het hotel St. Jean onderaan de A. Liennaertstraat openhield. Hij en zijn vrouw zijn echter jong gestorven en lieten drie kinderen na.
Jozef die later tot de jaren 70 een zijdeweverij in Hekelgem had; een zus die trouwde met A. Ebraert uit Meldert en de andere met A. Praet, onderwijzer in de Arendschool. Zij hadden een neef die leraar Nederlands was in het KAA. Van het hotel zijn er foto's te vinden op het forum.

depaepemichael
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 Mei 2016, 14:51

Re: Familie De Paepe

Berichtdoor depaepemichael » 12 Mei 2016, 08:16

Martin schreef:Hieronder foto gevonden in het archief van Luc Kieckens.
Afmeting 6,5 op 10,5 cm. In album. Voorzien van nota: "Polydoor De Paepe - Kapitein Garde Civique"


Wow, bedankt voor de foto ! :)

@willykiekens: Bedankt voor de info, dat ga ik zeker eens checken!

wdewitte
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 10:34
Locatie: Kuurne
Contact:

Re: Familie De Paepe

Berichtdoor wdewitte » 18 Mei 2016, 16:26

Goede namiddag,

Betreffende de familie De Paepe uit Aalst, doet het huwelijk van De Paepe Philippi ( Philippus ) met Lauwers Petronilla soms een belletje bij U rinkelen.

Ze hadden een dochter Maria geboren te Aalst op 10.05.1724 en op 18.11.1759 gehuwd met Roosen Andreas. Maria De Paepe is overleden te Aalst op 02.12.1779.

Indien dit het geval is kan ik U helpen aan heel wat gegevens, daar Philippus De Paepe een oudgrootvader van mijn nog levende moeder was.

Met vriendelijke groeten,

Willy


Terug naar “Familiekunde - Genealogie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie