cinema Feestpaleis

Alles over de Aalsterse cinema's.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: cinema Feestpaleis

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 13:59

Geplaatst: 16 Mei 2012 11:50 am
willy kiekens schreef:van de personen die zich verzetten tegen de oprichting heb ik er een 10 tal persoonlijk gekend zeker mijn grootvader Frans Kiekens onderaan links eerste bladzijde. Dit is de eerste maal dat ik de handtekening van mijn grootvader zie.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: cinema Feestpaleis

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 14:10

In juli 1919 ontdekte de politie een grote hoeveelheid oorlogsbuit, bestaande uit elektrische
toestellen en telefoonkabels.
Op de tweede verdieping in de magazijnen van Alfred Bruyndonckx in de Dirk Martensstraat
vond men een grote hoeveelheid elektrische toestellen, telefoonkabels, bakjes
waarin accumulatoren van het Duits leger zaten, enz …. Bruyndonckx had dit alles naar
eigen zeggen gekocht van de Duitsers. Het materiaal was door de Duitsers in Zottegem
in beslag genomen (lees: gestolen) en in de opgeëiste magazijnen van Bruyndonckx
opgeslagen. De waarde hiervan werd door Bruyndonckx geschat op 15.000 fr. Op het
gelijkvloers lagen er achter hopbalen stalen kabels van een grote waarde, die door de
Duitsers gebruikt werden om telefoonpalen te plaatsen. Alles samen werd dit geschat op
wel 25.000 fr. Deze oorlogsbuit was door de Duitsers opgeslagen in de magazijnen van
Bruyndonckx. Alles werd in beslag genomen en de ‘commission de récupération’ zou
een vakman sturen om een schatting te maken. Bruyndonckx kreeg het verbod er iets van
weg te nemen.
Robert Klaes, vennoot van Bruyndonckx, had na de wapenstilstand samen met die
laatst een grote hoeveelheid achtergebleven materiaal van de Duitsers - op sommige dozen
stond ‘Vorsicht’ - achtergehouden.
In De Volksstem had Klaes een ‘annonce’ laten plaatsen dat hij als enige door de Duitsers
gemachtigd was om elektrische installaties uit te voeren. Hij moet wel op goede
voet gestaan hebben met de Duitsers want behalve bij hem was er nergens nog elektrisch
materiaal te verkrijgen.
Men vond bij Klaes ook nog 9 kisten ‘poudre de chine’ waarmee de cartouches voor
jachtgeweren gevuld werden. Dit alles werd door de politie aangeslagen en ondergebracht
in de Pupillenschool. Twee voermannen en twintig werklieden waren nodig om
deze klus te klaren.


Uit: "Aalst 1914-1918. Het leven in een stad onder Duitse bezetting"
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Onze cinema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie