Marcelino

Alles over de Aalsterse cinema's.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Marcelino

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 11:53

Geplaatst: 15 Mei 2011 09:47 pm
stranger schreef:Wie herinnert zich nog de Marcelino -jeugdbioscoop, gelegen links naast de Capucienenkerk. Ik dacht dat er alleen op zondagnamiddag een vertoning was. Gestopt in 19...?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Marcelino

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 11:54

Geplaatst: 16 Mei 2011 03:16 pm
Jerommeke schreef:In het Sint Laurentiuscollege van het Capucijnenklooster was een filmzaal voorhanden waar de Marcelino club gevestigd was die regelmatig filmvoorstellingen voor de jeugd organiseerde.
De Marcelino club was een jeugd- en filmclub die gevestigd was op de hoek van de Capucienenlaan en de St. Jobstraat met ingang langs de St. Jobstraat.
De filmzaal was toegankelijk voor leden en niet leden maar leden kregen korting op de toegangsprijs.
Het initiatief kwam van pater Bienvenue die in 1957 een zaaltje in het klooster ter beschikking kreeg om op zondagnamiddag jeugdfilms te vertonen.
De aanschaf van de installatie gebeurde met de opbrengst van vele papieromhalingen.
Tijdens de voorstellingen waren er meerdere pauzes om de kinderen toe te laten de getoonde beelden te verwerken en indien nodig gaven de aanwezige paters uitleg bij de iets moeilijkere situaties.
De films werden op voorhand aandachtig bekeken en uiteraard uitgebreid gecensureerd.
Het gebouw werd in februari 1983 afgebroken en ik denk dat de filmvoorstellingen gestopt zijn rond 1979.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

meuleschettenzaal?

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 11:54

Geplaatst: 16 Mei 2011 03:59 pm
jan louies schreef:Ik ben nog verscheidene malen naar de cinema geweest op zondagnamiddag, in de zaal van 't Kapelleken, Meuleschettestraat, en we noemden dat ook de Marcelinoclub !?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Marcelino

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 11:55

Geplaatst: 16 Mei 2011 04:21 pm
Ajoointje schreef:Bij de paters Capucijnen was er ook een Marcelinoclub. Pater 'Cinema' een dikke vriendelijke man draaide elke zondagnamiddag een film af in de zaal dat nu café is. Hij had boven de ingang een kleine cabine gemaakt waar zijn 16mm filmprojectietoestel stond opgesteld.
Ik ben er enkele keren boven geweest en dan kreeg ik een hele uitleg!
Als kind was dat het enige zondagnamiddag verzet!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Marcelino

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 11:55

Geplaatst: 24 Aug 2011 02:41 pm
Eric Citters schreef:Ik herinner me nog goed de zondagnamiddagvoorstellingen in de Marcelinoclub op de Capucienenlaan. In de jaren zestig, begin jaren zeventig ging ik er samen met mijn zussen en broer bij slecht weer naar de film kijken. Dezelfde films kwamen regelmatig terug (winnetou, fantomas,...). Voor de film en tijdens de pauze speelde men steeds weer dezelfde muziekband met de hits van Simon and Garfunkel.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

lidkaart

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 11:56

Geplaatst: 25 Aug 2011 07:50 am
BertPauwels schreef:je kon er 'lid' worden en kreeg dan een officiële lidkaart
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Onze cinema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie