Wat geschiedenis omtrent de Aalsterse Cinema

Alles over de Aalsterse cinema's.

Moderators: Alostum, janlouies, david

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 11438
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Wat geschiedenis omtrent de Aalsterse Cinema

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 11:01

Geplaatst: 24 Sep 2010 09:26 pm
Jorissa schreef:Wat geschiedenis omtrent de Aalsterse Cinema.

Velen maakten voor het eerst kennis met het verschijnsel film, in feite nog maar bewegende beelden, tijdens de kermisdagen. Rondreizende filmexploitanten zorgden ervoor dat die nieuwe amusementsvorm al in 1905 ingeburgerd was. In juli 1908 werd op de Vlaamse kermis een openbare cinematografische voorstelling gegeven door het huis A. Gruwier (DVS 02.07.1908).

Afbeelding

Afbeelding

Al vanaf 1908 werd de Belgische filmmarkt gedomineerd door de Franse firma Pathé. Ook de eerste filmzaal te Aalst, Cinema Central, afficheerde deze films :
De uitgelezen, wekelijks gansch nieuwe programma’s, onverbeterlijk weergegeven door een apparaat van het wereldberoemde merk Pathé, zullen ongetwijfeld groote voldoening verschaffen, des te meer daar zij zullen uitgevoerd worden in een bijzonder geschikte, goede verwarmde zaal, waar alle toeschouwers even wel kunnen zien (DVS 10.12.1911 p.3)
Kort na de opening (1911) van Cinema Central (Schoonjans) in de Lange Ridderstraat, pakte men in oktober 1912 uit met een film uit de actualiteit geplukt : De Schipbreuk van de Titanic. Gelet op het grote succes van de film werd de prijs voor alle rangen verhoogd met 10 centiemen.

Afbeelding

Normale prijzen in cinema Central in 1912 waren 1,00 F voorbehouden plaats, 0,75 voor 1e rang, 0,50 F voor 2e rang en 0,25 voor 3e rang.
Het is niet met zekerheid te zeggen of Cinema Central gedurende de ganse bezettingstijd van WO I geopend bleef. Feit is dat Franse en Britse films in beslag genomen werden en vervangen door Duitse, Scandinavische en Hongaarse filmproducenten. In het Vlaamse landsgedeelte moesten, op bevel van de bezetter, vanaf 15 maart 1915, alle films met Nederlandstalige titels en tussentitels worden geprogrammeerd.
Begin 1916 had Daens het in “De Werkman” meermaals over de onverantwoorde bioscooppraktijken. Heel wat mensen kregen overheidssteun en die was niet bedoeld om aan vermaak besteed te worden. Wie steun genoot van het Nationaal Comiteit en geld uitgaf aan bioscoopbezoek liep het risico gedurende een week de steun te verliezen. Een avondje cinema was voor veel families niet te betalen. De cinema’s probeerden de prijs te drukken door korting te geven bij aankoop van 12 tiketten. Arme mensen konden op maandagnamiddag een gratis filmvoorstelling bijwonen (DVS 06.01.1917).

Afbeelding

Het succes was aanstekelijk. Op 27 februari 1912 werd in de Hoogstraat een tweede bioscoop, Cinema Alostois, geopend. De uitbater was August Van der Spiegel. De opening verliep bijna onopgemerkt. Nochtans werd beloofd de opbrengst van de opening onder de armen van de stad te verdelen (DVS 27.02.1913). 169,55 F werd aan het Bureel der Weldadigheid geschonken.

Afbeelding

Midden de jaren 20 zou de zaal overgenomen worden door Dominique De Greve, die er de zaal Americain van maakte. Er was een programma van vrijdag tot en met maandag. De bioscoopactiviteit leverde blijkbaar niet voldoende winst. In juli 1921 werd aan het publiek gemeld dat er van zondag tot donderdag elke dag een groot bal werd georganiseerd met het laatst vervaardigde orgel van het Huis Mortier (De Werkman 07.07.1921)
Op 25 februari 1921 was er de vertoning van Jeanne d’Arc, voorafgegaan door een film van Chaplin. De combinatie van een realistische film en een lachfilm werd frequent toegepast. Chaplin veroverde het publiek als Charlot. Een ander, zeer gewaardeerd komisch duo was ongetwijfeld Double Pat en Patachon, alias de lange Carl Schenström en de korte Harald Madsen. Later was er ook nog Oliver Hardy en Stan Laurel.

Afbeelding

Tijdens het interbellum werd de invloed van de Amerikaanse filmproducenten steeds groter. Eind de jaren 20 werd de film met synchroon geluid ingevoerd. De vertoning van een klankfilm vereiste andere projectieapparatuur. De Jazzsinger met Al Jolson, werd voor het eerst vertoond te Brussel (zaal Trianon) in 1929. Omdat de klank van de muziek niet echt aanvaardbaar was, werd dikwijls beroep gedaan op plaatselijk talent om de tekst te vertellen en om de zang voor zijn rekening te nemen.
Bekende films uit die tijd waren b.v. Anna Boleyn met Pola Negri, Ik beschuldig (J’ accuse), De Bastaard, Het Land der Duisternis naar Emile Zola. The Kid, een film met Chaplin, werd vertoond in Cinema Central in 1922.
De zaaluitbaters konden aanvankelijk hun eigen programma bepalen. De filmkeuringswet van september 1920 bepaalde of een film het label Kinderen Toegelaten, mocht krijgen. Omdat het gezin, inclusief kinderen, de belangrijkste doelgroep was, werden de meeste films ter keuring voorgelegd.
Gezien de “cinema” zoveel succes kende, openden ook andere zalen hun deuren.
De socialistische partij organiseerde reeds in 1909 filmvoorstellingen in het lokaal Hand in Hand aan de Saskaai. Op zondag waren er namiddag- en avondvertoningen en op maandag ’s avonds (RV 10.01.1909).

Afbeelding

De rode bioscoop Moderne opende op 29.07.1927, begin de jaren 30 overgenomen en gewijzigd in zaal Vooruit.
Een andere vroege cinema was de zaal Flora aan de Moorselbaan, geopend in 1913 door de Wwe Peeters in een vroegere danszaal. Het eerste teruggevonden programma dateert van 1922 : De vuurtoren in de storm met de actrice Olive Thomas.

Afbeelding

In de Zonnestraat opende, begin de jaren 20, Cinema Familial, opgericht door de Katholieke Burgers- en Werkmanskring.
De zaal Madelon, Grote Markt 24, opende in 1919 in de vroegere Pantoffelfabriek Henri De Smet. Gesloten in 1932, waarna er een café met danszaal werd gevestigd.

Afbeelding

Cinema Palace, gelegen in de Schoolstraat in de gebouwen van de vroegere zaal Concordia, kondigde in december 1929 de vertoning aan van een klankfilm (film sonore) : De Bruidsmarch, City Lights (1931), Frederike van Franz Lehar (DVS 10.11.1935).

Afbeelding

Muziek werd steeds belangrijker. In 1937 kondigde Cinema Rio (de vroegere Central) de film Ave Maria met Benjamino Gigli aan (De Liberaal 04.04.1937).
Het Feestpaleis werd opgericht in een gebouw aan de nieuw aangelegde Vlaanderenstraat in 1923. De grote zaal werd ook gebruikt voor toneel- en zangopvoeringen, promotievoorstellingen met tombola van Solo, enz.
De Alfa (vroegere danszaal Perre) in de Zoutstraat werd geopend in september 1950, door de familie Wauters.
De belangstelling voor de film was tijdens het interbellum zeer groot. De concurrentie was echter even groot. Om het publiek te lijmen werden veel episodefilms gedraaid. Wie de ontknoping van bepaalde films wenste mee te maken, moest enkele opeenvolgende weken na mekaar naar de cinema komen.
Een bioscoop die pas in de jaren 40 opdook was Cinema Patria in de Dr. De Moorstraat. Deze profileerde zich vooral als familiebioscoop. Alle vertoonde films waren kinderen toegelaten.
Belangrijke films uit die tijd : Boys Town met Spencer Tracy en Mickey Rooney, in 1938 in de zaal Palace: Mayerling, en film met Charles Boyer, in 1936 in Feestpaleis, met quotering “te mijden”.
Ook te vermelden waren de tekenfilms. De titels werden kort vermeld en vormden een vast onderdeel van het programma in verschillende bioscoopzalen, tussen het wereldnieuws en de hoofdfilm.
Kenden de Cinema’ s aanvankelijk een grote bloei, de komst van de televisie deed de belangstelling van het publiek drastisch dalen. Zeker later toen men films kon weergeven via de Video- en Dvd-apparatuur.
Vandaag hebben enkel de Feestpaleis en de Palace de strijd overleefd.

Bronnen:
- Romain John van de Maele : Een kennismaking met het bioscoopgebeuren tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw; gepubliceerd in Ons Heem, nr. 3 van 2009.
- Aalsters krantenarchief.

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 11438
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

eerste filmvoorstellingen in Aalst

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 11:01

Geplaatst: 22 Dec 2010 10:49 pm
Alostum schreef:In het tijdschrift “Het Land van Aalst” jaargang 2007 – nr. 4 verscheen er een interessant artikel hierover, ook van R.J. Van de Maele, “Omtrent de eerste filmvoorstellingen in Aalst en Ieper”

mvg. Alostum


Terug naar “Onze cinema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie