Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Verdwenen uit het stadsbeeld, maar toch nog ergens bewaard.

Moderators: Alostum, david, janlouies

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor walter » 19 Feb 2021, 22:57

De vraagstelling rond ondergrondse gangen is op verschillende fora al verschillende keren uitvoerig aan bod gekomen.
Wie dit fenomeen ernstig bekijkt komt bijna steeds uit bij gemetste riolen Er zijn natuurlijk ook waterputten en dank zij Stephane kennen we nu ook het bestaan van deze watervoorraadputten.Er is ook sprake van een WOII-bunker...

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor stranger » 20 Feb 2021, 21:14

Geplaatst: 23 Feb 2012 06:25 pm

stranger schreef:
Mijn moeder bericht over een onderaardse gang (een zestal meter) achter het vroegere huis "Troch" ( nu AS Adventure"). De gang liep ook in de richting van het Peperstraatje enerzijds en de Esplanade anderzijds. Maar elke "aangelande" had de gang diametraal toegemetst, zo was men verzekerd van privacy, een koele bergplaats en ev. een schuilkelder tijdens WO II.

Het zal mij benieuwen of het "begin" van die "gang/riool" ook tevoorschijn komt bij de opgravingen ter hoogte van de apotheek.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor stephane » 23 Feb 2021, 14:37

stranger schreef:Geplaatst: 23 Feb 2012 06:25 pm

stranger schreef:
Mijn moeder bericht over een onderaardse gang (een zestal meter) achter het vroegere huis "Troch" ( nu AS Adventure"). De gang liep ook in de richting van het Peperstraatje enerzijds en de Esplanade anderzijds. Maar elke "aangelande" had de gang diametraal toegemetst, zo was men verzekerd van privacy, een koele bergplaats en ev. een schuilkelder tijdens WO II.

Het zal mij benieuwen of het "begin" van die "gang/riool" ook tevoorschijn komt bij de opgravingen ter hoogte van de apotheek.


Stranger, ik heb de afbraak en graafwerken van huis Troch opgevolgd, eveneens heb ik het archeologisch verslag gelezen. Er zijn daar enkele (vergeten) kelders en beerputten vrijgekomen en onderzocht, maar geen onderaardse gang of tunnel.

Mogelijk zijn de afgesloten gang openingen: de oude trap openingen die dichtgemetseld zijn toen er een nieuwe keldertrap gemaakt is.
Of stond er vroeger een woning met ruime, verschillende kelders en is deze woning afgebroken en is het het terrein toen verkaveld in kleinere woningen met elk hun eigen (oude) kelder(s) en zijn toen de deuropeningen tussen deze kelders dichtgemetseld?

Indien er een gang loopt naar het Esplanade zal deze waarschijnlijk eindigen aan de kelders van de woningen op het Esplanade, ter hoogte van de apotheek?

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor stephane » 05 Mar 2021, 12:35

Hogedruk waterleiding

Deze negentig centimeter dikke waterleidingbuis brengt drinkwater vanaf het reservoir in Ukkel via Asse, Aalst en Gent naar Oostende. De hoofdwaterleiding loopt via de Brusselsesteenweg en twee duikers onder de Dender, dwars doorheen de kortste weg door Aalst richting Gent: Alfred Nichelstraat, Houtmarkt, Zonnestraat, Keizersplein, Vlaanderenstraat, Gentsestraat en Gentsesteenweg. Op de hoek van de Zonnestraat en Maanstraat is er dan een vertakking naar de watertoren.

fragment uit het boek: Het verhaal van de Keizer/Keizersplein (Stephane De Pauw)

de hoofdwaterleiding ter hoogte van de Brusselsesteenweg/Colruyt onder de spoorweg is vrijgekomen voor werken.

foto's 04/03/2021

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor Alostum » 22 Mar 2021, 22:35

In augustus 2012 moest ik op het stadhuis (Landhuis) zijn en juist voordat ik op de binnenkoer was zakte de grond (kasseien) voor men voeten weg.
Even later was er al een werkman bezig met te herstellen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's: eigen collectie
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor stephane » 23 Mar 2021, 12:59

Onder het stadhuis zijn er verschillende middeleeuwse kelders die archeologisch onderzocht zijn enkele jaren geleden. Het verslag is te vinden op het internet en misschien ook op deze pagina.

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor stephane » 09 Nov 2021, 13:24

1943. Het 1e middelbaar B van de Rijksmiddelbare Meisjesschool van Aalst. Met o.a. Elisa Breckpot. De meisjes poseren aan de ingang van de schuilkelder op de speelplaats. Rechts de Gillade.

bron: Koen Cardon (facebook 9/11/2021)

Afbeelding

ik vermoed gelegen tussen de Gillade en de zijgevel van de voormalige Mazda garage in de Pontstraat?

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor janlouies » 09 Nov 2021, 17:00

Ingang schuilkelder (foto hierboven): Gelegen tussen de speelplaats achter de zaal Gillade en de tuin van het huis Moyersoen-Pontstraat; dit huis was toen nog geen eigendom van de school. Merk op de achtergrond de oude, ondertussen gesloopte kloostergebouwen (koestallen e.d.) van het Theresianenklooster.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor stephane » 20 Okt 2023, 12:38

brandput

tijdens de straatwerken in de Zoutstraten (herfst 2023) zijn twee brandputten ontdekt:

in de Lange Zoutstraat, ter hoogte van schoenwinkel Skoll
in de bocht tussen Lange en Korte Zoutstraat ter hoogte van voormalige kippenzaak Van De Steen

in beide rechthoekige bakstenen putten staat er nog water

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Verdwenen maar niet weg ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie