Huis De Vis in de Molenstraat

Verdwenen uit het stadsbeeld, maar toch nog ergens bewaard.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Huis De Vis in de Molenstraat

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:33

Geplaatst: 08 Sep 2010 09:21 pm
esja schreef:Enkele jaren terug verdween in de Molenstraat, na jaren leegstand, het huis van Notaris De Vis.
In 1948 zag dit huis er zo uit:

Afbeelding

bron: KIKirpa

Bij wijze van spreken verdween dit huis er over nacht, dit zijn een paar foto's van de afbraak:

De toegangspoort tussen vrachtwagen en container door:

Afbeelding

Hier is de straatzijde reeds volledig verdwenen en staat er enkel nog een deel van de achterbouw. De overlevering wil dat het boogvormig deurtje op de bovenverdieping de ingang van de kamer was waar de zuster die wilde trouwen gevangen gehouden werd.

Afbeelding

De poort is heropgebouwd in Wieze aande taverne "onder den dikke eik" als ingang van het cafe. Van de vensters zijn er twee bewaard maar bij de heropbouw is de plaatsing niet conform het origineel gebeurd.

Afbeelding

Ook de achterdeur is hier terug gebruikt:

Afbeelding

evenals de broodoven uit de bijgebouwen. Die was origineel uitgerust met een koperen ketel om het water voor de baden te verwarmen maar die kon hij niet meekrijgen.

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Huis De Vis in de Molenstraat

Berichtdoor stephane » 03 Aug 2014, 08:10

Afbeelding

bron: internet

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: Huis De Vis in de Molenstraat

Berichtdoor esja » 09 Sep 2014, 23:26

Deze tekening is een weergave van de poort van het huis De Vis zoals ze terug opgebouwd is in Wieze. Het kruis naast de poort is het altaarstuk uit de kapel van de arme klaren op de Sinte-Annalaan.

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Huis De Vis in de Molenstraat

Berichtdoor abubart » 12 Jun 2022, 15:49

Over dit huis De Vis is al veel geschreven.
Wat ik zoek is evenwel minder evident.
Het huis behoorde, voor de familie De Vis - De Cock er kwam wonen, toe aan Alphonsius Carolus Felix Van Assche, bierbrouwer.
De familie De Vis woonde al in het huis in februari 1888 volgens de geboorteakte van hun tweede kind Joseph.
Aan de andere kant vind ik terug dat Alphonsius Carolus Felix Van Assche er stierf in maart 1888.
Enige familieband tussen de twee heb ik niet kunnen vinden, tenzij een zeer verre verwantschap en dan nog via de familie Meert.
De zaak is te complex om in 1,2,3 uit te leggen. Die verwantschap wil ik uitleggen in het boek dat ik aan het schrijven ben, maar dat wel nog even op zich zal laten wachten. De reden is simpel: wachten op antwoorden op gestelde vragen.
Heeft er iemand weet van de verkoop van dit huis aan de familie De Vis. De verkoopakte lijkt mij de enige mogelijkheid dit te weten te komen, ook de bevolkingsregisters geven geen nauwkeurige informatie. Maar ik heb geen flauw idee waar ik die zou moeten zoeken, zelfs de instrumenterende notaris is mij onbekend.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Huis De Vis in de Molenstraat

Berichtdoor stephane » 17 Jun 2022, 12:22

te koop aangeboden in april 1888

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Huis De Vis in de Molenstraat

Berichtdoor abubart » 17 Jun 2022, 13:06

met mijn dank.

Wat opvalt, weerom notaris Breckpot. Die zou ook al de verkoop van de stokerij Van Assche hebben geïnstrumenteerd.
Dus weer meer werk in het rijksarchief te Gent.


Terug naar “Verdwenen maar niet weg ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie