gotische schouwtjes uit het begijnhof

Verdwenen uit het stadsbeeld, maar toch nog ergens bewaard.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

gotische schouwtjes uit het begijnhof

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:16

Geplaatst: 30 Jul 2010 05:59 pm
esja schreef:Hoewel er ter plaatse behalve de kapel en de kerk vrijwel niets bewaard is zijn er toch zaken die de dans ontsprongen zijn.
Blijkbaar heeft een niet nader genoemd persoon de toelating gekregen de huisjes te doorsnuffelen en wat meegenomen kon worden mee te nemen.
Wat er allemaal meegenomen is weet ik niet, enkel dat er 7 gotische schouwtjes uitgebroken en verkocht zijn.
Vijf zijn er niet traceerbaar, van een zijn mij meer gegevens beloofd en een staat in Brussel aan de Zavel bij een antiquair in zijn winkel ingebouwd.
De huidige uitbater zou zelfs niet weten van waar de schouw afkomstig is.

Afbeelding

in de uitstalling van deze antiekzaak kan men het schouwtje zien.
Ik was in de omgeving op 21 juli voor het vuurwerk en ben gaan kijken maar had natuurlijk geen fototoestel bij.
De foto's zijn gemaakt met de GSM en de kwaliteit is er naar.

Afbeelding

Afbeelding

indien er iemand is die regelmatig in Brussel komt tijdens de openingsuren van de winkels, kan deze dan eens binnen stappen en deftige foto's nemen?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Schouwen Begijnhof

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:17

Geplaatst: 30 Jul 2010 07:19 pm
Jerommeke schreef:In een topic over het Begijnhof had ik het over de kopergravures van Germaine Tailleur. Ik bezit de replica's van alle zes van deze gravures.
In de map zitten ook dokumenten met uitleg over elk van deze gravures.

Bij de gravure over de Infirmerie van het Begijnhof staat o.a. het volgende:

Er bevond zich in het huis een staande horlogie van Anton Sacré (60 gulden gekost). In de voorgevel bevond zich een steentje van 1655.
Een repliek van de Infirmerie met nog vele authentieke stenen ervan is opgetrokken in de Hugo Lefèvrestraat 38.
Dit huis bevat ook twee authentieke Gotische schouwen van het Begijnhof.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: gotische schouwtjes uit het begijnhof

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:17

Geplaatst: 30 Jul 2010 11:25 pm
esja schreef:bedankt voor de tip.
Dat wordt een van mijn eerste bezoekjes na 15-08


mvg
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Infirmerie Begijnhof

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:18

Geplaatst: 13 Aug 2010 06:37 pm
Jerommeke schreef:Repliek van de Infirmerie van het Begijnhof, (gebouwd met veel authentieke stenen).
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een foto te nemen, (er stonden toevallig geen auto's geparkeerd).

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: gotische schouwtjes uit het begijnhof

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:19

Geplaatst: 15 Aug
esja schreef:Jerommeke,

ik zou dit toch geen replica durven noemen van de infirmerie.
Indien ik mij niet vergis is dit (op een afbeelding die van u stamt) de infirmerie:

Afbeelding

indien je begint te vergelijken dan klopt de poortomlijsting maar staat de poort aan de verkeerde kant, staat ook de deur niet op dezelfde plaats en zijn de ramen gans anders uitgevoerd.

Ik heb dit huis altijd als een romantische nabootsing van een oud huis gezien en wist niet dat hier oude materialen gebruikt waren.
2010 08:45 pm
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Infirmerie Begijnhof

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:20

Geplaatst: 15 Aug 2010 09:45 pm
Jerommeke schreef:Ik zou dit inderdaad ook geen geslaagde replica van de Infirmerie durven noemen maar bedenk wel dat ik de tekst en dus ook de vergelijking letterlijk overgenomen heb uit het dokument dat bij deze afbeelding behoort.
Hieronder volgt de volledige originele tekst.

Aalst: Het Begijnhof, Kopergravure (25 x 33).

Het stelt een deel van het plein van het Begijnhof voor, met het grasplein of de Bleek links van U wanneer U langs het enig straatje het Begijnhof betreedt.
Achteraan merkt men een open poort van de Infirmerie, het latere Washuis, dat toegang verleende tot de haven van het Begijnhof. Hier woonden de fermeriekinderen. Het waren onvermogende of zieke begijnen die hier verbleven onder de leiding van de Infirmeriemeesteresse.
De Infirmerie werd ook het H. Geesthuis genoemd. Het huis had een eigen kapel. Een rente genaamd Te Fruyte om de Coudendale moest dienen om de zieken fruit te bezorgen.
Er bevond zich in het huis een staande horlogie van Anton Sacré (60 gulden gekost). In de voorgevel bevond zich een steentje van 1655. Een repliek van de Infirmerie met nog vele authentieke stenen ervan is opgetrokken in de Hugo Lefèvrestraat nr. 38. Het huis bevat ook twee authetieke Gotische schouwen van het Begijnhof.


De schrijver van dit stukje tekst had misschien een ander idee van het woord repliek.
Misschien hebben de bewoners (eigenaars) een passende verklaring.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: gotische schouwtjes uit het begijnhof

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:23

Geplaatst: 22 Aug 2010 11:35 pm
esja schreef:Jerommeke,

De persoon die de kommentaar heeft geschreven was niet erg goed ingelicht. Ik heb het huis bezocht en met de bewoonster gesproken.

De bewoonster is de weduwe Eelbode-Van Hecke Ghislaine.
Dit koppel heeft tevens deze woning gebouwd.
Zij heeft in de Pontstraat gewoond en kent het Begijnhof zeer goed. Haar man, die schrijnwerker/meubelmaker was, heeft er steeds alle herstellingen en karweitjes opgeknapt.
Daar hij er zo goed bekend was heeft hij als eerste de mogelijkheid gehad recuperatiematerieel te verwijderen voor de sloop begon.
Het klopt dus dat er zeer veel materiaal van de woning gerecupereerd is, zo komt de witte steen van het begijnhof maar even goed van het kasteel van Gijzegem.
Het was nooit de bedoeling een bestaande toestand van het begijnhof te reconstrueren, enkel een romantische woning te bouwen die harmonieerde met de antieke binneninrichting.
De witte steen was niet dadelijk bruikbaar en is herkapt door een steenkapper uit de Maanstraat.
Dat de poort lijkt op de poort van de infirmerie is louter toeval.
Wel stonden er twee schouwtjes uit het begijnhof, een dat als open haard gebruikt werd en een tweede met een "continu".
Er moet echter een probleem geweest zijn met de schouwen en wanneer de open haard brandde sloegen de vlammen twee meter hoog en ging de continu uit bij gebrek aan zuurstof.
De open haard werd verbouwd en heeft een houtstoof, de continu en het tweede schouwtje verdwenen.
Het nog bestaande schouwtje:

Afbeelding


Afbeelding


Bij een bevriend koppel staat een gelijkaardig schouwtje dat evenwel niet uit het begijnhof komt maar uit een woningtje dat achter de Kronneburg op de Grote Markt stond en daar jaren geleden door Ongena afgebroken is en verkocht:

Afbeelding

Afbeelding

bij dit laatste schouwtje kan het zijn dat de "klompkes", de kleine steentjes tussen de natuurstenen kolommen, van het begijnhof afkomstig zijn. Deze personen hebben die gekregen van Etienne Van Neck, de alombekende haarkapper uit de pontstraat en broer van bovengenoemde weduwe.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Verdwenen maar niet weg ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie