de lantarenpalen van de viadukt

Verdwenen uit het stadsbeeld, maar toch nog ergens bewaard.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

de lantarenpalen van de viadukt

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:05

Geplaatst: 30 Jun 2010 11:50 pm
esja schreef:In het fotoboekje, "Aalst in oude prentkaarten" van Jos Ghysen, uitgave 1970 staat onder ref. 83 Brusselse steenweg deze foto:

Afbeelding

volgens de inleiding zijn alle foto's genomen tussen 1898 en 1914. Ik meen echter op de linkerzijde de tramsporen te ontwaren zodat ik zou zeggen dat deze foto ten vroegste in 1905 genomen is.
Bemerk rechts de nogal fors uit de kluiten gewassen lantarenpaal.
Ook aan de andere zijde stonden zulke palen, er is een foto bekend met deze palen zichtbaar maar ik kan hem niet dadelijk terugvinden.
Hierop zijn er 2 palen zichtbaar aan het begin van de (het?) viadukt en ik heb de indruk dat er ook midden op de/het viadukt ook nog 4 palen stonden.

Volgende foto is genomen van de andere zijde en dateert van vóòr october 1962 (opheffing van de tramlijn) en toen waren deze lantarenpalen reeds verdwenen en vervangen door electrische straatverlichting.

Afbeelding

Wanneer ze verwijderd zijn heb ik nog niet kunnen terugvinden maar.... 3 van de lantarens bestaan nog steeds, zijn in goede staat maar bevinden zich niet meer in Aalst maar bij een Aalstenaar die in Hekelgem woont:

Afbeelding

op het onderstuk staat het schild van Aalst:

Afbeelding

een tweede paal staat iets meer verdoken in het groen:

Afbeelding

de derde paal stond te erg overgroeid.
Ik heb nog de story hoe deze palen daar beland zijn niet kunnen achterhalen maar dat komt nog.
Hoogstwaarschijnlijk met nieuwe foto's van de palen in het donkerblauw, ze worden eerstdaags herverfd.


wie weet meer over de afbraak, oorspronkelijke kleur, ......
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Brusselse steenweg

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:05

Geplaatst: 01 Jul 2010 04:29 pm
Jerommeke schreef:Ik beschik over dezelfde foto van de Brusselse steenweg.
Volgens het onderschrift dateert deze foto van 1912.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

colruyt

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:07

Geplaatst: 01 Jul 2010 11:03 pm
esja schreef:Met dank aan Dirk Meert die de foto waar ik naar verwees kon opdiepen uit Jos Ghysens "Aalsterse Merknamen":

Afbeelding

Duidelijk zichtbaar links van de baan is de lantarenpaal.
De fabriek links van de/het viadukt zichtbaar was de "S.A. Tissage et Teinturerie d'Alost", nadien zijn de gebouwen overgenomen door de meubelfabriek "Imexcotra" (-ik heb nog tot voor een paar jaren een bureautje van hen uit mijn studententijd staan gehad, gekocht bij hun faillissement in 1962 (?) -) en tenslotte de "Colruyt"

Foto dateert van rond 1940.
Op de plaats van de toenmalige villa is nu het tankstation "DATS"
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

verkocht

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:07

Geplaatst: 02 Jul 2010 05:54 pm
jan louies schreef:De lantaarnpalen werden door de huidige eigenaar gekocht van het stadsbestuur (schepen van openbare werken: Gilbert Claus) ergens in de jaren 1960.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: de lantarenpalen van de viadukt

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:09

Geplaatst: 05 Jul 2010 09:42 pm
esja schreef:Wie deze lantarenpalen graag eens gaat bekijken krijgt nu een unieke kans.
In het Weekend van 13/14/15 augustus e.k. houdt de eigenaar, Herwig Van Holsbeek een open atelier en open tuin met tentoonstelling van zijn laatste nieuwe werken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

lantaarnpalen op het viaduct

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:10

Geplaatst: 10 Aug 2010 09:01 pm
lucvdh schreef:Hallo
Ik heb vernomen van de bouwheer van de villa op de Molenberg in Hekelgem, apotheker Frans Van Holsbeeck (89 jaar oud) dat hij de afgebeelde lantaarnpalen gewoon gekregen heeft van de stad Aalst en niet aangekocht heeft. Toen hij zag dat ze weggenomen werden om te vervangen door een elektrisch exemplaar vroeg hij of hij ze in zijn tuin in Hekelgem mocht zetten wat meteen toegestaan werd. Anders zouden de palen gewoon weggegooid zijn en verdwenen voor het nageslacht.
Ondertussen is de villa bewoond door zijn zoon en geboren Aalstenaar schilder Herwig Van Holsbeeck.
Groeten
Luc VDH uit Erembodegem
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: verkocht

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 12:13

Alostum schreef:Geplaatst: 02 Jul 2010 05:54 pm
jan louies schreef:De lantaarnpalen werden door de huidige eigenaar gekocht van het stadsbestuur (schepen van openbare werken: Gilbert Claus) ergens in de jaren 1960.


Wat staat er zoal op het palmares van schepen Claus .... het kasteel van Overhamme, het Begijnhof, huis Meert, deze lantaarnpalen en wat nog allemaal ? we hebben nog geluk dat het Belfort er nog staat :oops:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Verdwenen maar niet weg ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie