Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Verdwenen uit het stadsbeeld, maar toch nog ergens bewaard.

Moderators: Alostum, david, janlouies

walter

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor walter » 19 Feb 2021, 22:57

De vraagstelling rond ondergrondse gangen is op verschillende fora al verschillende keren uitvoerig aan bod gekomen.
Wie dit fenomeen ernstig bekijkt komt bijna steeds uit bij gemetste riolen Er zijn natuurlijk ook waterputten en dank zij Stephane kennen we nu ook het bestaan van deze watervoorraadputten.Er is ook sprake van een WOII-bunker...

stranger

Berichtdoor stranger » 20 Feb 2021, 21:14

Geplaatst: 23 Feb 2012 06:25 pm

stranger schreef:
Mijn moeder bericht over een onderaardse gang (een zestal meter) achter het vroegere huis "Troch" ( nu AS Adventure"). De gang liep ook in de richting van het Peperstraatje enerzijds en de Esplanade anderzijds. Maar elke "aangelande" had de gang diametraal toegemetst, zo was men verzekerd van privacy, een koele bergplaats en ev. een schuilkelder tijdens WO II.

Het zal mij benieuwen of het "begin" van die "gang/riool" ook tevoorschijn komt bij de opgravingen ter hoogte van de apotheek.

stephane

Berichtdoor stephane » 23 Feb 2021, 14:37

stranger schreef:Geplaatst: 23 Feb 2012 06:25 pm

stranger schreef:
Mijn moeder bericht over een onderaardse gang (een zestal meter) achter het vroegere huis "Troch" ( nu AS Adventure"). De gang liep ook in de richting van het Peperstraatje enerzijds en de Esplanade anderzijds. Maar elke "aangelande" had de gang diametraal toegemetst, zo was men verzekerd van privacy, een koele bergplaats en ev. een schuilkelder tijdens WO II.

Het zal mij benieuwen of het "begin" van die "gang/riool" ook tevoorschijn komt bij de opgravingen ter hoogte van de apotheek.

Stranger, ik heb de afbraak en graafwerken van huis Troch opgevolgd, eveneens heb ik het archeologisch verslag gelezen. Er zijn daar enkele (vergeten) kelders en beerputten vrijgekomen en onderzocht, maar geen onderaardse gang of tunnel.

Mogelijk zijn de afgesloten gang openingen: de oude trap openingen die dichtgemetseld zijn toen er een nieuwe keldertrap gemaakt is.
Of stond er vroeger een woning met ruime, verschillende kelders en is deze woning afgebroken en is het het terrein toen verkaveld in kleinere woningen met elk hun eigen (oude) kelder(s) en zijn toen de deuropeningen tussen deze kelders dichtgemetseld?

Indien er een gang loopt naar het Esplanade zal deze waarschijnlijk eindigen aan de kelders van de woningen op het Esplanade, ter hoogte van de apotheek?

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Terug naar “Verdwenen maar niet weg ?”