De Werfkapel

De Werf en omgeving door de tijd heen.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werfkapel

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 21:09

Geplaatst: 07 Nov 2011 08:18 pm
gerritraes schreef:Het is op de postkaart duidelijk dat de organisatoren van de stoet in 1913 wel degelijk de oude gothische kapel gebouwd in 1363 en vervangen in 1782 hebben willen reconstrueren.
Vraag is welke (correcte?) bronnen de organisatoren hebben gebruikt om deze middeleeuwse gothische kapel te reconstrueren, gezien deze oude kapel 131 jaar later wordt uitgebeeld in de stoet.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werfkapel

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 21:10

Geplaatst: 07 Nov 2011 10:45 pm
esja schreef:Mij zijn geen bronnen bekend met afbeeldingen van deze (vernielde) kapel.
Men moet wel in gedachten houden dat 1913 volop in de periode van de Neo-Gothiek valt en de afgebeelde kapel ziet er mij eerder een product van die tijd uit, geen reconstructie van een oudere toestand.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werfkapel

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 21:10

Geplaatst: 08 Nov 2011 12:16 am
gerritraes schreef:Er zij 2 hypothesen mogelijk. Gezien de grootsheid van georganiseerde stoet neem ik aan dat men zo getrouw mogelijk de verschillende versies van de kapel zal hebben proberen te imiteren.
In de stoet zijn 3 namaakkapellen op praalwagens vertoond: De actuele, de gotische kapel en de kapel ten tijde van st. Amandus. Deze laatste moet bijna zeker een fantasiemodel zijn geweest.
Voor de gothische kapel, liet men, ofwel zijn fantasie van neo-gotiek de vrije loop. Ofwel beschikte de kerkfabriek over oudere schetsen, tekeningen of schilderijen van de oude kapel, die nadien mogelijks zijn verloren gegaan. Maar die eventueel zijn gebruikt om de gothische kapel te herconstrueren in de stoet. Trouwens het model van de gotische kapel doet mij een beetje denken aan de kapel ten Beeldeken in Herdersem en de st.Gudulakapel in Moorsel. Alleen de plaatsing van het torentje verschilt
Er zijn bovendien ook 2 wereldoorlogen verlopen die veel archiefmateriaal lieten verloren gaan.
Zolang wij niet beschikken over de archieven van de organisatie van deze jubileumstoet in 1913 , blijven wij in het ongewisse.
En kunnen we dus niet met zekerheid stellen dat de gotische werfkapel in de late middeleeuwen, er zo kon hebben uitgezien. Maar wellicht gelijkaardig.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werfkapel

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 21:11

Geplaatst: 15 Nov 2011 12:55 am
esja schreef:Ik heb het er vandaag nog met Alostum over gehad, Aalst heeft in vergelijking met andere steden veel geluk gehad in de oorlogen, er geen of weinig archief verdwenen tijdens die oorlogen, er is geen reden om aan te nemen dat er in 1913 meer afbeeldingen van deze kapel waren dan nu. De enige bekende afbeelding is op de kaart van Sanderus, hierop kan men met veel goeie wil de kapel herkennen. Merkwaardig is, dat valt me nu eerst op, dat de tweede kapel, die in 1782 afgebroken werd, veel dichter tegen de dender stond dan de toen herbouwde kapel
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werfkapel

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 21:11

Geplaatst: 15 Nov 2011 03:54 pm
gerritraes schreef:HOE ZAG DE WERFKAPEL ER UIT IN 1363-1782?
Bedankt voor de toelichting. Gezien er geen gedetailleerde beschrijvingen of afbeeldingen van de 2de kapel (periode 1363-1782) bekend zijn, nemen we aan dat de voorstelling in de stoet van 1913 door de organisatoren geimproviseerd werd.
De Sanderus-versie van de kapel is inderdaad zeer simplistisch afgebeeld.

Toch vermeldt de uitgever van de postkaart op de prent : 'de gothische kapel' alsof men toen op de hoogte was van het vroegere concept... Een loutere interpretatie van de uitgever dus?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werfkapel

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 21:12

Geplaatst: 15 Nov 2011 04:05 pm
gerritraes schreef:Ik vraag me dan ook af of er na de meest recente opgravingen aan de Werf, totaal niets werd teruggevonden van de oude grondvesten van de middeleeuwse werfkapel ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werfkapel

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 21:12

Geplaatst: 15 Nov 2011 07:11 pm
stephane schreef:Aan Gerritraes

bij deze opgravingen hebben ze de huizen links en rechts van het Bisschopsstraatje opgegraven (gelegen links achteraan van de kapel) zie mijn foto's

naar mijn weten hebben de archeologen geen funderingen of iets dergelijks gevonden van de kapel ( de kapel stond achteraan tot in de jaren 60? bijna in de oude Dender die liep naar de Burchtstraat)

maar het is wachten op het verslag/studie van deze opgraving om meer details te weten te komen

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werfkapel

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 21:13

Geplaatst: 15 Nov 2011 08:07 pm
esja schreef:Om alles op een rijtje te zetten, de kapel die in 1940 verwoest werd stond niet op de plaats van de huidige kapel maar zo een 50-60meter verder de molenstraat in. De Molenstraat werd hertekend begin 1950 zodat de kapel ook al niet meer aan de straat komt maar werkelijk onder de huidige winkels zit.
De huidige kapel staat nog voor de plaats waar de watermolen Gheeraerdts stond, ongeveer waar op de Sanderus kaart de vroegere kapel stond. Zelfs die molen zit voor een gedeelte onder het huidige huizenblok. Bij de huidige opgraving konden de fundamenten dus niet gevonden worden.

Zie het hoofstuk over "de werf na WO II", daar ziet men de nu bestaande toestand in oranje, de vroegere toestand in blauwe lijnen weergegeven.

Wat betreft de vraag waarom men het "de gotische kapel" noemde? Allicht omdat in de 14e eeuw in de gotische stijl gebouwd werd?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werfkapel

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 21:14

Geplaatst: 25 Jul 2013 06:54 am
stephane schreef:binnenzicht van de kapel

Afbeelding

bron: internet

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werfkapel

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 21:16

Geplaatst: 25 Jul 2013 04:40 pm
stephane schreef:Ik was blijkbaar nog niet goed wakker deze ochtend en heb de verkeerde foto gepost :) ( met dank aan Jerommeke om er mij attent op te maken )

Bovenstaande foto is het binnenzicht van de begijnhofkapel, de onderstaande foto's van de werfkapel:

Afbeelding

Afbeelding
bron: internet

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “De Werf”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie