De Werf na WO II

De Werf en omgeving door de tijd heen.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De Werf na WO II

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 16:25

Geplaatst: 19 Mrt 2011 12:34 am
esja schreef:De vernielingen van Mei 1940 waren een goede start om de werfomgeving te herinrichten.
Ik vond deze plannen in het SAA:

vooreerst de kleurcodes die gebruikt werden:

Afbeelding

zoals men kan zien is de groene omlijning de af te schaffen rooilijn of, in ander woorden, de toestand tot en met mei 1940:

Afbeelding

men bemerkt, beginnende links onder, de bebouwing op de Zaat, waarbij opgemerkt moet worden dat er geen spoor meer is van de vismijn, ook niet als vernield gebouw (zie ook de topic over de vismijn), verder de woonblok aan de oude dender, in twee gespleten door de Achterstraat, dan het blok tussen de Molenstraat en Vaartstraat met in het midden de insprong van het Neerhof (voor zover ik weet heeft Alostum nu fotos waar deze ingang te zien is) en dan nu de geplande situatie (die ook uitgevoerd is):

Afbeelding

door de superpositie iets moeilijker te zien, de bebouwing op de Zaat blijft nagenoeg hetzelfde, de plaats ingenomen door de Dender wordt verbreedt, het blok tussen Dender en Molenstraat geeft ruimte aan de Oude Dender (de toekomstige Burchtlaan), de Achterstraat verdwijnt en het blok neemt ook de ruimte van de vroegere kapel en de molen Gheeraerdts in, de Middenmolen moet ook verdwijnen (gebeurt eerst in 1958), de woningen van het Bierstraatje worden ongeveer een woningdiepte achteruitgebracht, het Neerhof verdwijnt, samen met de blokjes woningen op de werf.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

het Neerhof

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 16:26

Geplaatst: 21 Mrt 2011 04:42 pm
Alostum schreef:Hier de foto waar esja het over heeft, ik veronderstel dat de toegang tot het Neerhof rechts van de apotheek Delbecq lag.

Afbeelding

Nog enkele foto’s van de Werf “juni ‘40”, foto’s die ik dankzij de tussenkomst van esja kunnen bekomen heb.

Afbeelding

Afbeelding

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

de administratieve mallemolen

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 16:27

Geplaatst: 22 Mrt 2011 06:51 pm
Alostum schreef:Afbeelding

Uit "Gazette van Aelst" van 21-09-1950
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “De Werf”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie