De Werf 1940-45

De Werf en omgeving door de tijd heen.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De Werf 1940-45

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 14:44

Geplaatst: 23 Jul 2010 07:01 pm
Jerommeke schreef:Ik heb in mijn vergeten archieven nog acht fotootjes gevonden die tijdens of na de oorlog genomen zijn. Sommige zijn van de werf en de andere waarschijnlijk van de Filature du Canal. Eén foto is bijna dezelfde als één die Alostum al geplaatst heeft maar bij nader inzien moet deze later genomen zijn aangezien de vernieling groter is. Een andere foto is identiek aan een foto die De Coninck geplaatst heeft (degene met de twee fietssters en de waterpomp).
Het gaat hier om originele foto's (formaat 8 x 5 cm). Misschien maken deze foto's deel uit van een (grotere) serie die door een beroepsfotograaf genomen zijn en eventueel naderhand verkocht werden?.
Kan er iemand bevestigen dat het inderdaad Filature du Canal zou kunnen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werf 1940-45

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 14:45

Geplaatst: 23 Jul 2010 11:44 pm
De Coninck schreef:Blijkbaar beschikken we dan niet alleen allebei over een gelijkaardige foto van de Molenstraat maar ook over een gelijkaardige foto van deze brandweermannen. Het enige verschil is dat de afbeeldingen gespiegeld lijken. Ook mijn foto's lijken origineel. Iemand enig idee over hoe dit kan ? En waar precies werd deze foto genomen ?


Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werf 1940-45

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 14:46

Geplaatst: 24 Jul 2010 10:02 am
Alostum schreef:Ik denk dat de foto met de brandweermannen genomen is in de Hertshage. Esja zou dit kunnen bevestigen of weerleggen. De foto geplaatst door De Coninck zou dan de juiste weerspiegeling kunnen zijn.

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werf 1940-45

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 14:50

Geplaatst: 24 Jul 2010 10:39 pm
esja schreef:Best kan dit vergeleken worden met de vroegere zichtkaarten of met de huidige situatie.
Voor de filature moet het met een zichtkaart daar de vernieling volledig was

voor WO II:

Afbeelding

bij vergelijking zien we hier een stuk van het witte gedeelte van het gebouw en de grote ingangspoort die op de postkaart achter het zeil schuil gaat

Afbeelding

de volgende foto heeft geen geheimen, het is het verdere gedeelte van de Filature en de spoorwegbrug:

Afbeelding

de bouw met de betonstruktuur is inderdaad op de Hertshage, hier heb ik echter geen postkaart van, enkel een foto die een paar weken geleden gemaakt is en waar de nieuwbouw van na de oorlog op te zien is:

Afbeelding

hierop zijn duidelijk het bewaarde gedeelte en de nieuwbouw te zien.
De vernielde fabriek is de Glucoserie Hyacinthe Leclercq
De herbouw is volgens mij gedaan door de SULBB die er nadien zijn vestiging had. Het gebouw nam het gehele blok tussen de Zegepraalstraat en de Schutterstraat in.
Nu is dit de zaak in tuinmachines De Gught, ernaast het vroegere huis Leclercq, dan de AVEVE, de Home Market, een ruime parking en dan het gebouw op de foto.
Bemerk ook , voorbij de parking, de bouw op de hoek van de Schutterstraat op. Dit was de toenmalige Malterie de la Dendre.

Ik vermoed dat dit gebouw de volle inslag van een bom moet gehad hebben. Enkel het achterste gedeelte bleek nadien nog bruikbaar.

Afbeelding

de volgende foto is inderdaad gespiegeld in het bericht van Jerommeken en moet zo gezien worden:

Afbeelding

hier is duidelijk ook de Malterie de la Dendre te zien op de achtergrond.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werf 1940-45

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 14:50

Geplaatst: 25 Jul 2010 08:59 pm
Jerommeke schreef:Ik ben vandaag ter plaatse gaan kijken en de foto met de brandweermannen is inderdaad genomen in de Hertshage.
Zoals esja zegt is deze originele foto hoe dan ook verkeerd afgedrukt, zo zie je maar dat fouten van alle tijden zijn.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Werf 1940-45

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 14:52

Geplaatst: 03 Sep 2010 03:13 pm
Jerommeke schreef:Ik plaatste deze foto al eerder in het onderwerp De Werf 1940-45.
Nu heb ik deze foto ook teruggevonden in het boek "Aalst zomer 1940" en daaruit blijkt het nu een beeld te zijn van de ingestorte Zeebergbrug.
Zie ook volgende foto.

Afbeelding

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “De Werf”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie