Le Lion d'Or

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Le Lion d'Or

Berichtdoor Alostum » 13 Jun 2014, 19:10

Geplaatst: 07 Apr 2013 01:25 pm
abu bart schreef:
Kozzen66 schreef:Het klopt dat in de jaren '50 en '60 de waterpartij niet meer zo uitgebreid was als op het plan is weergegeven.
Wai mij wel opvalt, is dat blijkbaar op dat plan de locatie van de houten noodwoningen in Aalst werden weergegeven (b.v. Noordelijk van de Pier Daensstraat tot de Jan Bijlstraat, de Rapenstraat, enz)

Een meer gedetailleerde scan zou dit kunnen bevestigen?


Of de 'barakken' in de jaren 50 van hout waren, weet ik niet, in alle geval waren ze in de jaren 60 reeds van steen. De Bevrijdingsstraat liep dood op een stuk landbouwgrond en enkel toegankelijk vanaf de Jan Bijlstraat. De Politieke gevangenenstraat, die nu uitkomt in de doorgetrokken Bevrijdingsstraat, was toen slechts een ingang met 2 à 3 huizen en verder was het een voetwegel naar de Polydoor de Paepestraat die toen nog niet doorgetrokken was tot aan 'den Bolvaar'. In het eerste huis, dus hoekhuis met de 'Bolvaar' woonde de meester van het 6e leerjaar B van de Sint Lievensschool uit de Drie Sleutelsstraat, met de bijnaam 'de aap', sorry Jan, ik weet niet meer hoe je het in het Oilsjters schrijft, want het werd ook als dusdanig uitgesproken.
Hij gaf les aan de dommerikken die tot hun 14e op school moesten blijven vooraleer te gaan werken. Het was typerend dat verscheidene van zijn leerlingen uit die barakken van tegen zijn deur kwamen, in de parochie beruchte figuren die graag vochten.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Le Lion d'Or

Berichtdoor Alostum » 13 Jun 2014, 19:10

Geplaatst: 11 Apr 2013 11:05 pm
abu bart schreef:
Jerommeke schreef:De stokerij werd zonder twijfel opgericht in 1731 door Karel Van Assche.
Afbeelding



Ik heb deze tekening aan mijn moeder voorgelegd en zij herkent er vele zaken niet in. Bovendien, als men goed kijkt, liggen er schepen naast en voor de Lion d'Or, dus zou de Dender tot in de Bredestraat zijn gekomen. Dit is vrij onwaarschijnlijk, dus denk ik dat mijn moeder gelijk heeft en dat de tekening zeker de realiteit niet was. Marketingstunt?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Le Lion d'Or

Berichtdoor Alostum » 13 Jun 2014, 19:11

Geplaatst: 12 Apr 2013 09:10 am
willy kiekens schreef:als je al de afbeeldingen van fabrieken bekijkt waren deze allen minsten een kwart tot de helft overdreven, wat bewijst dat "stoeffen" en een "dikke nek"van alle tijden is.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: Le Lion d'Or

Berichtdoor david » 05 Aug 2023, 07:28

Afbeelding
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Le Lion d'Or

Berichtdoor abubart » 12 Aug 2023, 18:52

David,

geen idee van wanneer dit stuk dateert? Aan het telefoonnummer te zien moet dat toch "vrij" recent zijn.

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: Le Lion d'Or

Berichtdoor david » 13 Aug 2023, 09:30

Bart,
Dat zal in de jaren zestig geweest zijn.
Een datum heb ik niet teruggevonden.
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Le Lion d'Or - tekening

Berichtdoor janlouies » 15 Aug 2023, 11:17

De loop van de Dender op hogerstaande tekening is inderdaad raar. Hoewel dikwijls overdreven, hebben dergelijke tekeningen toch altijd een grondslag van waarheid. Misschien suggereert men hier de oude Denderloop? Die kronkelde inderdaad langs de achterzijde van de site Lion d' Or, zie Popp 1860 ...

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Le Lion d'Or

Berichtdoor abubart » 20 Aug 2023, 09:11

Jan,

Dat men de Oude Dender suggereert is het zeker niet. Het gaat om de oude Popperodezijp, een oorspronkelijke beek die nagenoeg volledig verdwenen is deels door demping en deels door het verleggen in buizen. Je zult erover kunnen lezen in het tweede deel van ons werk over het H. Hart dat volgend jaar rond Pasen hopelijk verschijnt. Meer info zal verschijnen op de facebookpagina "Parlement Abraham" of op de website www.parlementvanabraham.be


Terug naar “Stokerijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie