De story van de stokerij Van Assche

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: DE story van de stokerij Van Assche

Berichtdoor Alostum » 13 Jun 2014, 17:40

Geplaatst: 05 Sep 2011 08:23 pm
vluc schreef:De uiteenzetting van esja over het Verbrand Hof is zéér interessant en getuigt van grondig onderzoek.

Carolus Van Assche en Maria Theresia huurden het Verbrand Hof van de heren van Popenrode. Tot wanneer hebben Carolus Van Assche en/of zijn nakomelingen er echt gewoond ? Peter Van Nuffel is er in zijn geschrift uit 1915 niet zo heel duidelijk over.

Dit laatste is te bekijken in het licht van de toevoeging van Willy De Witte die vermeldt dat Maria Anna Scheerlinck er overleed in 1829. Behoorde Maria Anna Scheerlinck inderdaad tot het huispersoneel van de Van Assches zoals Willy suggereert of huurde zij de hofstede nà de Van Assches ?

Ik kan er aan toevoegen dat Jan Van den Berghe volgens zijn overlijdensakte ook op het Verbrand Hof woonde en er overleed op 25.04.1852. Hij was een schoonzoon van Judoca Scheerlinckx, een zus van de hierboven vernoemde Maria Anna.

mvg

Luc Van den Berghe
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: DE story van de stokerij Van Assche

Berichtdoor Alostum » 13 Jun 2014, 17:40

Geplaatst: 08 Sep 2011 08:49 pm
vluc schreef:Zoals hierboven vermeld stierf Jan Van den Berghe op het Verbrand Hof in 1852. In 1847 woonde hij op Popenrode 92.
Zou het kunnen dat het om één en hetzelfde adres gaat, m.a.w. Verbrand Hof = Popenrode 92 (kavel 65) ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

rosenior167
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 Jun 2014, 18:49

Re: DE story van de stokerij Van Assche

Berichtdoor rosenior167 » 14 Apr 2021, 18:17

Mijn grootvader en later mijn vader, waren wijn handelaars een likeur fabrikanten.
Ik weet nog dat mijn vader, om likeuren te maken, de alcohol aankocht bij "'t hof van van Asses"
want zo noemden nog velen de toen al genaamde "Lion D'or". Er werd niet alleen alcohol gestookt, maar
er was ook een belangrijke afdeling waar bakkersgist werd geproduceerd. Een groot deel van die productie
was bestemd voor Engeland. Twee van mijn nonkels hebben er jaren gewerkt als bedienden.
Een ervan had speciaal in avond- en zondagonderwijs Engelse lessen gevolgd en onderhield er de kontakten
met de Engelse klanten.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: DE story van de stokerij Van Assche

Berichtdoor willykiekens » 15 Apr 2021, 08:41

wie misschien ook meer kan vertellen over de Lion d'Or is Robert Penneman, oud direkt. van het VTI, zijn vader had een belangrijke job op de L. d'Or .

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: DE story van de stokerij Van Assche

Berichtdoor abubart » 22 Apr 2021, 16:44

Mijn moeder weet ook wel nog wat te vertellen over het Hof van Asses, zoals de Lion d'Or werd genoemd. Haar vader was er meestergast en later, na in onmin te zijn gevallen bij de nieuwe aandeelhouders, nachtwaker. Ze woonden in het huis schuin over de Lion d'Or dat eigendom was van de fabriek omdat hij er bij nacht en ontij steeds direct naar toe moest als eerste, ook bij dodelijke ongevallen. Ze hadden ook een directe telefoonverbinding met de fabriek.

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: DE story van de stokerij Van Assche

Berichtdoor abubart » 11 Mar 2022, 19:05

In zijn boek "Geschiedenis der Aalsterse brouwerijen" schrijft Jos Depryck dat de familie Van Assche de stokerij moest verkopen onder druk van de schuldenaars.
Heeft iemand een idee wie die schuldeisers waren? Was dat een bank? En zo ja, welke familie zat toen achter die bank, want toen waren vele banken, zo niet de meeste, in handen van rijke families zoals de familie De Coen, Lienart e.d.
Ik probeer op die manier een piste te vinden hoe de familie de Hemptinne uit Gent is Aalst zijn fortuin is komen zoeken.
Alle suggesties zijn welkom

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: DE story van de stokerij Van Assche

Berichtdoor abubart » 15 Mar 2022, 12:35

In een bericht van Jerommeke van 01-02-2011 verwijst hij naar een artikel dat ik vermoed afkomstig is uit een boek van Petrus Van Nuffel.
Ik stuur een tekstkopie mee van het bericht zodat ik het kan plaatsen.
Weet iemand uit welk boek dit artikel afkomstig is en waar ik dit boek zou kunnen inkijken. Een scan ware al voldoende, maar dan liefst met vermelding van titel en auteur.

Dank bij voorbaat

Geplaatst: 01 Mei 2011 11:27 pm

Jerommeke schreef:
Het Verbrand Hof maakte inderdaad deel uit van het "Goed van Poppenrode".

Afbeelding

Met de dood van Dirk (Diederik) van Aalst omstreeks 1164 kwam een voortijdig einde aan het geslacht der graven van Aalst. Hierdoor ging het burggraafschap terug naar de graven van Vlaanderen, waardoor het elke feitelijke betekenis verloor. Het werd omgevormd tot een kasselrij van het graafschap Vlaanderen.
Het Steen, de grafelijke burcht van Aalst, werd toevertrouwd aan een plaatselijk adellijk geslacht, de heren van Poppenrode, die de naam "van Aelst" aannamen.


Het gebied Poppenrode maakte volgens de Landboeken van 1731 deel uit van een grondgebied “Den Gauden Leeuw” genaamd.
Wapenschild van Boudewijn van Poppenrode.


Terug naar “Stokerijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie