Fiets- en motorfabrikanten Aalst
Geplaatst: 06 Feb 2016, 11:05
Met mijn info plus wat reeds op dit forum geplaatst is kom ik tot deze samenvatting:
Lion-Rapide
Lion-Rapide is een Belgisch historisch merk van fietsen, invalidenwagens en motorfietsen. Deze laatste werden ook als Salira op de markt gebracht.
Ze werden geproduceerd door Steveninck & Fils, van 1936 tot 1957. Vanaf 1953 S.A. Lion Rapide, Alost
Voorgeschiedenis
Het bedrijf werd in 1923 opgericht door het echtpaar Camille Steveninck-Huylebroek in Hofstade. Hun zoons werden direct bij het bedrijf betrokken: Frans voor de administratie en verkoop en Lucien voor de techniek. Tevens werd Adolphe Föhl (later betrokken bij Kreidler) als adviseur aangetrokken. Het bedrijf deed aan emailleren en vernikkelen maar bouwde daarnaast ook (zeer degelijke) fietsen. Deze fietsen werden al snel populair, het bedrijf te klein en in 1930 verhuisde men naar de Pieter Couckestraat in Aalst, maar enkele jaren later was het bedrijf hier alweer uit gegroeid en verplaatste men het naar de Kattestraat. Er werden toen al gemotoriseerde fietsen (waarschijnlijk met 60- en 74 cc Sachs-blokjes) en invalidenwagens gemaakt.
Bijkomende info van de site:
In de Kattestraat, huis 3 (mr gusta) was vroeger de winkel van de Lion Rapide met achteraan werkhuis, het atelier was op de hoek de Schrijverstraat en Coudronstraat, later verhuisd naar Brusselsteenweg (huidige gebouwen Foncé) de eigenaars woonden er rechtover in de grote villa. In de Kattestraat is nadien ook het kantoor geweest van de VTB, de man aan het bureel was m. Albert De Wolf; het magazijn werd gebruikt door een spoeddienst naar apothekers.
Laatst gebruikt als theehuis, eigenaar de huidige nieuwbouwers fam. Penne.
Fietsenfabriek S.A. Lion Rapide N.V. Brusselsesteenweg nr. 134 -136.
Opgericht te Hofstade op 01-07-1924 door de broers Camille en Albert Steveninck.
Fabricatie van fietsen, triporteurs en moto's.
Op 01-01-1933 richtte Camille zijn eigen zaak op in de Pieter Coeckestraat nr. 74.
Op 01-05-1946 verhuist naar de Kattestraat nr. 46.
In 1949 worden de nieuwe werkplaatsen gebouwd op de Brusselsesteenweg.
Op 02-01-1953 oprichting van de S.A. Lion Rapide N.V.
Fietsmerken: Lion Rapide, C.S.A., Alosta.
Motormerken: Lion Rapide, Salira.
In 1955 wordt overgeschakeld naar de productie van verwarmingstoestellen.
Gestopt op 23-10-1963 en de fabriek overgeplaatst naar Buggenhout.
Lion-Rapide motorfietsen
Vanaf 1936 werden echte motorfietsen gemaakt, waarbij men vasthield aan de inbouwmotoren van Sachs, nu met 100- en 125 cc.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd de productie stilgelegd, maar de familie ontwikkelde in deze jaren een hydraulische telescoopvork. Bovendien werden - clandestien - enkele triporteurs op bestelling geleverd. In 1946 ging het bedrijf direct weer aan de slag. De Duitse Sachs-blokken moesten uiteraard wijken, men ging over op Britse Villiers-tweetakten, aanvankelijk van 125- en 200 cc.
De familie Steveninck besloot het meteen groots aan te pakken: er werden testrijders ingehuurd om de nieuwe voorvork te testen en er kwamen coureurs die de seriemotorfietsen in betrouwbaarheidsritten bestuurden. Het bedrijf groeide weer uit zijn pand en de productie-afdeling verhuisde naar Erembodegem.
Lion-Rapide had zijn succes grotendeels te danken aan het feit dat men zich bij de "lichte" motorfietsjes had gehouden; in de crisisjaren waren die nog te verkopen en ook kort na de oorlog waren ze betaalbaar en nuttig voor veel klanten. Maar in 1951 kwam er toch een omslag: Er werd een viertakt gepresenteerd met het 350 cc kopklep-blok uit de FN M13.
Salira
In 1953 werd het familiebedrijf een NV (Société Anonyme Lion Rapide (Salira). Vanaf dat moment werden de motorfietsen onder twee merknamen gevoerd: de "luxe" modellen als "Lion Rapide", de "volksmotoren" als "Salira". In 1955 verdween de naam "Lion Rapide" geheel, en werden alleen nog Salira-modellen aangeboden. Intussen werden ook ILO-tweetakten tot 250 cc ingebouwd. In hetzelfde jaar verschenen de Salira-bromfietsen met 48 cc HMW-blokjes.
We spreken nu van een periode waarin het de Belgische motorfietsindustrie niet voor de wind ging: de "Grote Drie" (FN, Saroléa en Gillet) sloegen de handen ineen maar moesten desondanks hun modellenlijnen sterk inkrimpen. Ook bij Salira moesten enkele modellen geschrapt worden. In 1957, nadat nog enkele nieuwe bromfietsmodellen waren verschenen, stapte het bedrijf over op de productie van kachels.
Andere Aalsterse producenten:
Fietsenfabriek Zircon, Leo de Bethunelaan nr. 129.
Opgericht op 19-11-1937 door Robert De Corte uit Hofstade.
Merken: Zircon, R.D.C.
In 1947 uitgebreid met groothandel in electriciteitsmateriaal en bromfietsen.
Gestopt op 26-04-1963.
Bij Zircon (later De Koszen Club, nu Gotron) heeft César De Troyer, vader van Chris De Troyer (Moto's De Troyer in de Gentsestraat) als jonge gast de stiel geleerd.
Fietsenfabriek De Brauwer, Geraardsbergsestraat nr. 108.
Opgericht op 01-04-1925 door Jean De Brauwer uit Roeselare.
Merken: Cycles Nerva, Fanny, Mylord.
Gestopt op 03-03-1965.
Fietsenfabriek Arthur De Smaele, Vredeplein nr. 7.
Opgericht op 15-11-1923 door Arthur De Smaele uit Erwetegem.
Merk: A.D.S.
Ook fabricatie van bromfietsen Sachs.
Gestopt op 29-12-1961.
Begin jaren '30 staan onder meer in' De Volksstem' en 'Recht en Vrijheid' advertenties van de "fabriek van trotinetten en rijwielen Solo" van Ernest Van Langenhove op de Dendermondse steenweg (eerst op nr 74, daarna op nr 78).
De rijwielen "De Vlaamse Leeuw" werden gemaakt bij de familie TAS hoek houtmarkt en Brabantstraat nu Alfred Nichelsstraat Later werd de zaak verder gezet door (ik denk) de schoonzoon Richard Hoevelinck (of Hoefelinck)
"Cycles Achiel De Cort" destijds gevestigd op de Brusselsesteenweg 158 in Erembodegem? Achiel de Cort zou zelf wielrenner geweest zijn.
"Cycles Saphir"
Lion-Rapide
Lion-Rapide is een Belgisch historisch merk van fietsen, invalidenwagens en motorfietsen. Deze laatste werden ook als Salira op de markt gebracht.
Ze werden geproduceerd door Steveninck & Fils, van 1936 tot 1957. Vanaf 1953 S.A. Lion Rapide, Alost
Voorgeschiedenis
Het bedrijf werd in 1923 opgericht door het echtpaar Camille Steveninck-Huylebroek in Hofstade. Hun zoons werden direct bij het bedrijf betrokken: Frans voor de administratie en verkoop en Lucien voor de techniek. Tevens werd Adolphe Föhl (later betrokken bij Kreidler) als adviseur aangetrokken. Het bedrijf deed aan emailleren en vernikkelen maar bouwde daarnaast ook (zeer degelijke) fietsen. Deze fietsen werden al snel populair, het bedrijf te klein en in 1930 verhuisde men naar de Pieter Couckestraat in Aalst, maar enkele jaren later was het bedrijf hier alweer uit gegroeid en verplaatste men het naar de Kattestraat. Er werden toen al gemotoriseerde fietsen (waarschijnlijk met 60- en 74 cc Sachs-blokjes) en invalidenwagens gemaakt.
Bijkomende info van de site:
In de Kattestraat, huis 3 (mr gusta) was vroeger de winkel van de Lion Rapide met achteraan werkhuis, het atelier was op de hoek de Schrijverstraat en Coudronstraat, later verhuisd naar Brusselsteenweg (huidige gebouwen Foncé) de eigenaars woonden er rechtover in de grote villa. In de Kattestraat is nadien ook het kantoor geweest van de VTB, de man aan het bureel was m. Albert De Wolf; het magazijn werd gebruikt door een spoeddienst naar apothekers.
Laatst gebruikt als theehuis, eigenaar de huidige nieuwbouwers fam. Penne.
Fietsenfabriek S.A. Lion Rapide N.V. Brusselsesteenweg nr. 134 -136.
Opgericht te Hofstade op 01-07-1924 door de broers Camille en Albert Steveninck.
Fabricatie van fietsen, triporteurs en moto's.
Op 01-01-1933 richtte Camille zijn eigen zaak op in de Pieter Coeckestraat nr. 74.
Op 01-05-1946 verhuist naar de Kattestraat nr. 46.
In 1949 worden de nieuwe werkplaatsen gebouwd op de Brusselsesteenweg.
Op 02-01-1953 oprichting van de S.A. Lion Rapide N.V.
Fietsmerken: Lion Rapide, C.S.A., Alosta.
Motormerken: Lion Rapide, Salira.
In 1955 wordt overgeschakeld naar de productie van verwarmingstoestellen.
Gestopt op 23-10-1963 en de fabriek overgeplaatst naar Buggenhout.
Lion-Rapide motorfietsen
Vanaf 1936 werden echte motorfietsen gemaakt, waarbij men vasthield aan de inbouwmotoren van Sachs, nu met 100- en 125 cc.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd de productie stilgelegd, maar de familie ontwikkelde in deze jaren een hydraulische telescoopvork. Bovendien werden - clandestien - enkele triporteurs op bestelling geleverd. In 1946 ging het bedrijf direct weer aan de slag. De Duitse Sachs-blokken moesten uiteraard wijken, men ging over op Britse Villiers-tweetakten, aanvankelijk van 125- en 200 cc.
De familie Steveninck besloot het meteen groots aan te pakken: er werden testrijders ingehuurd om de nieuwe voorvork te testen en er kwamen coureurs die de seriemotorfietsen in betrouwbaarheidsritten bestuurden. Het bedrijf groeide weer uit zijn pand en de productie-afdeling verhuisde naar Erembodegem.
Lion-Rapide had zijn succes grotendeels te danken aan het feit dat men zich bij de "lichte" motorfietsjes had gehouden; in de crisisjaren waren die nog te verkopen en ook kort na de oorlog waren ze betaalbaar en nuttig voor veel klanten. Maar in 1951 kwam er toch een omslag: Er werd een viertakt gepresenteerd met het 350 cc kopklep-blok uit de FN M13.
Salira
In 1953 werd het familiebedrijf een NV (Société Anonyme Lion Rapide (Salira). Vanaf dat moment werden de motorfietsen onder twee merknamen gevoerd: de "luxe" modellen als "Lion Rapide", de "volksmotoren" als "Salira". In 1955 verdween de naam "Lion Rapide" geheel, en werden alleen nog Salira-modellen aangeboden. Intussen werden ook ILO-tweetakten tot 250 cc ingebouwd. In hetzelfde jaar verschenen de Salira-bromfietsen met 48 cc HMW-blokjes.
We spreken nu van een periode waarin het de Belgische motorfietsindustrie niet voor de wind ging: de "Grote Drie" (FN, Saroléa en Gillet) sloegen de handen ineen maar moesten desondanks hun modellenlijnen sterk inkrimpen. Ook bij Salira moesten enkele modellen geschrapt worden. In 1957, nadat nog enkele nieuwe bromfietsmodellen waren verschenen, stapte het bedrijf over op de productie van kachels.
Andere Aalsterse producenten:
Fietsenfabriek Zircon, Leo de Bethunelaan nr. 129.
Opgericht op 19-11-1937 door Robert De Corte uit Hofstade.
Merken: Zircon, R.D.C.
In 1947 uitgebreid met groothandel in electriciteitsmateriaal en bromfietsen.
Gestopt op 26-04-1963.
Bij Zircon (later De Koszen Club, nu Gotron) heeft César De Troyer, vader van Chris De Troyer (Moto's De Troyer in de Gentsestraat) als jonge gast de stiel geleerd.
Fietsenfabriek De Brauwer, Geraardsbergsestraat nr. 108.
Opgericht op 01-04-1925 door Jean De Brauwer uit Roeselare.
Merken: Cycles Nerva, Fanny, Mylord.
Gestopt op 03-03-1965.
Fietsenfabriek Arthur De Smaele, Vredeplein nr. 7.
Opgericht op 15-11-1923 door Arthur De Smaele uit Erwetegem.
Merk: A.D.S.
Ook fabricatie van bromfietsen Sachs.
Gestopt op 29-12-1961.
Begin jaren '30 staan onder meer in' De Volksstem' en 'Recht en Vrijheid' advertenties van de "fabriek van trotinetten en rijwielen Solo" van Ernest Van Langenhove op de Dendermondse steenweg (eerst op nr 74, daarna op nr 78).
De rijwielen "De Vlaamse Leeuw" werden gemaakt bij de familie TAS hoek houtmarkt en Brabantstraat nu Alfred Nichelsstraat Later werd de zaak verder gezet door (ik denk) de schoonzoon Richard Hoevelinck (of Hoefelinck)
"Cycles Achiel De Cort" destijds gevestigd op de Brusselsesteenweg 158 in Erembodegem? Achiel de Cort zou zelf wielrenner geweest zijn.
"Cycles Saphir"