Pagina 1 van 1

stakingen en betogingen

Geplaatst: 25 Feb 2018, 14:50
door janlouies
Hieronder een drietal reproducties van foto's over stakingen te Aalst.

Vaartplein (nu Werf), samenscholing. Zie ik boven het hoekhuis A. Liènartstraat de onafgewerkte toren van de St.-Jozefskerk? Toren was klaar in 1908, dus in tegenspraak met De spinnerij (1911) en turbinezaal (1912) van Jelie's in de Vaartstraat: die staan er al. Datum? Na WO I?
Afbeelding

Betoging in de Stationsstraat voor 'het plan' ('De Man'?). Oude spelling, dus vooroorlogs of juist erna.
Afbeelding

Volkstoeloop op de Tragel aan FFR. Verste gebouw het gasgesticht? Interbellum?
Afbeelding

Re: stakingen en betogingen

Geplaatst: 26 Feb 2018, 09:43
door gustvdb
Jan,
ik denk dat hetgeen je ziet boven het hoekhuis van de Albert Lienartstraat gewoon het dak en een schouw zijn van dat huis. De "torentjes" die op de daken van deze huizen stonden ontbreken op je foto zodat deze vermoedelijk genomen werd in de periode dat de hoekhuizen nog in aanbouw waren.

Re: stakingen en betogingen datum

Geplaatst: 26 Feb 2018, 17:16
door janlouies
De hoekhuizen dateren van 1874, dus dat kan niet want toen waren er nog niet zoveel fietsen en de spinnerij en machinekamer stonden er nog niet ... Misschien zijn de hoektorentjes toevoegingen van later (in 1902 stonden ze er al volgens een postkaart ...)?

Re: stakingen en betogingen

Geplaatst: 26 Feb 2018, 23:05
door walter
De 2e foto met betogers die een slogan mee dragen over een "Plan van de Arbeid" moeten we midden de jaren dertig situeren.
Het verwijst naar de socialistische minister van Arbeid Hendrik De Man en zijn plan om via grote overheidsinvesteringen de economische crisis te bestrijden.

Re: stakingen en betogingen

Geplaatst: 27 Feb 2018, 10:02
door willykiekens
de foto van FFR situeer ik in de jaren '50; de aanwezigen moeten van de ochtend of namiddagploeg zijn; er werd op FFR in twee ploegen gewerkt met uitzondering van de ververij die een drieploegenstelsel hadden. Het maximum aantal werknemers lag rond de 1200 waarvan ongeveer een 200 tot 300 bedienden. eind '50 begin '60 zijn die overdekkende poorten afgebroken en is ook het dak boven de lange muur afgebroken, dat was de ruimte waar de treinwagons, die binnengereden werden vanaf het langs de Dender lopend spoor, geladen of gelost werden. Vanaf die tijd gebeurde het vervoer met vrachtwagens; een eigen vrachtwagen voor de dagelijkse bevoorrading van FFR Brussel (verkooppunt voor Belgie.) Het vervoer van en naar de zusterfirma in Helmond Nederland gebeurde door de Aalsterse vervoer maatschappij De Ridder uit de Naarstigheidstraat.

Re: stakingen en betogingen

Geplaatst: 27 Feb 2018, 10:05
door willykiekens
de schouw op de laatste foto moet die van de Fabelta geweest zijn, was samen met die van het elektriciteitsfabriek de hoogste van Aalst.

Re: stakingen en betogingen

Geplaatst: 01 Mar 2018, 13:44
door stephane
1ste foto:

Vaartplein (nu Werf), samenscholing. Zie ik boven het hoekhuis A. Liènartstraat de onafgewerkte toren van de St.-Jozefskerk? Toren was klaar in 1908, dus in tegenspraak met De spinnerij (1911) en turbinezaal (1912) van Jelie's in de Vaartstraat: die staan er al. Datum? Na WO I?

misschien is deze toren (?) een laatste restant van de ruiterij kazerne
zie

viewtopic.php?f=31&t=667&p=3216&hilit=kazerne#p3216

stephane