De Couverture

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Couverture

Berichtdoor Alostum » 09 Jun 2014, 10:38

Geplaatst:
esja schreef:Tot nu toe ben ik enkel aan een paar foto’s geraakt, genomen in de nog actieve fabriek, rond 1952:

De Overtrek:

Afbeelding

De Platweverij, duidelijk onder de “kapjes” genomen

Afbeelding

De Wegerij, elke rol geweven stof werd gewogen, dit was een kwaliteitscontrole, elke meter geweven stof moest een bepaald gewicht hebben, mits een bepaalde tolerantie kon zo, aan de hand van het aantal meter, de kwaliteit van het weefsel nagekeken worden

Afbeelding


Bron: foto’s Koizer
12 Aug 2011 10:45 pm
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Couverture

Berichtdoor Alostum » 09 Jun 2014, 10:38

Geplaatst: 13 Aug 2011 01:02 pm
willy kiekens schreef:er werkte ook een jonge gast van Liedekerke (de stad berrevoets), dat was de naam die de Aalstenaars aan Liedekerke gaven, nu was die gast enkele weken afwezig geweest als gevolg van enkele messteken opgelopen tijdens een gevecht in zijn gemeente. Toen Roger Anné hem begroette bij zijn terugkeer en vroeg wat hij volgend week-end ging doen was het antwoord: " mijn pré vragen en mijn mes slijpen"
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Couverture

Berichtdoor Alostum » 09 Jun 2014, 10:41

Geplaatst: 11 Dec 2011 08:03 pm
stephane schreef:afbraak Couverture 12/11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

2012-01-02

Berichtdoor Alostum » 09 Jun 2014, 10:43

Geplaatst: 02 Jan 2012 02:17 pm
esja schreef:Vanmorgen eens de stand van de afbraakwerkzaamheden gaan bekijken. Ik was blijkbaar niet de enige met dit idee. Stranger was er ook.
De werf is zwaar afgeschermd en ook het zicht is sterk belemmerd door de plaatsing van de kraan en de containers
Volgende foto’s geven toch een beeld: de rechter hal ligt plat tot tegen de voorbouw aan de Schoolstraat. Op volgende foto is duidelijk de deur te zien die toegang gaf tot het dak. Men kwam zo boven de middengang uit. Van de voorbouw is enkel een hoek weg. Bemerk ook het gat onder de middengang. Het was geweten dat er door de beek een “groot” gat was onder de betonvloer maar blijkbaar ging dit verder dan enkel de ruimte onder de kantine en Kartasj.

Afbeelding


Dit zicht geeft een betere inkijk op de rechter hall en het gat in de voorbouw:

Afbeelding



De bouw rechts had vroeger geen dadelijk toegang tot de “Carnavalshallen” en was gekend als de “CAP”, een textielgroothandel met afzonderlijke ingang in de Schoolstraat. Nu is de verbinding gemaakt en is de muur op het gelijkvloers weggenomen.

Afbeelding

Meer kan van hieruit niet gezien worden maar een tiental meter verder in de straat is nog een duidelijke doorkijk naar de CAP:

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Couverture

Berichtdoor Alostum » 09 Jun 2014, 10:44

Geplaatst: 02 Jan 2012 04:12 pm
willy kiekens schreef:het huidige beautysalon nr.34; de vroegere directeurswoning van Roger Anné, met ingangspoort naar de binnenkoer en links achterliggend stockagemagazijn zijn volgens mij na WO II gebouwd en behoren waarschijnlijk niet tot de huidige afbraakwerken.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Couverture

Berichtdoor Alostum » 09 Jun 2014, 10:46

Geplaatst: 02 Jan 2012 09:32 pm
esja schreef:Willy,

hier moet ik je teleurstellen, die gebouwen horen er wel degelijk bij.
De woning Anné is na jaren leegstand en gebruik door de brandweer voor oefeningen, in 2004 verkocht aan Martin Quintijn. Deze heeft de woning volledig verbouwd zodat beneden zijn vrouw een schoonheidssalon heeft, op het eerste verdiep zijn oudste zoon woont en hijzelf een duplex heeft op het tweede verdiep.
Het magazijn kon hij niet bijkopen, dat bleef eigendom van de stad.

Nog even als herinnering, deze afbeelding van Google Maps (reeds in het verleden op deze site gepubliceerd) en geeft, in het rood, de “Carnavalshallen” en in het blauw de “CAP” weer. De bouw waarvan de benedenmuren reeds weggehaald zijn is de rechterbouw in het blauw omrande gedeelte:

Afbeelding

Deze foto’s zijn genomen voor de afbraak begon en geven deze blauwe omgeving weer:

Afbeelding

Afbeelding


Bemerk dat er tussen deze twee stukken, de fabriekshallen en de stockage, geen enkele verbinding was.
Recentelijk (na 2004) is er een deur gestoken door de stadsdiensten om toegang te hebben tot de CAP gebouwen.

Op een bepaald ogenblik hebben de stadsdiensten Quintijn aangesproken om het magazijn in gebruik te nemen en er materiaal te stockeren, gratis. Dit heeft hij ook gedaan. Reden van dit gratis gebruik was om leegstandstaksen te vermijden, anders moest de stad hierop 1.2 miljoen (BF) belasting betalen.

Morgen ga ik bij Quintijn langs om van daar foto's te gaan maken.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Couverture

Berichtdoor Alostum » 09 Jun 2014, 11:04

Geplaatst: 03 Jan 2012 11:11 am
esja schreef:Zoals beloofd, meer detail van de afbraak maar nu van midden in de actie.
Eerst enkele foto’s van op een balkon op de tweede verdieping:

Afbeelding

Wat niet zichtbaar was van op de openbare weg, ook een gedeelte van de tweede hal ligt reeds plat.

Afbeelding

Afbeelding


En het gedeelte van de CAP, de ingang is reeds verdwenen evenals het achtergedeelte.


Afbeelding


Nu naar beneden, eerst de CAP, of wat er nog van over is:


Afbeelding

Een datum van oprichting is me onbekend maar wanneer we de gebruikte palen bekijken zijn deze reeds zeer modern van opvatting: de palen zijn prefab (zie de uitstekende nok om een verdiep op te leggen.
Hier heeft echter geen verdiep op gelegen, ook in dat opzicht was dit zeer modern, het was reeds voorzien om zeer hoog te kunnen stapelen. Wat echter op de ouderdom wijst is de opvulling tussen de palen in gewoon metselwerk.

Afbeelding


Afbeelding


En dan de vroegere productiehallen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zou dan de fameuze Siesegembeek moeten zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Couverture

Berichtdoor Alostum » 09 Jun 2014, 11:07

Geplaatst: 18 Jan 2012 01:03 pm
esja schreef:Foto's zijn exact één week oud maar ik ben er niet toe gekomen die eerder te posten

De twee hallen zijn bijna weg

Afbeelding

wat eerder reeds opviel maar nu nog duidelijker, de volledige hallen zijn op een kruipkelder of beter gezegd een "zwemkelder" gebouwd.
Er is een met water gevulde vide onder de beide hallen. Het oorspronkelijke niveau van de molenvijver?

Afbeelding

moeilijk te zien omdat het puin van de afbraak niet kan afgevoerd worden maar moet dienen om de kraan niet te laten verzakken.

Ik heb me toch nog een herinnering aan de hallen meegenomen: een berk die op de middengang groeide. Wie mij beter kent weet dat ik met bonsai bezig ben en ik heb voor genomen mij dit levend overblijfsel van de Couverture als bonsai te bewaren:

Afbeelding

en na behandeling een goeie halve meter korter:

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Couverture

Berichtdoor Alostum » 09 Jun 2014, 11:08

Geplaatst: 24 Jan 2012 02:30 pm
Alostum schreef:Afbeelding

bron: S.A.A.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Couverture

Berichtdoor Alostum » 09 Jun 2014, 11:08

Geplaatst: 24 Jan 2012 06:52 pm
esja schreef:Dit is een foto van het einde van de Couverture, de verbinding tussen de twee gedeelten van de St. Jozefstraat wordt hier opengebroken, de blinde muur, kant Dirk Martensstraat is hier reeds ver gesloopt.
De poort was de ingang van de fabriek, kant Vrijheidsstraat.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Weverijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie