J.M. De Smet

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

J.M. De Smet

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 16:38

Geplaatst: 17 Mei 2011 07:56 am
willy kiekens schreef:ik heb in de jaren '60 nog een paar jaar JM De Smet als collega gehad in de FFR, hij was geen directeur maar was afdelingschef geweest van een afdeling die in de jaren voordien opgeheven was. Hij was vooral ook gekend voor zijn schilderijtjes die hij maakte met postzegelsnippers. Hij woonde in de Dirk Martensstraat en was de eerste die ik gekend heb die bij zijn op pensioenstelling vroeg om nog te mogen verder werken wat hem toegestaan is; hij is gebleven tot zijn overlijden een paar jaar later.
Zijn zoon Noël was er vertegenwoordiger voor de Vlaanderen en diens vrouw werkte op de boekhouding; ja FFR was een waar "familie"bedrijf voor veel werknemers. Alle drie waren ook zeer actief in de toneelwereld van Aalst, samen met nog een collega Albert Waegeman, gewezen schepen van Aalst.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: J.M. De Smet

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 16:38

Geplaatst: 17 Mei 2011 09:12 am
ajoin53 schreef:Bedankt voor de info Willy!

Ik heb hem persoonlijk niet gekend, maar zijn vrouw Marie Louise Meganck, (familie van Jozef Meganck) was een tante van mijn vrouw en vertelde steeds met veel ontzag over haar man. Wekelijks waren er koffiekransjes met vooraanstaande dames (en heren) zoals oud schepen Gaston Vanden Eede.
De schilderijtjes met postzegels waren inderdaad de moeite om te zien.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: J.M. De Smet

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 16:39

Geplaatst: 17 Mei 2011 11:35 am
willy kiekens schreef:ik heb zijn vrouw ook goed gekend, zonder te weten dat het een Meganck was; alhoewel mijn meter ook Meganck noemde en maar een paar honderd meter verder woonde: Kluyskensstraat.
Schepen Van Eede heb ik persoonlijk gekend alsook zijn dochters; hij is verleden jaar gestorven op de leeftijd van 100 jaar in het ouderlingenhome in de st Kamielstraat waar ook mijn moeder verbleef.

Betreffende de postzegelschilderijtjes ik heb er twee in mijn bezit die ik hem persoonlijk thuis zien maken heb. vroeg meer tijd dan schilderen: moest eerst de zegels sorteren op kleur en dan knippen op maat; gelukkig had FFR in die tijd nog internationale briefwisseling zodat hij een overvloed had aan keuze hem geleverd door mevrouw Verspaille directiesecretaresse (eigenares van de salons Verspaille op het Keizerlijk Plein; later verkocht door de zoons aan huidige eigenares: een vrouwelijke notaris)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: J.M. De Smet

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 16:40

Geplaatst: 17 Mei 2011 11:50 am
willy kiekens schreef:sprekende van de vriendenkring van JM De Smet: in die tijd wanneer men voor een partij koos was dat normaal gezien voor het leven en aangezien FFR heel erg blauw kleurde was dit over het algemeen ook zo bij de werknemers zie schepen A. Waegemans.
Slechts één persoon heb ik weten verkleuren van uitgesproken Franstalig liberaal naar de Volksunie in die tijd: Charles Accou, (afkomstig van noord Frankrijk), hoofd van het verzendingsmagazijn en voorzitter van de vriendenkring, op het ogenblik dat zijn dochter Manon (genaamd naar de Franstalige opera) zich verloofde met Jan Caudron volksvertegenwoordiger van de Volksunie. Hij heeft nog jaren de briefwisseling gedaan van zijn Vlaamse schoonzoon.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: J.M. De Smet

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 16:40

Geplaatst: 17 Mei 2011 12:44 pm
Alostum schreef:Hoogstwaarschijnlijk is dit een werkje van hem, komt uit de inboedel van A.Waegeman.
Niet gesigneerd, enkel een datum 15/5/53

Formaat 24 x 21 cm.

Afbeelding

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: J.M. De Smet

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 16:41

Geplaatst: 17 Mei 2011 01:55 pm
willy kiekens schreef:dit is zonder enige twijfel van mr. Jozef; hebt u A. Waegeman gekend, of kent ge Jean-Pierre of Denise? Albert heeft mij nog geïntroduceerd op FFR als zoon uit zijn stamcafé.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: J.M. De Smet

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 16:42

Geplaatst: 17 Mei 2011 03:13 pm
ajoin53 schreef:Hieronder één van de vele foto's die ik heb van nonkel Jozef.
Ik denk dat hij ter gelegenheid van Boemerang 1969 een schilderij overhandigd aan Jan Thijs om deze te veilen of te verloten.

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Paleis van Versailles - Parijs 1955

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 16:43

Geplaatst: 17 Mei 2011 03:22 pm
ajoin53 schreef:Ik herken enkel JM De Smedt en zijn vrouw, en weet dus niet of dit een reis was met FFR of andere gelegenheid. Het was op 11/09/1955
Er staan wel een aantal namen achteraan de kaart: Fam. Van Deun Borgerhout, E. Leeman, Y. Schutters, Jos Van Deun-Jespers, andere namen onduidelijk.

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: J.M. De Smet

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 16:44

Geplaatst: 17 Mei 2011 04:10 pm
Alostum schreef:
willy kiekens schreef:dit is zonder enige twijfel van mr. Jozef; hebt u A. Waegeman gekend, of kent ge Jean-Pierre of Denise? Albert heeft mij nog geïntroduceerd op FFR als zoon uit zijn stamcafé.


Ik ken ze niet persoonlijk, maar wel de persoon die hun huis in de Caudronstraat heeft leeggemaakt. Heb er nog heel wat documenten van de vernietiging kunnen redden, o.a. van "St.Servatius" en "Voor Taal en Vrijheid"

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Garentwijnderijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie