Pagina 1 van 1

moet "Jelies" of de Filature du Canal verdwijnen?

Geplaatst: 08 Jun 2014, 16:24
door Alostum
Geplaatst: 01 Nov 2010 07:44 pm
esja schreef:Toen ik de krant dit weekend opensloeg was het of ik een slag met de hamer kreeg: nadat in het plan Stationsbuurt altijd was gesteld dat het bureelgebouw van de Filature bleef staan en een herbestemming kreeg blijkt nu dat in alle stilte een sloopvergunning is afgeleverd en dat binnen de 14 dagen de sloop begint.

Afbeelding

Dit vind ik een zoveelste stommiteit van ons stadsbestuur, een zoveelste vertrouwd beeld dat verdwijnen moet.
Wie zit hier achter?
Wat zit hier achter?

Re: moet "Jelies" of de Filature du Canal verdwijnen?

Geplaatst: 08 Jun 2014, 16:24
door Alostum
Geplaatst: 01 Nov 2010 08:17 pm
Alostum schreef:Onbegrijpelijk ! ik heb al die tijd gedacht dat er een administratief centrum kwam in dat gebouw.
Hopelijk kunnen ze die geplande sloop nog ongedaan krijgen.

Re: moet "Jelies" of de Filature du Canal verdwijnen?

Geplaatst: 08 Jun 2014, 16:25
door Alostum
Geplaatst: 01 Nov 2010 11:20 pm
esja schreef:De oprichting van dit gebouw werd feestelijk gevierd, er bestaat zelfs een herinneringsmedaille van:
Afbeelding


Afbeelding


Re: moet "Jelies" of de Filature du Canal verdwijnen?

Geplaatst: 08 Jun 2014, 16:26
door Alostum
Geplaatst: 02 Nov 2010 04:04 pm
Ajoointje schreef:Hoe kan men daar tegen reageren. Als de media al meer weet en men het enkel teweten komt via de pers, dan vind ik het zeer jammer dat men in Aalst weinig of niks over heeft voor zijn patrimonium dat toch enige herkenning verdiend ! Zou dat of is dat geen taak van het VVAK om de eerste stap te zetten of houd men zich alleen bezig met wat enkel mooi venieuwd of gerennoveerd is?

fiat voor afbraak failliete filature

Geplaatst: 08 Jun 2014, 16:26
door Alostum
Geplaatst: 02 Nov 2010 09:37 pm
jan louies schreef:De voorbije maand werden de oude fabriek uit 1860, de kaarderij uit 1883 (kant Nijverheidstr.) en de turbinezaal uit 1912 (Vaartstraat) reeds gesloopt. In het Plan Stationsomgeving zou het voorgebouw bewaard blijven. De bouwpromotor vindt het gebouw echter ongeschikt voor herbestemming en hinderlijk voor de aanleg van de ondergrondse parking. Er is nog geen definitief plan voor een nieuwbouw, toch mag het huidige al weg. Komt er een banaal appartementsgebouw of een waardige vervanging van de filature, bv. een stadhuis met uitstraling?
Jan Louies[/b]

Re: moet "Jelies" of de Filature du Canal verdwijnen?

Geplaatst: 08 Jun 2014, 16:27
door Alostum
Geplaatst: 02 Nov 2010 09:51 pm
Alostum schreef:Of een tweede Hopmarkt ?

Re: moet "Jelies" of de Filature du Canal verdwijnen?

Geplaatst: 08 Jun 2014, 16:27
door Alostum
Geplaatst: 03 Nov 2010 04:11 pm
Ajoointje schreef:Men klaagt al steen en been dat men geen geld heeft in de stadskas, laat staan dat ze een stadhuis met "uitstraling" zullen bouwen.
het is godgeklaagd en niet alleen in Aalst dat men veel liever alles wat het patrimonium rijk is laat verloederen dan heeft men toch een reden om het te slopen...
Appartementen bouwen brengt meer op, alleen voor deze die het zich kunnen permiteren want daar zijn de huur en koopprijzen veel te duur voor deze die minder poen hebben...

Re: moet "Jelies" of de Filature du Canal verdwijnen?

Geplaatst: 08 Jun 2014, 16:28
door Alostum
Geplaatst: 18 Nov 2010 10:56 pm
Kozzen66 schreef:Een geluk dat mijn vader - die tot op de allerlaatste dag op de Filature heeft gewerkt - dat dit niet meer moet meemaken. Schande.
PS hij heeft me ook een herinneringsmedaille nagelaten; zou die in grote oplage geslagen zijn? De oorsprong is Zwitsers (maakten ook de Olympische medailles voor de laatste spelen in Athene)

filature du canal en FFR

Geplaatst: 08 Jun 2014, 16:29
door Alostum
Geplaatst: 25 Nov 2010 07:46 pm
willy kiekens schreef:de eerste was de leverancier van het gesponnen garen: dus van ruwe katoen naar een enkelvoudige draad dit werd door FFR aangekocht en getwijnd naar meerdradig garen van verschillende diktes; de bobijntjes getoond hierboven zijn eindproducten van FFR; de eigenlijke ondergang van filature du canal was dat FFR zijn grondstoffen moest aankopen bij de schotse tekstielreus: Coats met wie ze reeds van de jaren '50 met samenwerkten (overgenomen); de algemene directeurs waren dan ook altijd van Angelsaksische origine. Het beƫindigen van de productie bij FFR was een zuivere multinationale beslissing; de afgewerkte producten werden goedkoper geproduceerd in Turkije en Indiƫ; de machines van de twijnderij werden allen verhuisd naar Turkije waardoor meer dan 100 werkneemsters ontslagen werden (geen collectieve sluiting). Uiteindelijk waren er eind '70 meer bedienden dan arbeiders. Dit omdat het ontslaan van de bedienden pakken meer geld kostte (dienstjaren van 1 tot meer dan 40 jaar). Want wie ooit bij FFR begon bleef er bijna altijd voor de rest van zijn loopbaan.