Touring Spéciale - Br. De Gheest Aalst

Moderators: Alostum, david, janlouies

Pasjakroet
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 Jan 2015, 09:20

Touring Spéciale - Br. De Gheest Aalst

Berichtdoor Pasjakroet » 13 Jan 2015, 12:32

Bestekes,
Is er hier iemand die mij wat meer kan vertellen i.v.m. het bier Touring Spéciale, ooit gebrouwen door Br. De Gheest?
Ik zoek in verband met een nieuw projektje wat meer info rond kleur, smaak, alcoholpercentage, gebruikte mout-en hopsoorten e.d.
Iedere spronkel informatie hieromtrent is meer dan Welkom, waarvoor dank!

Mvg,
Christoph

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Touring Spéciale - Br. De Gheest Aalst

Berichtdoor janlouies » 13 Jan 2015, 17:46

De Touring was de 'speciale' van De Gheest, op de markt gebracht samen met Safir-pils vlak voor de oorlog, maar pas na de oorlog van de grond gekomen. Er waren in Aalst achtereenvolgens en ook gelijktijdig verscheidene cafés 'Touring': Kerkstraat 5, Burgemeestersplein (tot 1988), A. Marcelstraat 52 en St.-Jobstraat 60. Vermeldingen van dit bier in de kranten tot 1960. Dit biertype, de spéciale belge (Palm, De Koninck, Vieux Temps, De Ryck, Op-Ale, Horse-Ale, ...), was het gewone pintje, tot het verdrongen werd door de pils. De tegenhanger van Zeeberg was de 'Alosta' en Van Roy Wieze had het 'typken': Royal English Type.
Amberkleurig door het gebruik van karamelmout, zachte bitterheid van de aromahoppen, lichte fruitigheid door de hoge gisting, en even sterk als pils, dit was in de jaren 1950 ongeveer 4.7% alc.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Touring Spéciale - Br. De Gheest Aalst

Berichtdoor willykiekens » 13 Jan 2015, 22:20

misschien de naam Alosta, maar door de klanten een Amberken genoemd, werd denk ik een 33cl glas geschonken.

Pasjakroet
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 Jan 2015, 09:20

Re: Touring Spéciale - Br. De Gheest Aalst

Berichtdoor Pasjakroet » 14 Jan 2015, 08:09

Jan & Willy, alvast bedankt voor deze informatie ... 'k Kan er al wat mee aan!
Jan, toevallig geen weet welke hopsoorten precies gebruikt werden, ik bedoel: spreken we hier nog van de tradiionele 'Aalstere' hopsoorten, of werden reeds buitenlandse hoppen gebruikt?
Grtz.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Touring Spéciale - Br. De Gheest Aalst

Berichtdoor willykiekens » 14 Jan 2015, 12:09

ik weet alleen dat bvb in de Kluyskensstraat bij De Coninck en bij Felix Callebaut nog hop behandeld werd tot rond 1955.


Terug naar “Brouwerijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

Advertentie